30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)
  • Q:
    Bijdrager
    JLA

Oude of nieuwe MacBook Pro?

Hallo,

Ik sta op het punt om een macbook pro te kopen maar zit met een probleem! Ik ga hem gebruiken voor grafische dingen (photoshop etc.) en voor thuis gebruik (internet, etc.) Nu twijfel ik tussen 2 mbp’s de oude mbp (2,5 ghz, 2 gb, 250 GB, 512 video) of de nieuwe mbp (2,4 ghz, 2gb, 250 hd, 2x 256mb video) nu kan ik de oude mbp bij mediamarkt kopen met apple mania dagen voor 1400,- euro of de nieuwe mbp (1799,-) met personeelskorting 12,5% voor 1575,-

Wat zouden jullie doen ga ik echt veel meer krijgen voor die 175 euro? Hoeveel meer is de nieuwe mbp tegenover de oude? Want daar kom ik niet echt uit…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Josebo.

Grafisch is de nieuwe wel een stuk beter. En voor ‘slechts’ 175 euro zou ik het echt niet laten. Daar ga je later alleen maar spijt van krijgen!

Bijdrager
    Chester2

Nieuw, nieuw, nieuw!

Ik heb vaak getwijfeld tussen “het oude mode” en “het nieuwe model”. Mijn regel is geworden: altijd gaan voor de nieuwste.

Over een jaar is de nieuwe MBP dan nog fris, met de oude is dan het “het oude model”.
    Dat ga je ook zien in de restwaarde wanneer je hem over drie of vier jaar verkoopt.

Het blijft een persoonlijke afweging, maar voor mij zou het duidelijk zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is een voorkeur denk ik… als ik ’t geld had had ik de nieuwe gekocht.
    Hij heeft een betere videokaart, dus sneller met games, film/3d programma’s, Photoshop CS4,
    en andere videokaart-afhankelijke dingen. Aan de andere kant heeft hij ook een onboard-videochip
    waardoor de batterij langer meegaat als je alleen thuisknutsels doet (zoals films kijken, email e.d.).
    In beide gevallen win je dus een hoop:)

– De oude heeft daarnaast een mat scherm (standaard), en de nieuwe een glanzend scherm.
    – De nieuwe heeft een glazen multi-touch trackpad, wat van wat ik kan zien érg handig kan zijn.
    – Hij is ook makkelijker uit te breiden door de makkelijk te bereiken HD en ramslots.
    – Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat je een verloopstekkertje nodig hebt om Firewire400
    schijfjes te lezen, omdat hij alleen een Firewire800 aansluiting heeft. Maar dat is áls je al FW gebruikt.

Ik denk dat je voor die 175 euro extra dus best een hoop moois krijgt, buiten het mooiere ontwerp!:)

Bijdrager
    jorikk

je zegt dat de nieuwe 2x 256mb video geheugen heeft..
    Kan dat wel? het is toch 256mb video geheugen of 512 afhankelijk van het model?
    Het instap model van 1799 heeft toch 256? Volgens mij is extra 256 mb bijprikken niet mogelijk toch…

Geblokkeerd
    Anoniem

@Jorrik;
    Hij heeft 2 videokaarten:)
    1x een onboard met maximaal 256MB videoram (afgepikt van je RAM)
    1x eigen videokaart met 256MB eigen geheugen (veel sneller, goed voor games
    en het andere zwaardere werk)

Bijdrager
    SMac

Nieuwe MBP kan ook met mat scherm…

Edit: 17″ althans…

Edit2: ik onttrek me van alle commentaar.

Bijdrager
    ChrisMax

Dat dacht ik toch echt niet SMac

Bijdrager
    jorikk

@joram Aaah ok. Maar tegelijk kun je het geheugen niet gebruiken. Kortom blijft het gewoon lekker 256 MB

Bijdrager
    Chester2
    ”SMac”

Nope.

Bijdrager
    demandiebakt

wachten tot de eerste update, ik zou wachten omdat de eerste in de lijn altijd de meeste kinderziekten hebben, en als je zo’n apparaat nu nodig hebt voor werk of iets dergelijks zou ik een vorig model kopen, die hebben zichzelf wel bewezen.

Bijdrager
    strigoi
    ”SMac”

Doe-het-zelfers pak je schuurmachine!:P

Bijdrager
    ossccar

Ik denk dat het scherm wel een belangrijk ding is om je keuze te bepalen. glans of mat.
    Over de snelheid van het oudere model, en die heb ik , ben ik dik tevreden.

Bijdrager
    Nelis Infra

Defenitely de nieuwe. Alleen om de looks al.

Bijdrager
    DouweM
    ”SMac”

Maar de 17″ is niet nieuw;)

Bijdrager
    SMac

Oeps… had bij 17″ gekeken, maar die is niet nieuw… :?

Bijdrager
    SMac
    ”DouweM”
    ”SMac”

Maar de 17″ is niet nieuw;)

I see that…. now… :x

Bijdrager
    JLA

Bedankt voor alle antwoorden!

Denk dat ik toch maar voor de nieuwe mbp ga ! voor die 175 euro krijg je inderdaad toch het “nieuwe” model dat is mij dat geld wel waard. Ik denk als ik de nieuwe in het echt zie dat ik helemaal verkocht ben maar helaas is er geen 1 te bekennen in de winkels in mijn buurt (eindhoven e.o.) want ik twijfel nu alleen nog maar over de looks van het zwarte scherm met de glossy laag.

Bijdrager
    DouweM

In de A-Mac van Den Bosch hebben ze hem al liggen. Heb er gisteren even op gewerkt, als je het geld over hebt voor een laptop, moet je het zeker doen. Werkt heerlijk.

Bijdrager
    JLA

Ja ik ben niet veel thuis en zelfs thuis heb ik geen bureau om aan te werken werk dan meestal op de eettafel of zelfs nu vanaf een hulp tafeltje had eerst mijn zinnen gezet op een 24 inch imac maar aangezien ik geen vaste plaats heb in het huis gaat dat niet werken voor mij. Dus dan het geld van de imac maar naar een desktop vervangende mpb.

Bijdrager
    Kees24

Ik zou zeggen de oude. Vooral die achterlijke nieuwe mini DisplayPort aansluiting vind ik typisch Apple. Het feit dat je losse VGA- en DVI adapters moet kopen vind ik schandalig voor zo’n duur apparaat. Ik heb die van mij nog gekocht begin dit jaar tijdens de 19% actie bij de MediaMarkt en nog steeds erg tevreden. Die versie heeft ook een LED scherm, maar nog wél met de Apple Remote (€19) en VGA adapter (€29).

De Apple Remote is bij de een na laatste versie van de Macbook Pro namelijk ook al verdwenen. Nu lijkt de nieuwe Macbook Pro goedkoper, maar je moet bijna verplicht 2 adapters bijkopen, immers de meeste beamers zijn nog ‘gewoon’ VGA en de moderne TFT-monitoren hebben een DVI aansluiting. Kortom je bent incl. Remote al een een kleine € 80 kwijt.

Voordeel bij de nieuwe versie zijn de gemakkelijk te vervangen harde schijf. De batterij en intern geheugen waren bij de oude versie ook eenvoudig bereikbaar. Het nieuwe glossy scherm is persoonlijk, ik heb het matte scherm en ben achteraf (wilde ook glossy in eerste instantie) erg tevreden, de lichtopbrengst is enorm en het scherm spiegelt niet. De kleurweergave op een glossy scherm is misschien iets intenser, maar is bij een Macbook Pro sowieso goed, afgezien van een mat of glossy scherm.

Succes!

Bijdrager
    JLA

Jongens (en misschien meisjes?) ik krijg er slapeloze nachten van! als ik dit zo langs elkaar zie lijkt zelfs de oude beter dan de nieuwe! Nu weet ik het echt niet meer hoor, kan er iemand mij a.u.b. overtuigen welke ik moet kopen? Dan kan ik weer rustig slapen…!

Bedankt…

Bijdrager
    jvr

Ik zou persoonlijk voor het oude topmodel gaan. Vooral omdat ie helemaal door is ontwikkeld, ik heb zelf het oude(re) instapmodel toen met een mediamarktactie gekocht. Geen problemen ermee gehad, bevalt goed. Plus dat ik dat nieuwe ontwerp echt spuuglelijk vind, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind ze misschien wel teveel op HP laptops lijken haha. En ik denk dat je het eventuele snelheidsverschil toch niet merkt. Oja, en ik vind het normale toetsenbord van de oude pro’s lekkerder typen, maar dat moet je zelf maar uitproberen.

Bijdrager
    Ganymedus

De oude, dat is nog een echte mac…
    Nee even zonder dollen, ik zou denk ik daadwerkelijk voor de oude gaan als je er serieus gebruik van gaat maken. Mocht je er spelletjes op gaan spelen e.d. dan zou ik voor de nieuwe gaan. Maar voor photoshoppen en alles, lekker bij de oude blijven. :D
    Nadeel, de nieuwe kan met 8gb intern overweg (nog niet, maar is een software update) Je hebt trager geheugen, iets wat je gaat merken bij photoshop.

Bijdrager
    DNGizzy

< ook heel erg aan het twijfelen :cry:

Bijdrager
    Barabas2005

Gewoon even wachten tot wat meer mensen de nieuwe MacBook binnen hebben. Wat je nu hoort is een hoop negativiteit, terwijl men nog nooit op een nieuwe MacBook Pro heeft gewerkt.

Binnen nu en zeg drie weken kun je wat meer gefundeerde opmerkingen verwachten van de nieuwe MacBook Pro gebruikers. Mochten die tegenvallen dan kun je altijd nog voor de “classic” Pro gaan.

Bijdrager
    jamm

6 mb L2 cache geheurgen is dus wel een stuk beter als de 3mb van het nieuwe model!
    Frontside bus wel weer wat langzamer. Ik ben ook een twijfelaar tussen oud en nieuw maar de extra firewire op het oude model en het matte scherm trekken mij miscchien over de grens om voor de oude te gaan.
    Eigenlijk vind ik het vervelend want ik had liever het nieuwste model gekocht.

Bijdrager
    sven-

Ook de oude MacBook Pro’s (behalve het instapmodel met 2,4 GHz) hebben 6 MB L2 Cache.

Moderator
    unSOUND

Nog even helemaal los van de verschillen in specs heb je nog een andere reden om even te wachten met het nieuwe model… Kinderziektes. Laten we niet vergeten dat de vorige versies van zowel de MacBook als de MacBook Pro ook behoorlijk wat kinderziektes hadden. Deze versies zitten ook weer vol nieuwe dingen, waar nog 0,0 ervaring mee is.

Zo ben ik heel benieuwd hoe de MBP nu kiest welke grafische kaart hij inzet. Stel dat jij een programma gebruikt waar veel video in zit, en de MBP besluit om zijn onboard kaart in te zetten in plaats van de dedicated, dan ben je bijvoorbeeld mooi het haasje…

Bijdrager
    Afroman

De kinderziektes die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn
    -Foutjes in het toetsenbord
    – Batterij-klep die niet goed dicht gaat.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.