6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Victor Wolfsbergen

Overdrukken in Photoshop

Hallo allemaal;
    Ik heb dit bericht in eerste instantie op het grafisch forum gepost, waar me werdt aangeraden om het hier ook eens te proberen.
    Onze workflow is gebaseerd op Cpdf.
    Soms krijg ik bestanden aangeleverd die geheel zijn opgemaakt in Photoshop.
    Standaard staat zwarte tekst op een gekleurde ondergrond op uitsparen. Bij kleine tekst onder bv. 12 punten wil je dit liever op overdrukken zien.
    Dit is ook het geval in Illustrator, maar na wat onderzoek ben ik er in dit programma achter hoe ik dit kan regelen. (Filter, Kleuren, Zwart overdrukken…)
    In Photoshop echter kom ik er tot nu toe niet achter hoe dit voor elkaar te krijgen.
    Nogmaals, het gaat uiteindelijk om het pdf-file uit Photoshop.
    Wie kan hier zijn licht eens over laten schijnen ?

bvd.

Bijdrager
    Draftsman

ik zou zeggen de laagstijl op ‘kleur doordrukken’ zetten. Maar ja, PS is natuurlijk helemaal niet bedoeld om (kleine) tekstjes in op te maken. Doe dat lekker in InDesign, daar heb je de wereld aan tools om dit soort instellingen te regelen en daarna een prachtige output mogelijkheid naar CPDF.

Bijdrager
    yvanp

Aangezien photoshop zich baseert op pixels maakt hij geen onderscheid tussen wat jij ziet als beeld of tekst. In een .psd is dat allemaal hetzelfde En de overdruk is dan ook op die manier geregeld dat alles wat zwarte inkt is gewoon in overdruk gaat. Photoshop spaart zelf niets uit. Je zou anders in foto’s heel vreemde vlekken krijgen mocht hij dat wel doen.

Bijdrager
    Victor Wolfsbergen

Bedankt voor de reacties !

Wij krijgen Cpdf aangeleverd van grote reclamebureau’s, lithograven, maar ook DTPer’s en beginnende knutselaars.
    Juist voor de laatste categorie, die soms PS gebruikt voor allerlei soorten advertentiewerk kan dit soort informatie van belang zijn.
    Vergeet niet dat Adobe tegenwoordig de functionaliteit van PS zodanig heeft uitgebreid dat fonts kunnen worden “ingesloten” of vectorinformatie kan worden meegegeven.
    Dit geeft sommigen het idee dat ze met PS een compleet opmaakpakket in huis hebben !

Victor

Bijdrager
    Laiste

Ik zou tegen mensen die in PS aanleveren zeggen dat er ook andere (en betere en vooral gemakkelijker) manieren zijn om je opmaak te verzorgen. Misschien moet je een keer aanleverspecs uitdelen? Dat helpt beginnende knutselaars zeker opweg!

Bijdrager
    macjasper

Hallo Victor

Als je in PS bewaart als PDF, kun je de kleurscheidingen in Acrobat bekijken.
    Zwart wordt dan omgezet naar f.c. zwart, dat is in ieder geval beter te drukken dan uitgespaarde zwarte tekst.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.