13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    iJack

Oude Mac mini (Mac mini core duo 2.26) niet meer op te starten.

Ik heb 2 oude Mac mini’s (Mac mini core duo 2.26) die ik wil gaan gebruiken. Beide Macs starten niet meer op (hebben 3 jaar in de kast gestaan). Er is een herstel partitie maar ik krijg het niet voor elkaar te herstellen. Steeds moet ik inloggen bij Apple met m’n Apple ID en vervolgens krijg ik de melding dat de software niet meer beschikbaar is. Hij probeert bij een software herstel El Capitan te installeren, ik moet de HD aangeven waarop hij gaat instelleren en vervolgens moet ik inloggen bij Apple. Na inloggen krijg ik de melding “Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar”. Welke boot optie ik ook kies, ik moet altijd weer inloggen met m’n Apple-ID en krijg dan steeds weer hetzelfde bericht.

Wat ik niet begrijp, er staat toch een rescue partitie waarop toch ook een besturingssysteem opstaat? Waarom toch via de appstore? Hoe krijg ik hier weer een besturingssysteem op?

Edit: ik heb de originele CD zelfs gevonden, zelfs als ik van deze CD opstart wil hij nog contact met de Apple store en daarna hetzelfde als hierboven..

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 weken geleden door iJack.
    Bijdrager
    MrBelloNLD

puur uit belangstelling, wat wil je gaan doen met 2007 MacMini…

wat het eenvoudigste / beste zal werken is een bestaand Mac OS X 10.7.5 overzetten vanaf een andere wel draaiende Mac.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat lijkt op recovery via internet, dan wordt er om je AppleID gevraagd. Ziet het er uit als in de link?:

https://forums.macrumors.com/threads/why-internet-recovery-still-asking-for-apple-id-when-reinstall-mac-os-x-factory-reset-os-x.2041376/

Elke Mac is zonder internet of App Store te installeren. Vreemd dat het met de CD/DVD niet lukt, als dat écht dezelfde was die erbij zat. Ze lijken vaak op elkaar en werken niet als het er een van een ander model is.. Anders zelf een USB boot stick maken, welk jaartal zijn de mini’s?

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>MrBelloNLD op 3 oktober 2020 om 21:34</p>
    puur uit belangstelling, wat wil je gaan doen met 2007 MacMini…

wat het eenvoudigste / beste zal werken is een bestaand Mac OS X 10.7.5 overzetten vanaf een andere wel draaiende Mac.

We hebben een kantoor in een bijgebouw en een camera bij de poort, vanuit het kantoor wil ik een scherm aan de wand maken met het beeld van de camera zodat je kunt zien wie er aan de poort staat…

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 09:54</p>
    Dat lijkt op recovery via internet, dan wordt er om je AppleID gevraagd. Ziet het er uit als in de link?:

https://forums.macrumors.com/threads/why-internet-recovery-still-asking-for-apple-id-when-reinstall-mac-os-x-factory-reset-os-x.2041376/

Elke Mac is zonder internet of App Store te installeren. Vreemd dat het met de CD/DVD niet lukt, als dat écht dezelfde was die erbij zat. Ze lijken vaak op elkaar en werken niet als het er een van een ander model is.. Anders zelf een USB boot stick maken, welk jaartal zijn de mini’s?

Yep, inloggen en dan het bericht krijgen dat deze mac niet meer wordt ondersteund en/of dat de software niet meer beschikbaar is..

De mini’s zijn van eind 2009…

Mocht het niet meer lukken dan zet ik er een Ubuntu versie op, dat werkt altijd….

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door iJack.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Er is de Apple methode, zie deze link onder ‘OS X El Capitan’. Probleem is dat je daar weer een oudere Mac voor nodig hebt om de installer te maken. Catch-22 😏.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als je handig bent staat hier wel een manier om het toch op een Catalina Mac voor elkaar te krijgen:

https://apple.stackexchange.com/questions/379603/how-do-i-create-el-capitan-installer-on-a-catalina-or-post-el-capitan-installe

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 11:28</p>
    Er is de Apple methode, zie deze link onder ‘OS X El Capitan’. Probleem is dat je daar weer een oudere Mac voor nodig hebt om de installer te maken. Catch-22 😏.

inderdaad… Wel vreemd dat ik 2 oudere mac mini’s heb met hetzelfde probleem…

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 4 oktober 2020 om 11:40</p>
    Als je handig bent staat hier wel een manier om het toch op een Catalina Mac voor elkaar te krijgen:

https://apple.stackexchange.com/questions/379603/how-do-i-create-el-capitan-installer-on-a-catalina-or-post-el-capitan-installer

Ik ga er naar kijken, dank…

Bijdrager
    JaapWas

Het is hier al eerder langsgekomen. Je moet de systeemdatum terugzetten naar een datum voor 2019. En dan werkt het.

Bijdrager
    computer space

2009 Mini’s zijn prima bruikbaar, veel betrouwbaarder dan de rommel-Mini’s van 2010 en 2011 met 320m of HD6630. Ze werken bijvoorbeeld goed als mediacenter en trekken H265 op FullHD nog net vloeiend.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door computer space.
    Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>JaapWas op 5 oktober 2020 om 10:45</p>
    Het is hier al eerder langsgekomen. Je moet de systeemdatum terugzetten naar een datum voor 2019. En dan werkt het.

Dank voor deze tip Jaap maar hoe zet ik de systeemdatum terug als ik niet kan opstarten met het systeem?

Bijdrager
    JaapWas

Voordat je die melding krijgt van inloggen krijg je een scherm waarop je de keuze hebt tussen schijfbeheer en OS X opnieuw installeren. Daar kun je ook terminal kiezen. In terminal kun je met het time commando de tijd wijzigen. Ik weet even niet meer precies hoe maar niet lang geleden is op dit forum hetzelfde probleem langsgekomen. Dus even zoeken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.