20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    zorbatov

Oude Macbook pro Crash na +- 15 mins

Beste iedereen,

sinds enkele dagen doet mijn macbook pro raar, na een aantal minuten blijft het beeld freezen, de muis en dergelijke bewegen niet meer, vervolgens moet ik hem dan geforceerd uitzetten. Als ik de batterij eruit haal heb ik de INDRUK dat hij langer draait maar ik heb het nog niet uitvoerig getest uit voorzorg hem niet helemaal naar de vaantjes te helpen.
    Het gaat hem om een oude macbook pro van rond 2006-2007 ik weet het niet precies meer.
    De grafische kaart is een Ati Radeon x1600.

Weten jullie wat er wellicht gaande is?
    ik zelf vermoed de grafische kaart of een molentje dat defect is.
    Als er serieus wat gaande is, koop ik gezien zijn leeftijd misschien best een nieuwe?
    Maar dan vraag ik me af of ik niet beter afwacht, het zou jammer zijn als er net nieuwe modellen uitkomen..
    Ook vraag ik me af of er de mogelijkheid is om een mat scherm te hebben in 13 of 15 inch. 17 inch is veel te duur voor me, de 15 inch in principe ook.

Alvast bedankt,

mvg

Bijdrager
    tarun

Je kan proberen om eens te herstarten in Safe Mode. Daarvoor druk je de shift in bij herstart. Na inloggen herstart je weer gewoon op. Vaak zijn dan problemen verholpen.

Een tweede optie is om de PRAM te zappen. Daarvoor herstart je met cmd-shift-P-R ingedrukt.

Als laatste kan je met de CD voor je MBP de hardware testen. Dan weet je zeker dat er bijvoorbeeld niets met je werkgeheugen aan de hand is.

Een MBP uit 2006 is niet de nieuwste meer, maar is zeker nog goed bruikbaar.

Bijdrager
    puchelaar

Mijn eerste verdenking gaat inderdaad ook uit naar oververhitting; dus ofwel de componenten van grafische kaart zelf (maar dat is minder waarschijnlijk omdat je in eerste instantie nog wel goed beeld hebt), of een ventilator die niet meer koelt.

Mocht je besluiten om een nieuwe te kopen;
    – Mijn mening is dat je beter *nu* kan kopen wat je *nu* nodig hebt, dan wachten op iets dat *misschien* uit komt en dat je *misschien* nodig hebt. Dus dan zou ik voor het huidige model gaan. Als je een goede timemachine backup hebt werk je in een uurtje of 2 verder waar je gebleven was.
    de 15″ kan je met mat scherm krijgen. Dan is-ie ook meteen met hoge resolutie (1680×1050 ipv 1440×900) en met een aluminium rand langs het scherm ipv de zwarte rand langs de spiegelende versie). Maar die optie kost wel €150 extra, zodat de goedkoopste 15″ MBP op €1900 totaal komt. Maar dat is-ie wat mij betreft wel waard;)

Sterkte.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Starten in safe mode is de eerste optie. Bij mij deed dat soortgelijke symptomen verdwijnen op een oude G5 powerMac.

In het geval van oververhitting schakelt een Intel Mac zich zelf uit (gaat in de sluimer stand).

Bijdrager
    klonic

Ik zou voor een ‘Anti Glare Matte Screen Protector’ gaan voor een eventueel nieuwe Mac. Deze plak je over je glasplaat (heb je wat druppels water voor nodig) en je hebt een mat scherm. Kosten: €4 via eBay:D Je contrast, scherpte, brightness en kleurweergave worden wel wat minder (anders is een beter woord, veel mensen vinden de kleuren realistischer worden) maar dat is nu eenmaal een eigenschap van verstrooiing van licht (waardoor ik erg tegen matte schermen ben).

Bijdrager
    zorbatov

Heb hem in safe mode opgestart, in safe mode bleek hij gewoon goed te werken, geen problemen, heb even ook wat grafische toepassingen gedaan.
    Heb vervolgens normaal herstart en dan kreeg ik dus freeze, en ook wat lijnen die horizontaal door het scherm liepen.

Ik zal nu de pram reset eens testen, hopelijk brengt dat wat beters op.

Bijdrager
    zorbatov

Ik heb een pram reset ook uitgevoerd, hij geraakt nu zelfs niet meer op het bureaublad. Hij freezed op het blauwe scherm.
    Opstarten in safe mode gaat wel:confused:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat betekent dat er mogelijk een conflict is met een van de bestanden die bij inloggen automatisch mee starten. (In safe mode starten die namelijk niet op)
    Start op in safe-mode en ga naar je account in systeemvoorkeuren en klik op ‘inloggen’. Noteer (voor later) de inlog items en verwijder deze via het min teken.
    Start normaal op en kijk of het goed gaat. In dat geval is een van de verwijderde items de oorzaak en zul je deze 1 voor 1 terug moeten zetten (met een tussentijdse uit en inlog) om er achter te komen welke.

Zo niet:
    Herhaal bovenstaande, maar ga nu naar je Thuismap / bibliotheekmap
    Versleep vanuit de map ‘preferences’ de Finder voorkeuren (‘com.apple.finder.plist’) naar de desktop en start normaal op.

Bijdrager
    zorbatov

Heb zonet gedaan wat je zei, maar als ik hem normaal opstart freezed hij meestal op het blauwe scherm en kan ik mijn muis niet bewegen.:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt “meestal”, dus soms kom je wel op de desktop?
    Je zou dan kunnen proberen om de combo update van je systeem opnieuw te installeren. Google op “mac combo update x.x.x” (waarbij ‘x.x.x’ je systeem versie is)

Bijdrager
    zorbatov

wel in begin had ik 15 mins ongeveer en dan freezed die plots nu is het meteen vanaf het begin. In safe mode ondervind ik geen van die problemen.
    Een hardware test kan ik niet doen want ik vind mijn installatie disc niet meer grr.
    Ik zal die mac combo update eens googlen en uitproberen :).

Bijdrager
    zorbatov

heb hem net geïnstalleerd in safe mode via ethernit kabel. wanneer ik hem herstarte bleef hij niet hangen bij het blauwe scherm maar ik krijg wel een paar horizontale lijnen in het scherm en sommige pictogrammen worden ook in korrelige lijntjes weer gegeven. Ik heb hem dan maar uitgezet omdat het mij niet zo gezond leek…

Valt er nog iets te doen? of …:(

Bijdrager
    Haike

Ja opstarten van de OS DVD, kijken hoe hij dan draait. Als ik het zo allemaal lees gaan mijn gedachten ook uit naar een kapotte HD. Als hij vanaf de DVD wel gewoon draait, is dat het probleem

Schijf erin. Opstarten en de “C’ toets ingedrukt houden tot je beeld hebt.

Bijdrager
    zorbatov

1 probleem, ik vind de schijf niet meer..

Bijdrager
    Haike

Dat is net zoiets als, wel een porsche hebben, maar geen motor erin.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja dat is jammer want die heb je ooit een keertje nodig blijkt wel.
    Wat je wel kunt doen als hij goed is opgestart is via schijfhulpprogramma in ieder geval de schijf controleren (herstellen gaat niet omdat je daar de DVD voor nodig hebt). Als het controleren goed gaat (ongeacht de uitkomst) is je HD misschien goed, maar duurt het overdreven lang of krijg je een bericht dat het controleren niet voltooid kon worden zonder verdere uitleg dan zit het probleem in je hd en dan kun je gezien de ouderdom beter een nieuwe Mac kopen.

De lijnen en iconen die je ziet kan een op zich zelf staand probleem zijn met de grafische kaart maar omdat iconen in eerste instantie op je hd staan kan die er ook wat mee te maken hebben. (Ze staan dan b.v. al corrupt op de hd). Dus als het controleren van de hd niet goed gaat heeft het één mogelijk met het ander te maken.

Bijdrager
    zorbatov

Heb net in safe mode mijn harde schijf gecontroleerd via schijfhulp, er is geen enkel probleem ondervonden..
    :-/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het begint nu te lijken op een probleem met de grafische kaart.
    Als je namelijk in safe-mode opstart worden bepaalde extensies niet ingeladen. Daar zitten ook extensies bij voor de grafische kaart zodat je bij een normale herstart dit grafische probleem krijgt.
    Maar wat het ook is: ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe Mac want de reparatie zou best wel eens hoog kunnen uitvallen en je hebt geen garantie dat hij daarna niet nogmaals raar gaat doen op een ander gebied.

Bijdrager
    Haike

Is een nieuwe kaart erin zetten niet goedkoper?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het zal vast goedkoper zijn dan een nieuwe, maar het zou jammer zijn als er daarna iets anders stuk gaat. En een computer van 6 jaar oud is knap bejaard tegenwoordig.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.