29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    carpebios

Oude macbook pro start niet meer op

Nadat ik mijn macbook pro had laten vallen (en een nieuwe macbook kon kopen dankzij mijn verzekering) wilde ik toch eens kijken of de macbook pro echt helemaal kapot was.
    Natuurlijk is de behuizing niet meer echt mooi te noemen, overal ingedeukt enzo.

Bij het opstarten kreeg ik een zwart blok, en daaruit kon ik halen dat het een rond logo moest voorstellen met een streep erdoor heen. (Zwart/wit)

Nu had ik een windows cd erin gestoken, maar windows kon niet installeren omdat hij waarschijnlijk een sata schijf zou zijn.
    Dan maar ubuntu starten. Dit ging goed, en ik wilde ubuntu installeren op de macbook pro.
    Dit lukt schijnbaar, echter toen ik hem opstarte kwam het windows scherm (dos) met een kleine melding over het besturingssysteem :|.

Maar goed, ik kwam thuis en kon mijn osx tiger cd er in doen. Hij herkende mijn harde schijf prima en ik kon installeren.
    Formatteren ging goed, en installeren ging goed tot op een bepaald punt, toen begon mijn harde schijf alsmaar te spinnen (krassen). echter ging hij na een tijdje wel verder, en dit gebeurde zo’n 3x, waarna hij verder ging met installeren.
    Hierna ging hij herstarten en bleef hij in de loop hangen, zoals op de 2e foto te zien is. Na 1 uur draaien heb ik hem maar uitgezet. Verder heb ik een PRAM reset gedaan, en een hardware test (die zegt dat alles prima is) gedraait.

Het rare is echter deze foto:
    [URL=http://img231.imageshack.us/my.php?image=img0018sq1.jpg][/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php][/URL]

Deze laat zien dat het niet macosx is die opgestart moet worden, maar “EFI BOOT”. Toen ik ubuntu erin stopte kreeg ik als naam, “Windows”, terwijl de cd van osx wel gewoon “installatie disk… ” heet.
    Wie heeft er nog een tip voor mij?

[URL=http://img236.imageshack.us/my.php?image=img0019jm7.jpg][/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php][/URL]

Bijdrager
    iDaan

probeer ook even met de installatie CD de S.M.A.R.T status van je harde schijf te controleren. Het lijkt in ieder geval op een defect op de harde schijf…

Bijdrager
    Falc

Ik had een vergelijkbaar probleem. Grappige alleen was dat toen ik mijn nieuwe Pro gekocht had de oude het ineens weer deed.

Bijdrager
    carpebios
    ”iDaan”

probeer ook even met de installatie CD de S.M.A.R.T status van je harde schijf te controleren. Het lijkt in ieder geval op een defect op de harde schijf…

Vergeten te vertellen, maar ik heb ook de schijf gecheckt met disk utility, en die zij dat mijn schijf in orde was :S

Bijdrager
    carpebios

Update

Ik heb een herinstallatie gedaan.
    Nu krijg ik een zwart scherm op een gegeven moment met witte tekst die wat regels geeft, met onder andere de tekst die zegt dat hij wat dingen restart in 10 seconden. Daarna wat errors, en een zwart scherm met een wit blokje.

iets met dit komt er in voor com.apple.nibindd (het gaat te snel)
    en dit:
    server 0 in bootstrap 1103 uid 0: “/usr/sbin/coreaudiod”[111]; exited with status: 69
    mdnsresponder – 108

Bij bad system calls, moet ik dan denken aan mijn harde schijf, of aan meer dingen.
    Ondanks dat ubuntu wel gewoon goed draait?

Bijdrager
    Falc

Op software checks moet je niet blind staren. Die zitten er ook vaak naast namelijk..

Bijdrager
    Misja

Wat zegt Smart Utility?
    (die is namelijk wat nauwkeuriger dan Disk Utility)

Bijdrager
    carpebios
    ”Misja”

Wat zegt Smart Utility?
    (die is namelijk wat nauwkeuriger dan Disk Utility)

Hoe start ik die als ik mijn OS niet inkom?
    Kan ik die op cd branden? Ik zie dat het een .app is, lijkt me niet mogelijk?

Bijdrager
    Misja

Shit, sorry, niet goed gelezen:( Dat tikken komt mij heel bekend voor als zijnde harde schijf gerelateerd. Heb je geen externe HD, die je er aan kan hangen? Of je MacBook?

Bijdrager
    carpebios

Nou…. ik heb wel een externe hdd van 500GB, maar dat is maar 1 partitie met al zo’n 300 gig aan ruimte. Die kan ik dus niet vlug in 3 partities formateren, want dat was ook mijn idee.

Hoe zou het dan met mijn macbook kunnen?

Bijdrager
    Misja
    Bijdrager
    carpebios
    ”Misja”

Lang leve Target Disk Mode!

Ik zie het, alleen heb ik niet een firewire naar firewire kabel:(

Bijdrager
    Misja

Niet van je externe HD? Is die alleen USB? Buren, vrienden? Ik zou het ergens regelen en dan kijken wat je MBP doet, als het alleen de harde schijf is (en wat deuken) dan is een nieuwe zo gekocht en geinstalleerd:)

Bijdrager
    carpebios

Nou geprobeerd.
    Ik kreeg netjes mijn hardeschijf te zien op mijn macbook, echter leek daar niks vreemds aan.
    Als ik nu mijn macbook pro wil opstarten, krijg ik weer een zwart scherm, alleen dit keer zeurt hij meer over bad system calls en dat hij mijn macbook naam niet kan oppakken plus iets met localhost 127.0.0.1 dat die die niet kan vinden, netinfo.

Dit zijn de meldingen die ik krijg.

Bijdrager
    Misja

Maar start je dan de Macbook Pro op met de harde schijf van je Macbook? Want dat wilde ik suggereren. Ik weet dat dit via een externe HD waar een kloon op staat heel makkelijk kan, weet alleen niet zeker of het met een MacBook via FW ook zomaar kan. Als je de MBP opstart met alt ingedrukt, kan je dan kiezen voor het systeem op de MacBook?

Bijdrager
    carpebios

Ow, dat moet ik even proberen.
    Ik had de macbook pro opgestart met de T ingehouden, waardoor ik de schijf op mijn macbook te zien kreeg. Nog niet met alt geprobeerd. Zodra ik weer thuis zijn, zal ik het een try geven:)

Bijdrager
    carpebios

Helaas, dit werkt ook niet.
    Bij het inhouden van de alt toets zie ik dan alleen “EFI Boot” als diks (rare naam)

Bijdrager
    Misja

Ik begrijp er eerlijk gezegd niet veel van, maar van wat ik hier lees, zou het Resetten van je NVRAM kunnen helpen? :sealed:

Bijdrager
    carpebios

Al gedaan, zonder enig resultaat.
    Ik krijg weer een zwart scherm met allemaal foutmeldingen waaronder netinfo en dergelijke.

[URL=http://img227.imageshack.us/my.php?image=img0021ck7.jpg][/URL][URL=http://g.imageshack.us/thpix.php][/URL]

Bijdrager
    Misja

Ik denk dat het tijd is voor Hendrik IJzerbroot…

Bijdrager
    carpebios

Nou, de installatie cd er weer eens in gedaan.
    Terminal opgestart, en dan fsck /Volumes/Schijfje/ gedraait.

Hier kwam hij met de volgende melding
    CANNOT READ: BLK 16
    CONTINUE? [yn] y

THE FOLLOWING DISK SECTORS COULD NOT BE READ: 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,
    ioctl (GCINFO)”Inappropriate ioctl for device
    fsck: /Volume/Schijfje/: can’t read disk label

En toen stopt hij ermee.
    Ik denk dus het mijn harde schijf kapot is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat denk ik ook. Harde schijven zijn denk ik de zwakste schakel in computers. (Er eentje slechts openmaken is al taboe)
    Ik heb de posts gelezen, en ik kan er weinig aan toevoegen helaas.
    Dat ronde logo met een streepje er doorheen klinkt als het “stopbord”. Kennelijk zag de computer geen opstartschijf
    Dat is uiteraard al een slecht teken. Als hij n.l. wel de schijf ziet, maar niet een systeemmap, dan krijg je het vraagteken te zien.

Wat de term EFI Boot betreft:
    Dat staat voor Extensible Firmware Interface. Het is de schakel tussen de hard/firmware van de computer, en het feitelijke operating system.
    Sinds de Intel Macs was een vervanging van het BIOS (wat dus eigenlijk het zelfde is) nodig ivm bootcamp e.d.

Ik weet niet of het wat uit maakt en of het op een MacBook werkt, maar je kunt de EFI resetten door eerst de computer volledig uit te zetten en dan bij het aanzetten de powerknop (minstens) 10 sec lang ingedrukt te houden.

En wat het resetten van PRAM betreft:
    Dit moet je 3 maal doen. Dus opstarten met Apple-Alt-P-R, en dan ingedrukt houden totdat het opstart geluid 3 maal heeft geklonken. Volgens mij wordt dan ook EFI ge-reset

Heb je er trouwens extra RAM in zitten? Die kunnen door het vallen los geraakt zijn
    (maar ik neem aan dat je dat al gecontroleerd hebt)

Handig hoor zo’n MacBook, maar stuk na één keer vallen? Ik had toch iets meer verwacht mbt schokbestendigheid.

Bijdrager
    carpebios

Ja, ik heb alles al gecheckt verder. Geheugen is prima nog:)
    Alleen mijn macbook pro gaf vroeger altijd de naam van de schijf aan, en nu heet die schijf als ik alt ingedrukt houdt EFI-BOOT. Maar ik ga van de week eens kijken voor een goedkope harde schijf (de minste GB) en kijken of dit alles oplost. Dan kan ik er namelijk een media station van maken of iets dergelijks:)

In ieder geval bedankt voor alle hulp tot zo ver!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En wat gebeurt er dan als je opstart vanaf “EFI BOOT”?

Bijdrager
    carpebios

Nu krijg ik niet meer het zwarte scherm, maar nu krijg ik wat ik in mijn eerst post heb geplaats (dat plaatje)
    Dat je de grijze apple ziet, en dat bolletje dat maar blijft lopen, voor uren en uren (terwijl capslock enzo nog wel reageert)

Bijdrager
    carpebios

Update

Ik heb een externe hdd gekocht (zonder voeding, lekker compact) en nu start tiger (stond er oorspronkelijk op) weer op:D
    Echter blijkt nu ook mijn airport kapot te zijn, want deze staat niet eens meer in hardeware overzicht. Iemand hier een tip waar ik op moet letten bij het moederbord? Want wireless zou wel erg handig zijn denk ik. Want ik wil van deze macbook pro een soort apple tv maken ofzo.

Bijdrager
    Misja

Heel goed! :) Kijk hier even. Waarschijnlijk is ie alleen wat los geraakt van de val.

Bijdrager
    carpebios

Net even gekeken, en hij is niet los. Even los gehaald en goed stevig terug gestoken, maar dit help helaas niet. Waar zou het nog verder aan kunnen liggen? Natuurlijk niet de grootste ramp, want met kabeltje doet hij het nog, maar toch niet netjes vind ik;)

Bijdrager
    carpebios

Nog vreemder.

Ik update tiger even en opeens herkent die wel mijn kaartje.
    Nu denk ik dat het aan het volgende ligt.
    Ik heb toen der tijd een N wirless kaartje ingebouwd. Waarschijnlijk herkent de kale installatie van tiger het kaartje niet:)
    Na de update gelukkig wel:D
    Nu uitzoeken hoe ik appletv op mijn macbook krijg.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.