15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

    Bijdrager
    Erik

    Over ColorManagement…

    In navolging op de quote van EagerBob (en wellicht anderen) nog maar weer ’s een verhaaltje over kleurbeheersing.

    Wellicht kunnen reacties hierop in een ander draadje worden gepost, voor de overzichtelijkheid van het geheel…

    Daar gaan we….


    Bijdrager
    Erik

    Wanneer men spreekt over Grijswaarden, RGB en CMYK kleurnotaties, spreekt men eigenlijk niet over kleur(gevoel).

    Wanneer in een document (of dat nu een pixel of een vector-object is) CMYK als kleurnotatie wordt gebruikt, wordt alleen gesproken over een pecentage van een maximum (bijv. 60% Cyaan, 40% Magenta).

    We reproduceren in dat geval dus geen kleur! (denk daar maar ’s over na onder het genot van een goed glas ‘rode’ wijn…)

    In het document wordt niet gesproken over de gedragingen van de inkt/toner/papier/etc. zodat in feite ook niet bekend is wat het ‘kleurgevoel’ is.

    Het is daarom ook niet zomaar mogelijk om die kleur voorspelbaar te reproduceren op bijvoorbeeld papier. De kleur die je krijgt is afhankelijk van het apparaat dat die kleur reproduceert.

    Kijk maar ’s naar drukwerk dat op twee verschillende papiersoorten is gedrukt (bijvoorbeeld HVO en Gesatineerd), op basis van hetzelfde document.

    Dit is geen fout, maar een karrakter waar we rekening mee MOETEN houden willen we een kleur voorspelbaar kunnen reproduceren.

    Hetzelfde geldt voor RGB.
    Bedoelen we met 128 Rood nou 50% van het maximum Rood dat mijn camera heeft gelezen, of mijn beeldscherm heeft gereproduceerd?

    Voordat we over ColorManagement kunnen gaan spreken, zullen we nu eerst even de erfenis uit het verleden behandelen…


    Bijdrager
    Erik

    Al het materiaal dat in het (niet ge-colormanagede) verleden is vervaardigd, is vrijwel altijd volledig ‘product-afhankelijk’ te noemen.

    Het kleurgevoel dat bij de percentages CMYK hoort, heeft NIETS met de destijds gebruikte kleurscheidings-instellingen te maken, maar ALLES met de apparatuur en de omstandigheid waaronder het destijds verwerkt is.

    Wanneer we nu ineens dezelfde beelden met behulp van ICC profielen willen gaan verwerken, en daarbij een ‘gelijk’ kleurgevoel willen krijgen, hebben een grote uitdaging: We hebben het daadwerkelijk ICC profiel van dat ‘oude’ apparaat/papier nodig om het kleurgevoel te kunnen berekenen, maar dat is er niet want in die tijd was er nog geen ICC…

    Het enige wat we met deze beelden met zekerheid kunnen doen, is te voorspellen hoe het beeld zich op de huidige apparatuur zal gaan gedragen, wanneer we daar tenminste een CORRECT ICC profiel van hebben.


    Bijdrager
    drscsi

    leuk, zo’n discussie met jezelf :lol:
    Colormanagement, daar moet ik zelf ook nog induiken, maar ja zoveel beeldschermen, zoveel printers, zoveel drukkers. Wat als je een document maakt/dtp’t/scant en je weet nog niet naar welke drukker het moet? Tijdens het scannen van beeldmateriaal zou je toch de drukker/papiersoort moeten weten?


    Bijdrager
    Erik

    Heeeeel vaak gaat het mis met de voorspelbaarheid wanneer het CMS als volgt wordt ‘geĆÆmplementeerd’:

    Je wilt een kleurscheiding maken in Photoshop.
    Omdat je het exacte persprofiel niet hebt, kies je een algemene, laten we nu maar even uitgaan van ‘EuroscaleCoated v2.icc’.

    Het CMS in Photoshop doet z’n werk heel goed, het beeld wordt rekenkundig optimaal afgestemd voor reproductie op dat apparaat.

    Photoshop voert nu (onder de motorkap) opnieuw een kleur-conversie uit naar je beeldscherm (RGB), maar dat merk je niet. Dat RGB is overigens niet je RGB-instelling (werkruimte) maar het RGB dat via je Monitor Profiel wordt berekend.

    Wanneer je monitor is gecalibreerd (met een echte meter,niet een lollystokje en een ‘Flash’ animatie die je beeldscherm een tijdje laat knipperen!), is het beeld een goede weergave van hetgeen er later ALLEEN op drukers: ‘EuroscaleCoated v2.icc’ wordt gereproduceerd.

    Nu gaan we een ‘proef’ maken:
    We hebben een ICC compatible RIP waar we instellen:
    Linearisatie: ‘is_lastig_en_komt_later_wel.LIN’ (default.LIN mag ook…)
    Simulatie profiel: ‘Zomaar_een_EuroScale_pers.icc’
    Output profiel: ‘Default_Manufacturer_paper_profile.icc’

    Wauw! Er komt een echte Digitale ContractProof uit het apparaat!!!!

    Dat dacht je maar…
    Dit is geen ‘Proef’, hoe duur het mooie apparaat ook mag zijn, maar een ‘Wenskaart’: Je zou graag het door jou aangemaakte CMYK volgens de wenskaart gereproduceerd willen zien.

    Stel dat je wenskaart wat te Groen is (op het beeldscherm klopt het wel ?!?), de meeste mensen gaan dan toch het CMYK beeld editen, net zolang totdat de wenskaart er ‘lekker’ uitziet.

    Dit wellicht totaal verdraaide CMYK document leveren we aan bij de drukker, inclusief onze ‘proef’. Met vriendelijke groeten uit DesignDorp.

    ‘Veel succes mijnheer de drukker, de meegeleverde proef (Digital Matchprint, Cromalin, Approval, Sherpa, etc.) is met ICC profielen gemaakt, dus die is goed!’

    En die drukker zich maar afvragen waarom hij de proef niet kan halen…

    Een mooi voorbeeld uit de praktijk?
    Drukker krijgt moooooie wenskaart aangeleverd, welke met een moooie groooote kleurruimte is vervaardigd, de beelden zijn kleurgescheiden met 9% puntverbreding.

    Het papier waarop echter wordt gedrukt is echter geen mooi gesatineerd velletje wat door een VellenOffset pers wordt gedraaid, maar een ‘verbeterd courant’ op een OffsetRotatie-pers.
    Die draait met gemak 25% puntverbreding, de kleurruimte (papier) is vele malen kleiner dan wat de ‘wenskaart’ simuleert.

    Gevolg:
    Nog voor dat de drukker op densiteit staat, lopen beelden al dicht en worden de middenpartijen lekker ‘zompig’.

    Hoe zou dat nou komen…


    Bijdrager
    drscsi

    Maar nu even in ‘gewone mensen taal’.:wink: Ik ga een scan maken, ik beoordeel hem op m’n gcacalibreerde Barco, ik weet nog niet naar welke drukker/en/of papier het document gaat, wat nu, weg colormanagement?


    Bijdrager
    Erik

    Laten we de voorgaande (CMYK) workflow nog maar ’s doen, maar nu op de juiste wijze:

    – Monitor is recent gecalibreerd met een kleurmeter!!!!!!!

    Het RGB beeld op de monitor ziet er goed uit;
    Al hebben we geen scanner/camera profiel, we editen het RGB beeld totdat we dit goed vinden op de monitor.

    Dit goede beeld (je digitale origineel) sla je op INCLUSIEF ICC PROFIEL!

    Nu gaan we eerst de drukker bellen:
    ‘Beste man/vrouw, Mag ik je ICC profiel van de pers/papier? e-mail is prima…’

    Dit ICC profiel gebruiken we in Photoshop (of Linocolor, etc.) voor het vervaardigen van de CMYK kleurscheiding.

    Het CMYK beeld (de percentages inkt-dekking) is optimaal afgestemd op de pers/papier waarop het later gedrukt gaat worden. Dit beeld slaan we weer op (inclusief ICC profiel als we dit CMYK beeld in de toekomst nog willen kunnen bewerken).

    De opmaak geschied in CMYK, zonder CMS want dit is text/beeld integratie en geen CMS rommelhok.

    Pantone kleuren die we in CMYK moeten drukken, kiezen we NIET uit de PMS waaiers (software en/of papier), maar we berekenen de juiste CMYK equivalenten op basis van de PANTONE CIE-Lab bibliotheek (aparte software voor te verkrijgen, of slim Photoshop gebruiken).

    OK, de opmaak is klaar. We gaan een echte ‘PressMatch’ proef maken.

    De Proofer, welke is gelineariseerd en CORRECT geprofileerd, vertellen we dat het simulatie profiel ‘die_drukker_van_daarnet_met_z’n_persprofiel.icc’ moet zijn en dat we PAPIERWIT ook willen simuleren.

    Afdrukken gaat zonder ICC vanuit de opmaak-applicatie naar de RIP want die doet het CMS voor ons.

    De proef die je nu krijgt, is een echte ‘PressMatch’, een voorspelling van hetgeen er later bij je drukker op papier verschijnt!

    Het CMYK en de proef gaan naar de drukker, die vervolgens op standaard densiteiten drukt (en alle andere variabelen gelijk houdt aan zijn productiestandaard, dat is zijn vak).

    Proef en druk komen nu goed overeen, enkele druktechische tekortkomingen daargelaten.


    Bijdrager
    Erik

    ‘We leven in een communicatie industrie, maar we communiceren nooit onderling’.

    Waarom nemen we uberhaupt de verantwoording over CMYK, wanneer we niet weten ‘wat’ voor CMYK er benodigd is?

    Toch wel vreemd, dat je vaak ziet dat vormgever/fotograaf/lithograaf/drukker nooit met elkaar praten, maar altijd op elkaar schelden…

    Een uitspraak van onze stagair Daan:
    ‘Kennis over ICC is wel degelijk aanwezig in de markt, maar het ontbreekt vaak aan de wijsheid om het op de juiste manier toe te passen’.

    Een uitspraak van collega Sander:
    ‘We hebben kennelijk nooit tijd om iets te controleren, maar wel om het over te drukken’.


    Bijdrager
    drscsi

    De teorie is prachtig, maar de praktijk is anders.


    Bijdrager
    Erik

    Velen roepen direct bij CMS: ‘Dat kost een hoop geld!’.

    Maar wat kost:
    – het overdrukken van Ć©Ć©n order;
    (correctie, prepress, platen, pers, vloer, manuren, overwerk, inkt, papier)

    – de gevolgen voor de andere lopende opdrachten

    – …, …, …

    – het verlies aan vertrouwen door je opdrachtgever…

    Denk daar maar ’s over na….


    Bijdrager
    Erik

    Ter afronding van deze monoloog:

    ICC kleurbeheersing is niet meer weg te denken in de huidige digitale workflows. Wanneer je met kleur te maken hebt, krijg je vroeg (liever) of laat mee te maken.

    Wanneer je de tijd/energie in het geheel steekt,
    durf ik met twee handen in het vuur te stellen dat de kwaliteit van je werk beter en voorspelbaarder wordt, je flexibiliteit toeneemt en je efficienter produceert (ik noem dat dan ook effectief), minder strop-orders draait en dat we uiteindelijk, met z’n allen, geld verdienen aan een productie.

    Hopend dat dit weer wat bijdraagt aan een gezonde discussie,

    Met vriendelijke kleuren,

    Erik Koldenhof


    Bijdrager
    Erik

    Kijk, da’s nou leuk: weer een ‘sterretje’!

    :wink:


    Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Erik

    Laten we de voorgaande (CMYK) workflow nog maar ’s doen, maar nu op de juiste wijze:

    – Monitor is recent gecalibreerd met een kleurmeter!!!!!!!

    Het RGB beeld op de monitor ziet er goed uit;
    Al hebben we geen scanner/camera profiel, we editen het RGB beeld totdat we dit goed vinden op de monitor.

    Dit goede beeld (je digitale origineel) sla je op INCLUSIEF ICC PROFIEL!

    Nu gaan we eerst de drukker bellen:
    ‘Beste man/vrouw, Mag ik je ICC profiel van de pers/papier? e-mail is prima…’

    Dit ICC profiel gebruiken we in Photoshop (of Linocolor, etc.) voor het vervaardigen van de CMYK kleurscheiding.

    Het CMYK beeld (de percentages inkt-dekking) is optimaal afgestemd op de pers/papier waarop het later gedrukt gaat worden. Dit beeld slaan we weer op (inclusief ICC profiel als we dit CMYK beeld in de toekomst nog willen kunnen bewerken).

    De opmaak geschied in CMYK, zonder CMS want dit is text/beeld integratie en geen CMS rommelhok.

    OK, de opmaak is klaar. We gaan een echte ‘PressMatch’ proef maken.

    De Proofer, welke is gelineariseerd en CORRECT geprofileerd, vertellen we dat het simulatie profiel ‘die_drukker_van_daarnet_met_z’n_persprofiel.icc’ moet zijn en dat we PAPIERWIT ook willen simuleren.

    Afdrukken gaat zonder ICC vanuit de opmaak-applicatie naar de RIP want die doet het CMS voor ons.

    De proef die je nu krijgt, is een echte ‘PressMatch’, een voorspelling van hetgeen er later bij je drukker op papier verschijnt!

    Het CMYK en de proef gaan naar de drukker, die vervolgens op standaard densiteiten drukt (en alle andere variabelen gelijk houdt aan zijn productiestandaard, dat is zijn vak).

    Proef en druk komen nu goed overeen, enkele druktechische tekortkomingen daargelaten.

    Hallo Erik,
    een erg duidelijk verhaal.
    Maar om te voorkomen dat het een beetje een monoloog blijft, zal ik ook maar een bijdrage doen aan het kringgesprek

    Maar nu:
    waar stel ik mijn Monitor Profiel in ? (In Systeemvoorkeuren/colorsync/standaardprofielen/RGB profiel ? Of in Photoshop/Color Settings/Advanced mode/RGB: Load RGB… /gekalibreerd_profiel_metechtekleurmeter.icc))
    waar laten we het profiel van vriend drukker ? ( in Photoshop/Color Settings/Advanced mode/CMYK/ load…die_drukker_van_daarnet_met_z’n_persprofiel.icc neem ik aan ?)

    “Afdrukken gaat zonder ICC vanuit de opmaak-applicatie naar de RIP want die doet het CMS voor ons.”
    deze snap ik niet. Hoe kan het CMS dit doen als het geen ICC erbij krijgt ?

    Vragen, vragen…

    Ja, zoals we inmiddels wel weten, het blijft een complexe materie…

    groet EagerBoB


    Bijdrager
    drscsi

    Bijdrager
    Erik
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.