22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    rApple

Oudste nog werkende iMac / Apple pc

Beste allemaal,

Heeft iemand nog oude Apple computers ‘beestjes’ die nog steeds in gebruik zijn? En wat kan de levensduur zijn?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik zelf een iMac mid 2007 gebruik (13jr! oud). Na de SSD vervangen te hebben vroeg ik op dit forum wat het volgende zou zijn dat kapot zou gaan. Mij werd verteld dat dit de GPU (grafische kaart) is en dat dat het einde zou zijn. De voorspelling kwam deels uit. Inderdaad ging onlangs de GPU (grafische kaart) kapot. Na een grote operatie, GPU in de oven, heb ik de iMac weer werkend gekregen.

Zijn er mensen die ook lang met hun computer doen? En wat zal het volgende zijn dat kapot gaat aan mijn iMac?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb hier bij de digitale piano een iMac mid 2007 staan.

Daar is nog nooit wat aan kapot gegaan.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb – naast mijn 27″ iMac – nog steeds een werkend schemerlampje staan ?

Bijdrager
    therocker

Ik heb een werkende G3/450 uit 1999 (zelfs 2x), alleen heb ik het bijpassende beeldscherm n=niet meer.

Bijdrager
    SvS

iMac 27” late 2009. Videokaart (defect) is vorig jaar vervangen. Jawel. Toch nog een beetje geld in gestopt. Geen zin om €1500-2000 te uitgeven aan een nieuwe Mac. Deze wordt nog regelmatig gebruikt met SSD aan boord. Prima ding. ? ❤️

Bijdrager
    sedikit

Hier hetzelfde als Night hierboven. Met dit verschil dat mijn “schemerlampje” (G4) uit 2002 stamt (althans de 2 staat in het serienummer QT2 enz.) En mijn iMac 27” uit 2009. De G4 met OS X 10.4 en de iMac  met OS X 10.9 (en op de externe HD de El Capitan). Hoewel dit natuurlijk door de verwende meute  ? afgeschilderd zal worden als “ouwe meuk”, draaien ze beiden dat het een lust is. Ik heb niets te klagen (tot de boel het begeeft. Maar komt tijd, komt raad! )

Bijdrager
    Outragemac

MacPro 3.1 early 2008 met 10.7.5
    Ik zit namelijk nog steeds dagelijks vast aan DVD Studio Pro.
    Al het andere werk doe ik op mijn iMac Pro.

Bijdrager
    Brombeer

Na een grote operatie, GPU in de oven, heb ik de iMac weer werkend gekregen.

Hier dito met zo’n witte 24″, maar een maand nonstop draaien erna gaf de grafkaart toch weer de geest.

Bijdrager
    therocker

Hier ook nog een SE/30, die ik werkend heb weggezet>

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, wat werkend weg gezet is, is hier kasten vol.

Weet niet eens precies wat; alu iMacs, iMac G4, iMac G3, Color Classic, etc.

Maar de vraag omvatte ‘…die nog steeds in gebruik zijn.”

Bijdrager
    MAC-OS

2x ibook G4 van 2004 hier

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>MAC-OS op 13 maart 2020 om 08:45</p>
    2x ibook G4 van 2004 hier

Ha, heb ik ook gehad. Mooi ding. Maaar gebruik je deze nog af en toe? Daar gaat het hier over.

Bijdrager
    Chorro

Heb op zolder nog een PowerBook 540c liggen uit 1994. Behalve de accu functioneert ie nog prima.

Bijdrager
    mowat

Ik heb nog een iMac 20 uit 2007 ( met Tiger en Snowleopard)  en een zwart macbook uit 2006 (met Snow leopard en Lion). Beide toestellen werken nog regelmatig en er is nog nooit iets aan stuk gegaan.

Bijdrager
    Dick de Roos

Van mijn (zwarte) MacBook 13″ uit 2007 heeft de accu het plotseling begeven.

Ik aarzel om een nieuwe (goedkope) accu aan te schaffen, want het ding werkt nog wel en er zitten aansluitingen (FireWire!) op, die mijn 13″ MacBook Air uit 2018 mist.

Op de 220V lader werkt alles wel gewoon. Behalve het laden dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb een werkende Mac Plus uit (uit m’n hoofd) 1991, met Systeem 7.x erop en een externe harde schijf van (ik geloof) 20 MB eraan.

Bijdrager
    Shmoo

Mac mini 2014 met een eigen SSD ingebouwd. Machine doet het nog prima, geen reden om te vervangen.

Bijdrager
    penseel

Hier een iMac G4 2002; 

Bijdrager
    Shmoo

Misschien is het een idee om een leuk behangetje op de muur te doen? Eentje die goed past bij je MacFreak-muismat. ?

Bijdrager
    McJohn

Ik heb hier in de kast nog een Mac Mini uit 2007 staan. Werkt nog prima, is gewoon zwaar obsolete qua software…:)

Bijdrager
    Useless

Gisteren net de 24″ iMac begin 2009 (8Gb) naar Catalina gezet mbv macOS Catalina Patch Tool. Even opengemaakt en een dvd caddy met een ssd geplaatst. Snel genoeg! Hij bestuurt de twee 3d Printers

Bijdrager
    n0sTRa

Naast een MacBook 15″ (2017) en Macbook 12″ (2017) gebruik ik dagelijks nog de Mac Pro 1,1.

Deze heeft firmware update naar 2,1 , 2x 3GHz Quadcore, 32GB ram, Radeon HD4800, Cinema Display 30″ en 23″,  ssd met El Capitan,…

Gebruik deze om te surfen, downloaden, Lightroom, af en toe finalcut, scannen, wat lichte gaming, …

Daarnaast nog een G4 MDD, G4 iMac, G4 Cube voor retro gaming nostalgie…;)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.