8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    wayan

oude Imac repareren

Sinds kort heb ik nu een nieuwe Imac , de oude kreeg veel kuren.
    Nu wil ik proberen deze weer nieuw leven in te blazen, dus alle hulp is welkom. (21.5 inch)

De problemen:
    CD’s werden er weer uitgegooid , nu kun je dit oplossen met een externe CD drive.

meer problemen is het “Freezing” herhaaldelijk moet je weer uitschakelen en opnieuw starten, daarna gaat het weer even goed
    Is dit de Harde schijf ?

dan het volgende probleem
    hierbij een picture (als het lukt ):-?

regelmatig lopen alle kleuren door elkaar waardoor je de picture niet meer kunt zien.

Bedankt

bedankt
    groetjes

Joseph

Bijdrager
    Beech

Van wanneer is de iMac en wat zijn de specificaties ?

Bijdrager
    Yggdrasil

Lijkt me een probleem met de videokaart en dus het moederbord.

Bijdrager
    Pivni Pes

Was het niet zo dat de videokaart een los component is?

Bijdrager
    Yggdrasil

Bij mijn oude iMac 20″ (2008) zat de videokaart op het moederbord. Toen die grafische kaart kaduuk was hebben ze (onder garantie) het hele moederbord vervangen. Ik ga er even los van uit dat dat bij de vorige generatie iMacs ook zo is (ik typ dit nu vanaf een 21,5″ (2010)).

Bijdrager
    stel maar

Vanaf 2006/7 hebben de meeste iMac’s een losse MXM GPU, alleen de gene met een NVIDIA 9400M heeft die niet. En de 2012 versie heeft het ook niet meer volgens mij.
    Het lijkt er inderdaad op dat de GPU de boosdoener is. Kijk eens of je de temperaturen kan monitoren, wat is die van de GPU?
    Daarnaast zal ik ook bestandsdeling en schermdeling instellen bij systeemvoorkeuren. Als het probleem zich dan weer voordoet, is de mac dan nog steeds benaderbaar via het netwerk?
    Mocht het niet zo zijn en de temp. zijn normaal zou ik hem openmaken en de GPU eruit halen en weer dicht doen. Vervolgens weer opstarten, er is dan geen beeld, maar wel via schermdeling. Dat een tijdje laten draaien om te kijken of het probleem weg is. Dan weet je zeker dat het GPU het probleem is.
    Die is wel ergens los te koop. (nieuw of tweedehands) Maar goed, eerst de temperaturen controleren en kijken of de mac benaderbaar blijft.

Bijdrager
    Pivni Pes

Werkt dat, de GPU eruit halen en het systeem laten draaien?
    Ik bedoel, gaat het systeem dan niet fouten geven tijdens het opstarten?

Van die losse videokaart heb ik laats iets over gehoord dat dit zo is bij een 21,5Inch, alleen wist ik het niet zeker, maar goed we kunnen hier wel een beetje raden wat het voor een systeem is, maar helaas heeft de TS zeer weinig info gegeven.

Bijdrager
    Mars

Als je een safeboot doet worden de gpu-specifieke bestanden niet geladen. Je kan kijken of dit verschil maakt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.