21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    d.kranen

Oude MacBook wil niet meer starten

Hallo beste hulpverleners!
    Nu heb ik toch een vreemd probleem, tenminste in mijn ogen.
    Na het installeren van een update (via de App Store) volgde er een bijzonder lange herstart.
    En daarna bleef de monitor zwart. Op geen enkele toets werd gereageerd.
    Alleen de startknop werkte na lang indrukken, maar dat gaf weer het zelfde resultaat.
    Heeft iemand een idee?
    Zou de update van onlangs naar High Sierra teveel zijn geweest voor dit apparaat?

Bijdrager
    trabant

Het kan helpen als wij weten welke MacBook het is…

Bijdrager
    d.kranen

2008 of 2009

Bijdrager
    Brombeer

Dan zou die wel eens aan een maximum van OSX 10.7.5. of 10.11.6 kunnen zitten. Voor sommige machines is er ook een firmwareupdate. Wel flauw dat het updateprogramma daarbij niet zelf op de rem gaat staan, want dat had wel gemoeten. Er had een melding moeten komen dat deze versie niet meer op deze machine werkt. Daar valt ook wel weer omheen te trukeren, maar een camionlading achterop de fiets vervoeren moet je niet willen.

Het is zo gek nog niet om bij oudere Macs het automatisch updaten uit te zetten en alleen nog de veiligheidsupdates te doen. Anders zit je vroeg of laat met softwareversies die de machine gewoon niet meer trekt.

Start eens op vanaf de DVD of met de alt/option toets ingedrukt. Dan kom je in het startupmenu en kun je de opstartpartitie kiezen. Kies dan voor de (bij normaal gebruik verborgen) restauratiepartitie.
    Maar controleer eerst de backup van je persoonlijke bestanden. Als die er niet is, deze MacBoook opstarten in Targetdiskmodus (T ingedrukt) en aan een andere Mac koppelen. De MacBook gedraagt zich dan als een externe harddisk en dan kun je de boel elders stallen.

Bijdrager
    IGBA

Het updateprogramma test wel degelijk of de betreffende Mac in aanmerking komt. Sterker nog: als dat niet zo is, wordt de update niet eens aangeboden. Maar over wat voor update gaat het eigenlijk?

Bijdrager
    d.kranen

ik denk dat het Dr. Cleaner was

Bijdrager
    Brombeer

Over Dr.Cleaner kan men twisten

Bijdrager
    d.kranen

Ja dat is de befaamde wijsheid achteraf…

Overigens, een opstartschijf heb ik bij de aanschaf niet gekregen (2e hands, maar hij het tot eergisteren prima)

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Je kan je eigen bericht aanvullen via 'bewerk' uit het menu als je op je avatar klikt

Bijdrager
    spelbook

Mijn MacBookPro 15″ uit 2011 had dit ook, bleek dat ie heel lang over booten deed.

PRAM reset (Command-Alt-P-R tijdens boot ingedrukt houden) hielp. Of het kan zijn dat een keer opnieuw starten al hielp.

Bijdrager
    d.kranen

Die tip van ‘spelbook’ snijdt hout!
    De Macbook is nu Mac OS X Lion aan het installeren, ik denk dat die versie beter bij het apparaat past.
    Nog 49 minuten downloadtijd.
    Wordt hierdoor Sierra verwijderd?
    En als dit lukt, dan moet ik in het vervolg geen nieuwe, hogere, versies van OS X installeren neem ik aan?

Bijdrager
    IGBA

Lion is nou niet bepaald de beste versie van OS X… Erger is dat je daar geen veiligheidsupdates meer voor krijgt. Verder dan El Capitan zou ik op dit moment niet teruggaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Van High Sierra terug naar Lion?! Ik zou het niet doen.

Er gaat dan heel veel voorbij komen wat niet meer geïnstalleerd kan worden weten wij uit ervaring.

Bijdrager
    Brombeer

Dirk,
    als dat 10.7 Lion erop staat, ga dan even naar http://mactracker.ca/archive.html en determineer met die MacTracker welke MacBook het nou precies is (in de linker kolom staat een ‘This Mac’). Dan weet je niet alleen welk OSX de machine wel en niet lust, maar ook in hoeverre je bijvoorbeeld werkgeheugen bij zou kunnen prikken en of er een firmware-update is.
    Bovendien: als je ons vertelt welke machine het is, is de kans groot dat het adviezen regent over welk OSX je wel of niet blij kan maken.
    Zo is mijn ervaring dat een oudere Mac met de versie voorafgaand aan de laatst mogelijke meestal lekkerder draait. Maar zoals @igba al opmerkte, sommige OSX-versies kun je beter overslaan. Ik moet nog altijd te biecht gaan voor het vocabulaire dat ik bezigde toen ik indertijd met 10.7 Lion moest aanmodderen.

Weet je nog welk OSX je met pak ‘m beet de kerst gebruikte en hoe die beviel? Graaf dan ook even in de herinnering welke versies van andere software het laatst werden gebruikt, want veel van wat wel onder 10.7 draait, doet dat niet meer met 10.12 en vice versa.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Brombeer.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    TandMac

Ik heb een Witte Macbook met ElCapitain en dat gaat feilloos, MET de installatie van een SSD.
    Heb ook nog een Witte van de laatste reeks en die draait Sierra, ook feilloos, MET de installatie van een SSD.

Bij mijn weten zou er een melding komen indien High Sierra niet kan geïnstalleerd worden.

Bijdrager
    d.kranen

Het is me gelukt de laatste versie van Sierra op de opstart-usb-stick te installeren.
    Vanaf mijn Mac-Mini werd geen lagere versie geaccepteerd.
    Maar nu, de MacBook wil niet zomaar starten op dit stickje.
    Je ziet de usb bij het opstarten even oplichten maar daar blijft het bij.
    Is daar een oplossing voor?

Bijdrager
    Brombeer

Oplichten als in ” Een ledje op de usb-stick licht even op”?
    Of flitst er snel iets over het scherm?
    En welke machine is het nou precies?

Start eens op met de alt/option-toets ingedrukt. Dan moet een aantal partities verschijnen van waaruit opgestart kan worden, en daar zou die usb-stick ook bij moeten zijn.

Bijdrager
    d.kranen

Goed nieuws, de MacBook doet het weer dankzij de alt/option toets.
    Allemaal heel erg bedankt!
    Dick

Bijdrager
    Brombeer

Ha, da’s mooi en dank voor de terugkoppeling. Doet ook niet iedereen.
    Maar mijn nieuwsgierigheid aangaande welke MacBook het nou precies is, is nog steeds niet bevredigd.
    *stampt als een driftige kleuter op de vloer*
    :lol:

Bijdrager
    d.kranen

Als ik de laptop weer aanzet zal ik het nakijken, dan hoor je dat alsnog

Bijdrager
    d.kranen

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook7,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2,4 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1,07 GHz
    Opstart-ROM-versie: MB71.003D.B00
    SMC-versie (systeem): 1.60f6
    Serienummer (systeem): 45035SRSF5W
    Hardware-UUID: 838EF06A-3B4E-5F56-9591-AC0C4F2B9D73
    Sudden Motion Sensor:
    Status: Ingeschakeld

Bijdrager
    Brombeer

Tot en met het serienummer nog wel..
    Het is een mid-2010-model. Die is indertijd (tussen mei 2010 en juli 2011) geleverd met 10.6.3/4 en trekt inderdaad 10.13 High Sierra nog.
    Bij behoefte zou je nog de firmware kunnen updaten.

Die twee GB geheugen zijn anno nu wel wat aan de krappe kant. De praktijk heeft geleerd dat dat tot twee reepjes van 8GB naar 16GB kan worden uitgebreid. Is misschien wat veel van het goede, maar ook met ├ę├ęn reepje gaat die weer als de brandweer. En dan heb je 9GB omdat je een oude van 1GB er in laat zitten.
    Alternatief is niet zo woest upgraden, dan is er meer keus.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Brombeer.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  Brombeer.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.