30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    iPrincess

Oude laptop 'hergebruiken'

Iedere laptop is wel eens aan vervanging toe, zo ook de mijne. Niet dat hij af was, maar een batterijduur van minder dan een uur was tijdens hoorcolleges ook niet erg praktisch en de rekenkracht ging er ook niet op vooruit. Ik vroeg meer van dat ding dan hij kon geven.

Enfin, het is een MacBook uit de 2009-serie en draait Snow Leopard (meer trekt hij echt niet). Verkopen wil ik niet, want ik krijg er sowieso niet voor terug wat ik er voor wil krijgen (ook vanwege de emotionele waarde, ik had nog nooit zoiets duurs bij elkaar gespaard). Daarnaast heeft hij ook een sterretje en wat toetsenbordgebreken.

Goed, ik vind het zonde om dat ding stof te laten collecteren en zoek een leuk doel voor dat ding. Windows was de eerste ingeving (maar lukt me niet en staat ook wel op deze laptop), iTunesbibliotheek staat op een externe harde schijf en voor gamen is hij ook niet echt geschikt (te weinig rekenkracht, Sims 3 is al huilen). Mijn huidige laptop is mijn werklaptop en doe er ook alles mee. Nu heb ik tegen mijn moeder gezegd dat zij hem wel mag gaan gebruiken, maar die is daar ook niet zo happig op (die heeft net de startknop van haar eigen cracktop gevonden).

Wat hebben jullie gedaan met oude laptops?

Bijdrager
    Targaryen

Ik heb geen idee of dat haalbaar is maar is een PLEX mediaserver geen oplossing? Een beetje zoals zo’n afgeschreven Mac mini maar dan een MacBook. Ik roep maar wat.

Bijdrager
    GoeieDag

2010? Dat ding is helemaal niet oud. Vreemd dat de accu al zo slecht is.
    Nieuwe accu, schoon OS en hij zou het als een zonnetje moeten doen.

Bijdrager
    iPrincess
    GoeieDag op 22 juni 2013

2009, mijn rekenfout.

Bijdrager
    MacMiepje

Komaan, een Mac van 2010 oud noemen…….zoals Goeiedag al aangeeft, en hij loopt als een zonnetje.

Bijdrager
    iPrincess
    MacMiepje op 22 juni 2013

Komaan, een Mac van 2010 oud noemen…….zoals Goeiedag al aangeeft, en hij loopt als een zonnetje.

Er staat ook een clean install op, loopt als een zonnetje etc alleen ik vraag meer van dat ding dan hij aan kan. Maar daar gaat dit topic niet over, mijn vraag is wat anderen met oude laptops hebben gedaan of weten wat ik met mijn oude laptop kan doen.

Bijdrager
    Maarten Rail

Dat dacht ik ook gelijk. Ik heb een Mac Mini 2GHz, 2GB uit 2007 en draait heel soepel Mac OS X Snow Leopard (10.6.8) met de nieuwste versie iTunes (11). Over een week zet ik er nog een Solid State Drive (SSD) en 3 ipv 2 GB in en dan zal ie vliegen! Dus jouw Macbook kan minstens hetzelfde doen. zie: iFixit do it yourself repair/upgrade website
    dus koop en installeer: nieuwe accu en eventueel SSD en meer geheugen. Succes

Bijdrager
    Targaryen

Als ik me niet vergis heeft zij een nieuwe MacBook Pro? Waarom dan investeren in een oude Mac?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Waarom geef je niet aan een kind waarvan de ouders geen geld hebben voor een pc en het nodig heeft voor school.
    Dan heeft kind een kans om zich te ontwikkelen op pc gebied. Je geeft het 100% een nuttig doel.
    Kind blij. Kan er nog 2 jaar op werken minimaal. Zal er zuiniger op zijn dan jij ;).
    En kind kan mee doen in de maatschappelijke ontwikkelingen met klasgenootjes.
    Vraag eens bij de voedsel bank of er iemand bij zit die het verdiend?

Inactief
    Anoniem
    iPrincess op 22 juni 2013

ik vind het zonde om dat ding stof te laten collecteren

Wat een heerlijk anglicisme.:)

Bijdrager
    1984

Maar daar gaat dit topic niet over, mijn vraag is wat anderen met oude laptops hebben gedaan of weten wat ik met mijn oude laptop kan doen.

Sommige hebben er een mini MacPro van gemaakt : http://wolphbite.com/blog/?p=62

Bijdrager
    Targaryen
    koen op 22 juni 2013

Wat een heerlijk anglicisme.

Interessant. To collect zelf is geen oorspronkelijk Engels woord. Na de verovering van Willem I (1066, Slag bij Hastings) van de Britse eilanden zijn heel wat Franse (Normandische) woorden de Oudengelse en Middenengelse taal binnengeslopen. Doorheen de talige geschiedenis is er steevast invloed geweest van beide kanten. Etymologisch gezien is collecter een Oudfrans woord dat destijds werd overgenomen door de Britten van toen. Zo zie je maar, niets is wat het lijkt.

Bijdrager
    penseel

Hier heb ik nog een MacBook van eind 2006 met OS X Lion 10.7.5 werkt nog perfect. Het beste is een schone installatie.

Bijdrager
    Sam Rijver

Het is natuurlijk makkelijk zeggen want het is mijn Macbook niet maar de suggestie van Meeuw is volgens mij verreweg het beste antwoord tot nu toe. Als je er toch geen andere toepassing voor hebt kan je iemand (of misschien zelfs een heel gezin) enorm gelukkig maken. En heb je meteen een karmaboost van hier tot India.

Bijdrager
    mowat

Ik gebruik een zwarte macbook van , ik denk eind 2006 of begin 2007 , met twee partities , ( Snowleopard 10.6.8 en Lion 10.7.5) en dat ding draait nog perfect hoor. Bij normaal gebruik gaat de batterij 3 tot 4 uur mee. Mensen denken tegenwoordig na 2 of 3 jaar dat iets “oud” is.

Bijdrager
    francisss

Een web server (voor je eigen websites).
    Een ‘cloud server’ (je zou je eigen dropbox systeem kunnen maken).
    Een multimedia systeem (met behulp van plex of xbmc).

EDIT: check deze en deze link voor meer info over de bovenste drie voorbeelden.

Een tablet

Dat zijn wat voorbeeldjes. Zelf zou ik toch je laptop hergebruiken. Jou laptop zou het prima moeten doen, zelfs een sterretje in het glas kan je zelf (zie link, of check ifixit) repareren. Daarna kan je hem verkopen of iemand er heel blij mee maken zoals eerder gezegd is. Dat zijn twee opties die allebei beter zijn dan stof vergaren:)

EDIT2: Het is daarnaast ook zo dat je de bovenste drie voorbeeldjes (die ik zelf de nuttigste vind) makkelijk uit kunt voeren met de Raspberry Pi. Dat kleine computertje kost bijna niks (reken voor de Pi + hoesje + hdmi kable + voeding ongeveer 50 euro). Daarbij zal het veel zuiniger en stiller zijn dan je laptop. Ikzelf draai er momenteel Raspbmc op, wat een speciale versie van xbmc is voor de Raspberry Pi.

Veel succes!

Bijdrager
    computer space

Overweeg ook een snellere harde schijf. 750gb Scorpio black bijvoorbeeld. Geeft m weer een stuk meer pit en flinke opslag waardoor mediacenter goed kan werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Sam op 22 juni 2013

Het is natuurlijk makkelijk zeggen want het is mijn Macbook niet maar de suggestie van Meeuw is volgens mij verreweg het beste antwoord tot nu toe.

Ik kreeg er tranen van in mijn ogen.;) Maar ook voor iPrincess schijnt er emotionele waarde aan vast te zitten en dan kan ze hem beter aan het pas geopende Apple museum schenken, dan kan ze zo nu en dan op bezoek gaan…

Bijdrager
    Brombeer

Op marktplaats zie je geregeld advertenties van niet vooruit te branden oude meuk en dat staat er in de omschrijving “geschikt voor student”. Altijd vermakelijk met die tempobeurs.

Er staat ook een clean install op, loopt als een zonnetje etc alleen ik vraag meer van dat ding dan hij aan kan.

Wat doe je er dan in godsnaam mee? Hier draait een witte Late 2007 met wat extra geheugen zonder haperen. Thuis met de slechte accu en onderweg krijgt hij de goede accu.

Maar daar gaat dit topic niet over, mijn vraag is wat anderen met oude laptops hebben gedaan of weten wat ik met mijn oude laptop kan doen.

Een oude wet uit mijn oldtimer-Ersatzteilversorgung: wat je reserve hebt liggen gaat niet kapot. Hou hem actueel ingericht en je hebt een reserve. Diefstal, breuk… het gebeurt altijd op het moment dat je niet even een nieuwe uit de lucht tovert.

Al is de suggestie van meeuw wel zo sympathiek, zo links als het ook lijkt.

Bijdrager
    Haike

Als hij van 2009 is kan hij zelfs nog 10.8 draaien, een geheugenuitbreiding kan ook helpen hem sneller te maken, maar als je dat allemaal niet wilt en/of in kan investeren, waarom gebruik je hem dan niet als back-up? Daar hoeft hij ook niet snel voor te zijn, voor een back-up schijf is het belangrijkste criterium dat de back-up’s er goed op staan, en te gebruiken zijn in geval van nood.

Bijdrager
    SunKeeper

Mijn MacBook Early 2008 (witte) heb ik gekocht op 23 juli 2008. (haha, was mijn eerste eigen Mac, die datum vergeet ik ook niet meer)
    En verkocht op 9 november 2011 voor de helft van de aanschafprijs.
    Zag er toen nog steeds als nieuw uit. Op één of andere manier krijg ik het niet voor elkaar slecht voor spullen te zorgen. Zoals dus mijn iPhone 4 en 5 die volledig in gebruik zijn – altijd zonder hoesjes/kapjes – maar zelfs nog geen krasje vertonen.

Met uitzondering van het iPhone 4 achterpaneel wat ik er (na 22 maanden fulltime gebruik) dof vond uitzien en heb laten vervangen voor een originele nieuwe met coating tegen vingerafdrukken. (net als standaard op voorkant zit)
    En Magsafe van mijn huidige MBP die er net buiten garantie mee kapte, maar onder coulance vervangen is.
    —-
    Het is jammer dat je er een paar defectjes aan je MacBook hebt, want dat haalt de waarde verschrikkelijk omlaag.
    Zoals hierboven al gezegd, inderdaad handig als een soort NAS in je netwerk. (als je dat al niet hebt)

Bijdrager
    Лукас

Ik heb mijn witte MacBook opgeknapt voor productie, mocht ik mijn MacBook pro niet kunnen gebruiken. Accu gekocht voor 55 euro, downgrade naar 10.6.8 (10.7 en 10.8 werken er toch langzamer op na een tijdje), RAM uitgebreid naar het maximale (8GB) en een harde schijf van 500GB erin gemikt. Het ding vliegt!

Bijdrager
    Koning Frank
    MacMiepje op 22 juni 2013

Er staat ook een clean install op, loopt als een zonnetje etc alleen ik vraag meer van dat ding dan hij aan kan.

Lijkt me sterk. Ik draai nog steeds met gemak allerlei zware software op mijn iMac 2008, dus ik denk dat je iets fout doet.

Bijdrager
    Haike

Is een macbook uit 2009 te vergelijken met een imac uit 2008?

Bijdrager
    makasa

Mijn mbp 2007 met ssd en 4Gb, geheugen, Lion, draait nog net zo snel als veel nieuwere. Wel een keer een nieuwe accu gekocht. Dus koop een nieuwe accu.

Bijdrager
    vogel

Kun je bij een unibody MBP de batterij en harde schijf vervangen?

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Haike
    vogel op 23 juni 2013

Kun je bij een unibody MBP de batterij en harde schijf vervangen?

Vogel, van welk bouwjaar is je MBP? (In principe kan het gewoon) en als je dat niet weet, voer je het serienummer van je machine in op de support site van apple, of op de site van chipmunk in Eindhoven.

Serienummer vind je onder het applemenu en dan “Over deze mac” openen. Ga op “Versie staan, (is je OS versie) in het scherm, klik, klik nog een keer, en je serienummer van je machine komt te voorschijn.

Bijdrager
    iPrincess

Ik heb even geen zin om te quoten dus dan maar zo.

@Mowat. Ik kon kiezen: of nieuwe batterij, nieuw geheugen en meer ram of een nieuwe laptop waarvan ik de BTW nog kon aftrekken. Gezien ik dat allemaal niet zelf kan, moet ik het door anderen laten doen, wat ook meer kost etc, kan niet zonder mijn laptop ivm school.

Ik wil dan ook helemaal niet investeren in mijn oude laptop. Heb ik op dit moment ook geen geld voor. Weggeven zie ik ook niet zo zitten, ook vanwege wat @brombeer zei. Je weet het maar nooit met technische rotzooi, dus een reserve is nooit weg. Back-up heb ik op een externe HD. En karmaboosts van hier tot India krijg ik wel op een andere manier (binnenkort ga ik zelfs een karmaboost van hier tot Japan krijgen maar daar moet ik nog even mee wachten).

Lion was ook geen succes op dat ding, traag als stroop en ik vind SL op deze wel prima.

Maar zoiets als een web server klinkt wel interessant! Is hij naast server ook nog te gebruiken als gewone laptop? Kijken of ik daar deze vakantie wat mee kan gaan klooien. Heb echt 0 verstand van dit soort dingen, vandaar :P.

Bijdrager
    Chorro

Een site hosten op je eigen server vraagt wel om een deugdelijke internetverbinding. Zeker als het een publiekelijke site is en iedereen er dus bij moet kunnen.

Ik heb hier een niet zo’n beste uploadsnelheid en dat merk ik op het moment dat ik vanaf extern m’n NAS wil bereiken. 100MB overzetten kan dan makkelijk een half uur duren. Dat is niet zo fijn als je als bezoeker een site wilt laden en dus seconden/minuten lang moet wachten. Als tegenwoordig een site niet binnen 3 seconde verschijnt, klikt men al weg.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.