6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Vlinder Design

Overdrukken

Hoi,

Voor een klant heb ik een behandelformulier gemaakt in Indesign. Op een bepaald gedeelte ligt er onder de tekst een lichte tint roze kleur vlak. Nu is het gedrukt en blijkt dat het zwart dat op die kleurvlak een beetje paars is geworden. Ik dacht dat dit automatisch door de drukker goed werd gedaan, dus dat het zwart ook echt zwart is wanneer gedrukt.

Uit een ander topic hier haalde ik het volgende:

‘[..]
    Anyway zwarte tekst staat altijd op overdruk omdat de drukker dan gemakkelijker kan drukken. Moet je voorstellen dat al die kleine priegel lettertjes op uitsparen stonden. Dan moet de drukker vervolgens proberen dat sluitend te drukken. Elke kleur (cyaan magenta geel en zwart) is immers een aprte drukgang.

Als de tekst overdrukt, wordt de ondergrond volledig bedrukt en gaat de zwarte tekst er gewoon overheen. Dat sluit altijd en geeft geen rare kieren in het drukwerk, mocht de drukker een kwart millimeter o.i.d. ‘ernaast’ zitten met de laatste drukwerk. En geen kieren leest ook makkelijker.

In het kort loopt het drukwerk onder het object dat op overdruk staat. Bij uitsparen is dat niet zo. ‘

Dit wil toch zeggen dat ik mijn drukwerk goed heb aangeleverd, of zie ik dit nou verkeerd? Kan iemand mij hier mee helpen, want ik wil dit in vervolg niet nog eens hebben. Dank u!

Bijdrager
    Brims

Wat vind jou klant ervan?
    Is hij tevreden?

Bijdrager
    Pokerface

Tja, moeilijk om daar iets van te zeggen zonder het te zien. Er zijn zoveel zaken die hier een rol in spelen. Fijne zwarte tekst zet ik ook altijd op overdruk in verband met het pas houden zoals je zelf al aanhaalde. Zwart gedrukt over een kleurvlak wordt wat donkerder dan zwart gedrukt op wit. Dat is logisch. Bij platte tekst merk je daar niet zoveel van. Gaat het om header, dan valt het meer op. En als die header ook nog deels op het kleurvlak staat en deels op de witte ondergrond, dan ga je dat verschil wel zien. In die gevallen zou ik de zwarte tekst wel uitsparen en dan is het aan de drukker om er trapping op toe te passen. Dat voorkomt dat er kieren ontstaan. Verder zijn er meerdere soorten zwarte inkt. De ene is dekkender dan de andere. Hoe dekkender de inkt, hoe minder het opvalt.

Bijdrager
    Vlinder Design

Het gaat om fijne zwarte tekst en een paar bold kopjes van 12 pt op een licht roze vlak. Mijn klant vond het in eersten instantie niet zo storend, maar na een paar dagen draaide ze helemaal om en ging ze helemaal uit haar plaat..:(

Beetje moeilijke situatie dus. Ik heb ook geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Bijdrager
    jjmac1975

Hi Vlinder,

Vervelende situatie maar middels de zoekfunctie hier op OMT volgende gevonden… http://www.onemorething.nl/community/topic/drukkers-opgelet-zwart-overdruk/

Hoop dat je er iets aan hebt…

Succes JJ

Bijdrager
    Vlinder Design

Dank je wel, hier had ik zeker wat aan. Wat mij opvalt is dat het bij sommige drukkers wel goed gaat en als je hetzelfde bestand aanlevert bij een andere drukker dat het niet goed gaat. Ik heb nu in het indesign bestand via Preferences – Appearence of black de automatische overprint uitgezet. Als ik dan in de seperation view kijk, zie ik inderdaad dat ‘Black’ wordt uitgespaard uit de onderliggende kleur.

Volgende keer dus niet meer de klant zelf zijn drukwerk laten regelen, maar zelf een drukker uitzoeken .. Want ook als je hen op het hart drukt een proefdruk aan te vragen als laatste check, doen ze dat toch niet, blijkt maar weer:(

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.