16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    djobbo

Oudere iMac blijft hangen op vraagteken. Help!

Help!
    Mijn iMac van rond de 2010 blijft hangen op het vraagteken.
    Ik hoor wel de beginbong maar dan gaat het scherm op grijs en komt het vraagteken knipperend in beeld.
    Opstarten met een oudere installatieschijf lukt ook niet; wordt eruit gegooid.
    Connecten met mijn iets nieuwere iMac (2011) gaat ook niet want die heeft geen firewire aansluiting.
    Wat moet ik doen??
    Help!

Bijdrager
    veenbeest

Google even op hoe je een USB stick met macOS kan maken en boot de iMac vanaf die usb stick. Waarschijnlijk is je disk kapot. Vanaf die USB stick kan je zien of je schijf herkend wordt en nog wat data erop staat die je veilig kan stellen. En als je disk kapot is hopen dat je een goede backup hebt…

Bijdrager
    GoeieDag

Welk macOS? Ook belangrijke info.
    Heb je al geprobeerd in de Recovery Mode op te starten?
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Moderator
    Night

Een vraagteken duidt erop dat MacOS / OSX de opstartschijf (of in ieder geval de systeembestanden, nodig om op te starten) niet kan vinden. Dit kan diverse oorzaken hebben. Mijn eerste gedachte is ook om eerst te proberen op te starten in Recovery Mode (opstarten met cmd (+alt voor netwerkversie) + R in gedrukt)

Bijdrager
    microtje

heb dit enkele maanden geleden ook gehad met model uit 2010. Harde schijf was dood.

Bijdrager
    Mister Blobby

8rgrond:

Mac bewaart in het EFI (bios) een parameter wat de opstart schijf is. Als er een opstart schijf werd gedefinieerd die op moment van opstarten niet aanwezig is, zal het blijven zoeken naar die schijf en na verloop van tijd een andere zoeken vermits er een bestaat. Als dat niet werkt moet je je ‘parameter ram zappen’ en kijken of de schijf wel wordt herkent:

1. Test: start op met alt/optie ingedrukt: ziet de Mac je opstartschijf? > kies die schijf en start op
    2. Bij negatief op 1. > zet de Mac aan: druk meteen na de gong: ‘ ⌥ Alt/optie + ⌘ command + p + r ‘ in, wacht op de tweede gong en laat los
    3. Voer punt 1 uit > ziet de Mac je opstartschijf?
    4. Meldt hier je vorderingen

Mocht je schijf kapot gaan – wat ook een reden kan zijn van dit symptoom – laat dat een hulpprogramma je harde schijf nakijken.

Bijdrager
    Soulshaker

Beide imacs hebben firewire hoor , Het is pas vanaf de imac zonder optical drive dat het verdwenen is.
    Heb je nog een install disk van de imac ?

En had die imac van 2010 geen replacement program gehad ? Wel die termijn is al verstreken.
    Moest je harde schijf daadwerkelijk overleden zijn , kan je hem best meteen vervangen door een SSD.

Bijdrager
    djobbo

De probleem iMac kan ik niet opstarten met OSX 6.6
    Ik weet niet waarom niet.
    Wel gaat de installatiedvd draaien en verschijnt zelfs het keuzemenu voor de taal in beeld.
    Ik kan nog de taal kiezen maar daarna geeft de Imac aan dat ie de installatie niet kan voltooien.
    Hoopvol lijkt me dat wel een mooi bureaublad verdschijnt.
    Moet ik soms een oudere versie van OSX proberen te installeren?

Bijdrager
    Brombeer

Om een OS te installeren heb je een harde schijf nodig, en die kan hij niet vinden. Ofwel de schijf is stuk, danwel de weg er naar toe (kabel/connector).

Bijdrager
    GoeieDag

Als er een bureaublad verschijnt, dan is er toch geen vraagteken…?

Bijdrager
    djobbo

Als ik de installatie DVD OSX 6.6 erin stop verschijnt er geen vraagteken.
    Dus verschijnt na een tijdje he icoon installatie en daarna loopt ie na de taalkeuze vast.

Bijdrager
    Brombeer

Dat haalt hij allemaal van die (installatie-)DVD af. Die taalkeuze wil hij weten voor een installatie, die moet natuurlijk wel ergens terecht komen, nl. op de harde schijf. En die kan hij niet vinden omdat daar iets het niet doet.

Dat bureaublad dat verschijnt, is gewoon de achtergrond van het installatiescherm. Niet het bureaublad van het gebruikersaccount waarmee je werkte, maar als je je eigen bureaublad nooit hebt veranderd, kan het inderdaad hetzelfde plaatsje zijn. Of staan ook je eigen icoontjes etc op dat bureaublad?

Bijdrager
    Soulshaker

met die install dvd kan je nog wel disk utility opstarten (nl: schijfhulpprogramma) , als je daar geen harde schijf ziet staan is het game over voor die schijf.
    Zie je hem nog wel , probeer hem dan opnieuw te partitioneren en te formatteren.

Bijdrager
    djobbo

Jullie hebben gelijk; ik zie geen harde schijf meer in schijfhulpprogramma’s.
    Dank jullie wel voor de heldere uitleg.

Bijdrager
    Soulshaker

graag gedaan.
    Enige opties is de schijf vervangen of de imac vervangen.:)

Bijdrager
    Brombeer

Of je prikt wat in de FiWi of de usb en werkt van daaruit.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.