20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Nielson30

Oude Mac updaten

Hi,

Ik wil proberen de Mac van m’n ouders te updaten, ze hebben een Mac uit 2007, 1GB intern core 2 duo.
    Daar staat momenteel OS X Tiger 10.4.11 op (september 2007)

Nu heb ik bij de aanschaf van mijn Mac in 2011 een installatie CD van Snow Leopard gekregen, deze software zou ik graag daarop willen installeren. Nu zijn mijn vragen;

Kan dat, of is het maar voor 1 Mac dat je de software kan installeren, bij mijn CD van I Life 11 heb ik ik wel 2 licenties aangevraagd.
    Of moet ik het op een andere manier doen?

Past dit sowieso op de Mac uit 2007? Of gaat dit niet lukken omdat de Mac Snow Leopard niet aankan?

En als het gaat lukken, is het dan een kwestie van Mac leegmaken, back-up met time machine en dan nieuwe software installeren en terugzetten, of hoef je niet perse de Mac daarvoor leeg te maken? (back-up maken doe ik sowieso wel)

Thanks voor de antwoorden alvast…

Gr. Niels

Bijdrager
    johnkeates

Volgens mij kan een iMac uit 2007 ook nog wel Lion aan. Maar voor de zekerheid is het makkelijker als je even de laatste 3 cijfers/letters van je serienummer post.

1GB is trouwens wel een beetje weinig, ik zou upgraden naar minimaal 4GB voor dat je software gaat gebruiken die meer geheugen wil.

Updaten van de software is een kwestie van DVD/CD er in, en op de installer klikken.

10.6.8 naar 10.7.x kan via de MAS.

Bijdrager

Mijn Mac mini uit 2007 kan tot 10.7.5 (Lion) aan. Check even of je Core 2 Duo hebt.
    En inderdaad, zeker het RAM updaten naar minimaal 2GB. Anders kun je Lion sowieso niet installeren.

Bijdrager
    1984

Apple Mac mini “Core 2 Duo” 1.83 Specs

Kijk hier even welke Mac je hebt, daar vind je ook de info die je zoekt : http://www.everymac.com/systems/by_year/macs-released-in-2007.html

Bijdrager
    Nielson30

Thanks,

Ze gebruiken de Mac eigenlijk alleen om te mailen, foto’s en internet.
    Dus meer dan 1G is nog niet nodig denk ik.

Maar het probleem was, dat de iPad niet meer geupdate kon worden, aangezien die de nieuwste iTunes moest hebben.
    En die kon weer niet geïnstalleerd worden omdat OS X 10.4 erop stond;-)

Zodoende denk ik dat ik aan snow Leopard voorlopig genoeg heb;-)

Maar ik kan de Snow Leopard CD dus op meerdere Macs gebruiken?

Bijdrager
    Nielson30

Hmm, maar die 64 bit gaat niet lukken, maar das geen ramp lijkt me.
    Wat betekend Does not support OpenCL?

Bijdrager
    trabant
    Nielson30 op 27 juni 2013

Maar ik kan de Snow Leopard CD dus op meerdere Macs gebruiken?

Nee. De installatieschijfjes die bij een mac worden meegeleverd werken alleen op die machine. Je kunt er geen oudere generatie mee updaten.

En omdat Apple snow leo niet meer verkoopt, zul je je toevlucht moeten zoeken tot tweedehandskanalen of “alternatieve bronnen”.
    Let er wel op dat je je dan niet weer grijze schijfjes koopt, want die zijn dus aan een machine gebonden. Je moet de retailversie hebben, die je los kon kopen. En dan zit er in de praktijk geen beperking op het aantal machines dat je daarmee van een OS voorziet.

Qua geheugen: Als het een witte iMac is kun je er twee reepjes van max. 2 GB in zetten, maaar de chipset kan er maximaal 3 GB van adresseren.
    Als het een alu met glasplaat iMac is, kan hij met 6 GB geheugen overweg: dus dat is een reepje van 2 en een van 4 (of twee maal 4 Gb, waarvan dan 2 GB niet wordt gebruikt)
    Zie ook http://www.mactracker.ca

Bijdrager
    1984
    trabant op 27 juni 2013

En omdat Apple snow leo niet meer verkoop

Als je Mac OS X 10.6 Snow Leopard nodig hebt, kun je dat op deze pagina bestellen.
    http://store.apple.com/nl/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Bijdrager
    Nielson30

Top thanks, 18 euro is een mooi prijsje.
    Maar wat is het verschil dan met de cd die ik heb, waarom is die dan weer niet te gebruiken?

Bijdrager
    Bianco

De grijze CD’s horen bij een bepaalde machine. De Kat die je in de winkel koopt, is een algemene versie.

Bijdrager
    Nielson30

Duidelijk, thanks, ga ik die ene bestellen via de Apple store.
    Bedankt voor de tips tot zover.

Bijdrager
    Steef Ams

Ik zou echter wel ook serieus overwegen het geheugen uit te breiden, kost een euro of 60-70 volgens mij. Het geeft heel veel meer plezier tijdens het gebruik van de computer, ook wanneer het vooral meer basic taken zijn die worden verricht. Hoe eerder je het doet, des te langer heb je er plezier van. Die iMac kan nog makkelijk een jaar of twee mee lijkt mij.

Bijdrager
    Jeroeno

Ik zou dus even die mac uit het raam gooien, naakt door de stad lopen en daarna een nieuwe macbook pro retina 15 inch stelen. Ja niet kopen, dan betaal je omin veel geld, dat je ook aan iets beters kan besteden zoals het wereld natuur fonds!

Bijdrager
    computer space

Neem idd ff extra RAM. En mocht 667mhz duur of moeilijk te krijgen zijn, DDR2 SO-DIMS van 800mhz passen ook, ze draaien wat langzamer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

jeroeno, hier verder gaan a.u.b.

Bijdrager
    Domtoren
    computer op 28 juni 2013

Neem idd ff extra RAM.

Helemaal mee eens. Een flinke scheut extra RAM heb ik nog nooit spijt van gehad.

[offtopic]En kan die Jeroeno een life-long-ban krijgen? 2 dagen was blijkbaar niet genoeg om iets van te leren.[/offtopic]

Bijdrager
    GeertGB

Mountain Lion kan er gewoon op. RAM naar 4GB. Eventueel SSD erin. Klaar. Compatibility list below.

– MacBook Pro – you’ll need to have either a 13-inch from mid-2009, 15-inch from mid/late 2007 or 17-inch from late 2007 or later
    – MacBook – 13-inch 2008 from 2008 in aluminum, early 2009 or later
    – iMac – it needs to be mid 2007 or newer
    – MacBook Air – it needs to be ate 2008 or newer
    – Mac Mini – it needs to be early 2009 or newer
    – Mac Pro – it needs to be early 2008 or newer
    – Xserve – early 2009

Bijdrager
    GeertGB

En waarschijnlijk zelfs ook Mavericks. OS X 10.9 dus.

Bijdrager
    Steven Paul
    Jeroeno op 28 juni 2013

Ik zou dus even die mac uit het raam gooien, naakt door de stad lopen en daarna een nieuwe macbook pro retina 15 inch stelen. Ja niet kopen, dan betaal je omin veel geld, dat je ook aan iets beters kan besteden zoals het wereld natuur fonds!

Dat je aanzet tot stelen is tot daar aan toe, maar doneren aan WNF?
    Salaris WNF directeur peildatum 2011:
    Wereld Natuur Fonds
    Johan van de Gronden € 153.899

Daar zijn idd heul veel donaties voor nodig…

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.