11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Mirry

overdruk en rasters

Misschien voor jullie domme vragen (ik hoor nu vast bij het dtp-ers-zonder-basiskenners-groepje), maar ik kan na veel zoeken maar geen goed antwoord vinden. Wanneer moet ik overdruk aanzetten? En wanneer moet ik zelf een raster instellen als ik drukwerk aanlever? Of is hetgeen Indesign er zelf van maakt altijd goed? Ook heb ik een keer gehoord dat als je een groot zwart vlak hebt, je beter hem niet op 100% zwart kunt zetten, maar van alle CMYK kleuren bijv. 99%

Ik heb soms het idee dat het drukproces nog veel geheimen voor mij heeft. Dat is natuurlijk een vervelend gevoel, want hoe beter ik aanlever, hoe minder drukkerfrustraties en beter drukwerk. Ik zou graag een cursus oid volgen, of een goed boek, die dit soort dingen uitlegt. Waar je als vormgever op moet letten bij het aanleveren van bestanden. En ook uitgelegd hoe en waarom. Heeft iemand hier nog tips voor?

Bijdrager
    AppelJuice

Eigenlijk moet je er alleen voor zorgen dat zwart standaard op overdruk staat (instelling in de voorkeuren van Indesign). Wanneer je op andere kleuren/vlakken e.d. overprint gebruikt is dit bijvoorbeeld om een bepaald effect te bereiken.

Je hoeft zelf geen raster in te stellen t.b.v. de drukker (kan ook niet zonder Rip)
    Wel kan je natuurlijk rasters (percentage) van een bepaalde kleur gebruiken.

Zwart is zwart: 100K! Wel kun je Fullcolor zwart aanmaken van bijvoorbeeld 30 C 30 M 30 Y 100 K
    FC zwart gebruik je bijvoorbeeld voor een diepere zwart kleur of omdat je foto’s niet wilt zien doorlopen onder een zwart vlak.

Nooit 99 % van ieder kleur dat droogt niet meer voor kerst 2007!:)

…….en inderdaad er zijn nog veel meer geheimen, en die vertel ik lekker niet!:D

Bijdrager
    Mirry

En als ik bijvoorbeeld witte letters in een zwart vlak heb? Hoe kan ik deze het beste laten uitkomen? En wat dóet overdruk dan precies?

Als je een raster van een bepaalde kleur neemt, bijvoorbeeld 30 procent van blauw, zijn er dan nog dingen waar je op moet letten? Laatst had ik namelijk een trouwkaartje, daar had ik geloof ik 15% van een kleur genomen. De drukker zei dat het te licht was, dat hij er met de zwart wit proef niets uit kreeg. Terwijl het bij mijn kleurenprint (gewone printer) echt niet heel licht was. Hoe kan ik dat dan controleren, of ben ik iets vergeten toen ik er een pdf van maakte?

Bedankt, ik wil toch wel dat mijn zwart droog wordt, het is namelijk geen kerstkaart voor 2007;)

Bijdrager
    marloez

Mirry, kijk voor de grap eens in de help van InDesign. Als je daar zoekt op overdruk of overprint krijg je tig onderwerpen met uitleg, heel handig!:)

Bijdrager
    Mirry

‘Zwarte inkt die op tekst of op InDesign-objecten wordt toegepast, wordt standaard overgedrukt om verkeerde registratie te voorkomen van kleine, zwarte teksttekens op gekleurde gebieden of van gekleurde gebieden met een zwarte contour.’

Ok, Ik begrijp dus (uit de indesign help) dat door overdrukken de kleuren zo worden dat de onderliggende kleuren zichtbaar worden? Hoe kan het dan dat dit bij drukwerk van tekst niet zichtbaar is? En waarom wordt overdrukken bij zwarte tekst dan altijd toegepast?

Bijdrager
    WOZ

Dag, het geeft niet dat je niet alles weet. Het is juist goed dat je dit durft te zeggen;-) Dat hoor ik liever dan dat iemand zegt dat ie alles weet hoor.
    Anyway zwarte tekst staat altijd op overdruk omdat de drukker dan gemakkelijker kan drukken. Moet je voorstellen dat al die kleine priegel lettertjes op uitsparen stonden. Dan moet de drukker vervolgens proberen dat sluitend te drukken. Elke kleur (cyaan magenta geel en zwart) is immers een aprte drukgang.

Als de tekst overdrukt, wordt de ondergrond volledig bedrukt en gaat de zwarte tekst er gewoon overheen. Dat sluit altijd en geeft geen rare kieren in het drukwerk, mocht de drukker een kwart millimeter o.i.d. ‘ernaast’ zitten met de laatste drukwerk. En geen kieren leest ook makkelijker.

In het kort loopt het drukwerk onder het object dat op overdruk staat. Bij uitsparen is dat niet zo.

Bijdrager
    Mirry

aha ik begrijp het een beetje. Maar waarom zet je dan witte tekst op een groene achtergrond niet op overdrukken? Dan wil je toch ook niet dat de drukker al die witte tekst moet uitsparen? Maar dan wil je toch ook dat het er over gedrukt wordt?

Bijdrager
    marloez

wit wordt dan niet gedrukt, dat is geen kleur;)
    wit wordt uitgespaard in het groene gedeelte, oftewel daar drukt ie geen groen.:)

Bijdrager
    Mirry

aja tuurlijk. wanneer je het zegt klinkt het logisch:)

Iemand nog suggesties voor een goed boek over drukwerk aanleveren etc? Om jullie nu constant te blijven vervelen met al mijn vragen…. worden jullie ook niet echt blij van!

En hebben jullie nog een mooi antwoord op mijn vraag over die kleurtint?

Bijdrager
    marloez

dit is wel een heel goed boek:

DTP in de praktijk – Addison Wesley

Bijdrager
    Mirry

grappig k heb indesign cs2 in de praktijk uit dezelfde serie. das een goed boek. dtp in de praktijk heb ik nog niet.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.