5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Oude Macbook Pro Late 2006 – SSD ernaast?

Hallo,

Ik heb een oude Macbook Pro Late 2006 met 3 GB RAM. Hij is toch wel erg traag nu vergeleken bij de nieuwere modellen. Bovendien is de harddisk langzaam stuk aan het gaan (bad sectors en zo) en bovendien heel erg traag.

De batterij is al een tijdje stuk, dus ik gebruik deze MBP enkel nog thuis aan de netvoeding. Hij staat altijd op dezelfde plek op mijn bureau.

Ik had de volgende gedachte:

Optie 1: Stel nou dat ik een externe harddisk permanent zou aansluiten (bv een snelle 7200 toeren schijf, via FireWire800 poort) met daarop OSX. Zou die daar dan niet een stuk sneller van kunnen worden?

Optie 2: Stel nou dat ik hetzelfde doe als optie1, maar dan met een externe SSD met FW800 aansluiting (bestaat dat?). Dat zou wellicht nog meer schelen? Of is de FW800 poort een grote bottleneck tov een interne harddisk?

Dank.

Sipke

Bijdrager
    deSpaanseRente

Beide opties kunnen, maar waarom vervang je gewoon niet de interne schijf met een 7200 rpm of SSD?

externe 7200 over firewire zal wsl iets sneller gaan omwille van de 5400 rpm die er wsl inzit, maar SSD over fw800 is echt wel waste of money, aangezien die over FW800 amper (en wsl gewoon niet) sneller zal gaan door de maximum datatransfer van fw800.

SSD gaat enkel nut hebben als je die aansluit via de interne sata-aansluiting. + Het scheelt je de kosten van een fw800 enclosure.

Ik zou dus voor optie 3 gaan: interne schijf vervangen door een SSD model (of 7200, wat je wil, maar je gaat vooral een verschil merken met SSD)

Bijdrager
    computer space

Nou ja, waste of money. Je kunt er altijd mee beginnen. Je moet sowieso je interne schijf klonen, en daar is een extern kastje wel handig bij. En FW800 2.5 inch kastjes zijn nu niet de duurste.
    Ja, het gaat ook al een heel stuk sneller. De maximale doorvoer is namelijk niet de bottleneck, maar de toegangstijd. En die is bij een 5400 toeren 2,5 inch echt heel slecht. Opstarten zal al een factor 2-3 sneller gaan.
    En als het bevalt, bouw je m in, en heb je meteen alles erop staan.

Bijdrager
    Sipke

Ehhhh, ben nu als test de opstartpartitie aan het klonen op een snelle 7200 FW800 schijf. Kan ik iig eens kijken hoeveel dat oplevert.

Dank voor de antwoorden tot zover. Ik heb nog 3 vragen:

1.
    Als ik een SSD inbouw, kan ik dan gewoon de bestaande schijf eruit, SSD erin zetten? Zelfde maat en zo? Loopt dat allemaal op dezelfde controller? Tis wel een oude machine, vandaar…..

Even wat info:
    Controller:
    – Seriele ATA: Intel ICH7-M AHCI
    – Verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
    Huidige Schijf:
    – Hitachi Travelstar 5K160-160
    – HTS541616J9SA00 160 9.5 5400

2. Wie weet een goede leverancier voor een SSD die hierin past van ca 64-80GB?

3. Weinig RAM geheugen
    De machine heeft weinig RAM geheugen: 3GB. Als ik bij de activiteitenweergave kijk, zie ik vaak hoge waarden bij “Page-outs”, dus er wordt veel naar de harddisk geschreven om het geheugen vrij te maken.
    –> Gaat dat met een SSD dan ook sneller?

Veel dank!

Sipke

Bijdrager
    computer space

Ja, maar ook met een FW 7200 schijf gaat dat al sneller. Veel read/write was niet al te best voor SSD, maar wellicht zijn de nieuwere daar al een stuk beter in.
    De samsung 830 serie is er populair nu. Neem lekker een 128 of 256, 64-80 is wel erg klein, en je kunt ze prima meenemen naar evt andere machines. Zo duur is 128/256 nou ook weer niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.