17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    aukem

Oude Mac Pro kopen?

Hallo OMT’ers,

In een nog lopende internetveiling waar weinig mensen toegang op hebben ben ik een oude Mac Pro tegengekomen.

-> model: A1186/GMC 2180 (3.1) Quad Core 2,8 gHz.

Nou ben ik zelf mega fan van deze Pro’s aangezien je ze bijna eindeloos kan upgraden, dat is dan ook precies wat ik wil gaan doen.
    Maar het is nogal een oude bak, hij komt uit 2009, en nou vroeg ik me af of het het waard is om deze Mac nog te kopen, ik wil het RAM geheugen gaan maxen en een nieuwe videokaart erin zetten. Iemand die zegt van: als je hem voor weinig kan kopen zeker doen? of van zo oud, beter van niet?

Laat het horen en ik ben zeer dankbaar,

Auke

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik zou het niet doen. Er zijn niet bijzonder veel grafische kaarten voor Mac Pro’s beschikbaar (volgens mij is de Sapphire HD 7950 de nieuwste/snelste). Bovendien is het geheugen in deze oudere Mac Pro’s fully-buffered, wat behoorlijk prijzig geheugen is. De prijzen hiervan zijn wel redelijk wat omlaag gegaan de laatste tijd, dus grote kans dat je ergens een leuk dealtje kan scoren. Daarnaast gebruiken deze machines ook nog SATA II waardoor je nooit het absolute maximale uit een SSD gaat halen. En hoewel de processoren nog behoorlijk vlot zijn, zijn deze ondertussen links en rechts al ingehaald door ‘reguliere’ consumenten-Macs. Als je programma’s gaat gebruiken die zwaar multi-threaded zijn kan je misschien nog wel een snelheidswinst halen.

Als je er een hele hoop (nou ja, 3 dan:lol: ) PCI-kaarten in wilt gooien gaat er natuurlijk niets boven een oude generatie Mac Pro. Maar in alle andere gevallen ben je beter af met een iMac en een aantal externe harde schijven. Als je hem voor minder dan €500 kan krijgen is het een leuk ding, maar elke Euro daarboven is weggegooid geld vind ik. Zeker als je er nog geheugen en grafische kaarten bij moet gaan kopen.

Laten we even aannemen:

1x Sapphire AMD Radeon HD 7950 met 3GB VRAM – €450
    8x 4GB FB-DIMM (totaal 32GB) – ~€275
    1x 250GB SSD – ~€100
    1x 3TB Western Digital Caviar Red – €120

Dan is het ineens niet meer zo’n hele leuke deal.
    Steek dat geld liever in een leuke iMac.:wink:

Bijdrager
    TheBigZ
    Waffle op 01 maart 2015

Er zijn niet bijzonder veel grafische kaarten voor Mac Pro’s beschikbaar (volgens mij is de Sapphire HD 7950 de nieuwste/snelste).

Als je Mountain Lion of nieuwer gebruikt zijn er ontzettend veel grafische kaarten beschikbaar, namelijk gewone PC videokaarten. Die werken direct in je Mac Pro, weliswaar zonder bootscherm. Als je toch een bootscherm wilt hebben kun je de kaart (laten) flashen, maar nodig is dat niet.
    Zie http://www.onemorething.nl/community/topic/videokaart-finalcut-x/

Waffle op 01 maart 2015

Bijna net zo snel (R9 270X ipv R9 280=HD 7950) is deze Radeon kaart, en die kost maar €175:
    http://tweakers.net/pricewatch/354022/sapphire-r9-270x-2gb-gddr5-oc-dual-x-boost-lite-retail.html

Voor €350 heb je een GTX 970, een hele snelle kaart die direct werkt in Yosemite.
    http://tweakers.net/pricewatch/416134/evga-geforce-gtx-970-4gb.html

Bijdrager
    TheBigZ
    aukem op 01 maart 2015

Iemand die zegt van: als je hem voor weinig kan kopen zeker doen?

Natuurlijk afhankelijk wat er al in zit (aan geheugen) en hoeveel ‘weinig’ is, maar als dat allemaal in orde is en je een beetje knutselen leuk vindt, kun je het zeker doen.

Bijdrager
    Buzz

Dat bijna eindeloos upgraden valt nogal tegen hoor. De grafische kaart kan je vervangen door een net wat minder verouderd model, en je kan een hoop verouderde insteekkaarten en harde schijven kwijt achter dat deurtje, maar voor de rest kan je veel meer met elke moderne Mac met USB 3 en Thunderbolt.

Bijdrager
    TheBigZ
    Buzz_D op 01 maart 2015

De grafische kaart kan je vervangen door een net wat minder verouderd model, …

… door een recente videokaart bedoel je.

Bijdrager
    aukem
    Waffle op 01 maart 2015

Ik zou het niet doen. Er zijn niet bijzonder veel grafische kaarten voor Mac Pro’s beschikbaar (volgens mij is de Sapphire HD 7950 de nieuwste/snelste). Bovendien is het geheugen in deze oudere Mac Pro’s fully-buffered, wat behoorlijk prijzig geheugen is. De prijzen hiervan zijn wel redelijk wat omlaag gegaan de laatste tijd, dus grote kans dat je ergens een leuk dealtje kan scoren. Daarnaast gebruiken deze machines ook nog SATA II waardoor je nooit het absolute maximale uit een SSD gaat halen. En hoewel de processoren nog behoorlijk vlot zijn, zijn deze ondertussen links en rechts al ingehaald door ‘reguliere’ consumenten-Macs. Als je programma’s gaat gebruiken die zwaar multi-threaded zijn kan je misschien nog wel een snelheidswinst halen.

Als je er een hele hoop (nou ja, 3 dan:lol: ) PCI-kaarten in wilt gooien gaat er natuurlijk niets boven een oude generatie Mac Pro. Maar in alle andere gevallen ben je beter af met een iMac en een aantal externe harde schijven. Als je hem voor minder dan €500 kan krijgen is het een leuk ding, maar elke Euro daarboven is weggegooid geld vind ik. Zeker als je er nog geheugen en grafische kaarten bij moet gaan kopen.

Laten we even aannemen:

8x 4GB FB-DIMM (totaal 32GB) – ~€275
    1x 250GB SSD – ~€100
    1x 3TB Western Digital Caviar Red – €120

Dan is het ineens niet meer zo’n hele leuke deal.
    Steek dat geld liever in een leuke iMac.:wink:

De RAM is deels aanwezig net zoals de SSD en de 3TB, dus dat maakt het al aanzienlijk goedkoper, ik heb wel gewoon Yosemite maar wil wel een goede videokaart hebben die erin zou horen zegmaar, als dat 450 euro kost en die top tier is dan is dat prima.

Bijdrager
    TheBigZ
    aukem op 01 maart 2015

ik heb wel gewoon Yosemite maar wil wel een goede videokaart hebben die erin zou horen zegmaar, als dat 450 euro kost en die top tier is dan is dat prima.

De top is momenteel een GTX 980 kaart (€570) in je Mac Pro.
    http://barefeats.com/mpt5k.html

I don’t know about you but I think this is a very exciting development. With a NVIDIA GeForce GTX 980 installed in a 2008-2012 Mac Pro tower, you have the capability of driving a 5120×2880 resolution display like the Dell UltraSharp 27 Ultra HD 5K Monitor. That setup actually trumps the iMac 5K in some ways since it is faster running GPU intensive apps that we featured here and it supports CUDA capable apps.

Bijdrager
    Brombeer

Het is een kwestie van rekenen.
    Wat zou je kwijt zijn aan het maximaliseren van het geheugen?

MacTracker

Maximum Memory 32 GB
    Memory Slots 8 – 240-pin PC2-6400 (800MHz) DDR2 ECC fully-buffered DIMM (FB-DIMM) (matched pairs)

En als je naar de rekenkracht kijkt, dan zit die ene 2,8 GHz quadcore Xeon in de buurt van de 2,3 GHz i5 van de instapmini uit 2011.

Hoe lang je vervolgens nog mee kunt met nieuwe OSX-versies kan ook nog een rol spelen.

Bijdrager
    MrBelloNLD

op marktplaats staat nu nog een soortgelijke macpro3,1 met 2 x 2,8 ghz cpu en 18Gb RAM en een 5770 waar 700,- voor geboden is.
    let wel, dat er ook echt 800 mhz RAM in zit, liefst gelijke dimm’s in alle geheugen bankjes voor de optimale / snellere werking daarvan.

in het verleden stabiele mac’s geweest, tegenwoordig wel eens wat problemen met “zwetende” ram-dimms en defect rakende videokaarten, maar ja ouderdom komt met gebreken:-)

dus ja, vooralsnog, indien niet te duur, kun je een dergelijke oudere mac prima kopen, bevalt ie niet ben je’m ook zo weer kwijt tenzij je er eentje met gebreken hebt… (if it sounds too good to be true… it usually is)

Bijdrager
    RobApple

2,8 GHz quadcore Xeon 3.1 met introductiedatum 08.01.2008 niet kopen, komt niet meer vooruit in deze tijd, Geekbench 3 (64-bit): 5516.

Is vintage, wordt niet meer ondersteund door Apple. 32 GB / 8x 4 GB DDR2 800MHz FBDIMM ECC topkwaliteit kost ongeveer € 500,00.

Beter een Mac Pro4,1 2009 2.26GHz 8-Core kopen, die is nog redelijk snel, RAM geheugen is veel goedkoper en makkelijker te Upgraden, bijvoorbeeld naar 12-Core.

Bijdrager
    Henriboersema

Ik heb deze 3.1 ook al enige tijd staan. Omdat het design gewoon heel mooi is. Het is uiteraard niet de snelste bak en het hangt er vanaf wat je er zelf mee gaat doen. Voor echt videobewerken heb je wat meer tijd nodig. Als je wat meer geduld heb schuim je marktplaat en ebay af voor de hardware. Zo heb ik er op dit moment orgineel hp server geheugen in zitten en dat werkt prima. Voor de videokaart zijn ook zat mogelijkheden. Ja kan de standaard videokaarten erin prikken maar dan heb je geen bootscreen. Ik heb op marktplaats een orginele videokaart van Apple op de kop getikt.(5870 geloof ik)
    van orgine was mijn macpro met een enkele cpu uitgevoerd, ik heb er dus nog, voor weinig, een cpu bij gezet (ebay 30€)
    de laatste upgrade was een Fusion disk in zetten. ( een combinatie van een 256 gb SSD en een Tb HD) opstarten doet ie nu in 10 seconde
    ik ben dus nog steeds zeer tevreden. Maar ik game er niet op en bewerk af en toe een video

Bijdrager
    MrBelloNLD

@RobApple: vlgns mactracker dual 2,8 benchmark score 7685
    de dual cpu 2.26 waar je het over hebt is natuurlijk beter: score 11803, maar is dat verschil in pure cpu performance 1000,- euries waard?
    ik vindt persoonlijk van niet, maar wie ben ik.

de mp3,1 is dus ongeveer gelijk aan iMac 2011/2012, maar met grote verschil dat de mp natuurlijk veel beter uitbreidbaar is.
    en cpu bench zegt lang niet alles, videokaart en met name harddisk/SSD snelheid bepaalt veel performance gevoel in apple’s en win-pc’s

benieuwd of en wat de TS ervoor gaat neertellen, keep me posted check activated

Bijdrager
    TheBigZ
    MrBelloNLD op 02 maart 2015

op marktplaats staat nu nog een soortgelijke macpro3,1 met 2 x 2,8 ghz cpu en 18Gb RAM en een 5770 waar 700,- voor geboden is.

Op Marktplaats worden inderdaad flink wat Mac Pro’s in een vergelijkbare categorie aangeboden. Het geeft een indruk van het aanbod en de prijzen die ervoor gevraagd worden.

Bijdrager
    HeatWave

Ik heb er ook 1 thuis inmiddels, een Mac Pro 2010 Westmere met 2×2,4Ghz Xeon, 32GB DDR3, 128GB SSD, 3x3TB en een GTX 770.

Beest van een bak, ben nog steeds op zoek naar 2 6-core Xeons voor een beetje nette prijs.

Einge wat idd jammer is is het gebrek aan USB 3 en thunderbolt, maar dat wordt aan gewerkt.

Bijdrager
    HeatWave

thanks:) heb eerst een satakaart gekocht voor 6gbit op de ssd, de rest volgt snel:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.