13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    michiel112

Oude iMac op draadloos internet

Ik heb een oude iMac en zou deze graag een draadloos netwerk aanleggen i.p.v. bekabelt. Nu is mijn vraag hou kan ik mijn iMac configureren voor draadloos internet. Na wat google heb ik al gevonden dat het mogelijk is op er een airport kaartje in te doen maar dat deze een lage snelheid heeft en dat je deze tweedehands moet kopen. Is dit de enige oplossing of is er ook een mogelijkheid met een usb-adapter? En welke router is hier het meest geschikt voor? Moet het zo’n dure zijn van apple zelf of mag het ook een andere goedkopere zijn.

M.v.g. michiel

Ps. sorry dat ik niet precies weet welke iMac het is, het is in ieder geval een G3 en ik denk de aller eerste.

Moderator
    Strifer

ik heb mijn oude imac met een BELKIN USB STICK voor draadloos internet aan de praat gekregen zodat dit oude beestje ook kan internetten. In principe kan het dus met elk willekeurig draadloze usb stickje, maar let erop dat de OSX versie die op je oude imac staat ondersteunt wordt door het stickje en de software. Verder moet je met zo’n stick op elke willekeurige draadloze router/modem (dus geen dure airport basisstation nodig; ik heb zelf een router van belkin) kunnen inloggen en internet kunnen hebben.

wellicht heb je wat aan mijn (engelse) instructies van toen, die ik op een andere wegpagina plaatste (let wel: het gaat in deze beschrijving om software en hardware van belkin, maar van andere fabrikanten gaat het op ongeveer dezelfde manier):

===
    1. download the file and get it to the destination computer (disk, cd, wired)
    2. place it in your hard drive folder; not desktop (to prevent weird problems.. just in case )
    3. connect the belkin thingy to a powered usb-port. keyboard won’t work.
    4. double click the installer (the .mpkg file) and run it
    5. install the files, the standard installation is good, haven’t checked the alternate one and do what the screen says
    6. restart your mac when the system asks you too.
    7. once you are booted again the belkin utiliy will open and register with the wireless network through DHCP… easy as pie. between computers work now, but the internet does not.
    8. go to the system preferences >> network
    9. it will beep about a new network adapter. click add and then click on APPLY or APPLY NOW.
    10. close the belkin utility, it’s no longer needed
    11. fire up safari and type http://www.google.com and start googling
    ===

Bijdrager
    michiel112

Heel erg bedankt voor je nuttige informatie. Ik denk dat ik dan ook voor zo’n stickje ga. Haal jij er een snelle verbinding mee?

Bijdrager
    trabant

De bottleneck zal in het usb 1.1 van de iMac G3 zitten: dat is niet bepaald een interface voor (snelle) data-overdracht. Een theoretisch maximum van 12Mbit/s (al dan niet gedeeld met andere apparaten op de seriële bus) tegen 100Mbit/s van de ethernetkabel valt niet te kloppen. Ook niet als je een relatief snelle 802.11g -Wifi-stick met 54 Mbit/s gebruikt.

Voorlopig kun je gerust stellen dat kabeltjes nog altijd sneller, gezonder en vooral goedkoper zijn.

Overigens kun je via de mactracker heel mooi je Mac identificeren en in de context van andere macjes plaatsen.

Bijdrager
    swissonline

De verbinding is even goed en internet is bijna even vlug dan op een nieuwe mac (draadloos).

Je zal op zijn minst 10.3 moeten staan hebben op je mac

Deze software krijgt de meeste USB pennen wel aan het werk

http://mijnmacup.googlepages.com/ralinktech

Ik doe het goed op een iMac G3 – 10.3 – 335 MHz 8)

Bijdrager
    michiel112

Bedankt even mactracker gedraait. Het gaat om een iMac uit 2000 met 500 Mhz en er draait 10.3 op dus dit zou geen probleem mogen zijn. Ik zie ook bij airport staan dat ik er een 802.11b kaartje kan instoppen, maar denk niet dat dit veel sneller gaat dan vie usb1.1.
    Weet iemand misschien wat de beste en goedkoopste oplossing is (draadloos)

Bijdrager
    Digiver

Ik heb zelf ook recent een iMac G3 500 Mhz met 10.3 gekocht en vandaag de USB adapter geïnstalleerd. Hij werkt prima draadloos, het enige is dat je iedere keer, na het opstarten, de dongle in de cradle moet steken. Hierna maakt hij onmiddellijk verbinding met mijn draadloos netwerk.

Betreft: D-link USB sleutel 2.0 WiFi 54 Mb DWL-G122

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, in ieder geval succes.

Grtz
    Digiver

Bijdrager
    Digiver

PS. Via internet besteld en laten bezorgen, totale kosten € 27 !!!

Bijdrager
    swissonline
    ”Digiver”

Ik heb zelf ook recent een iMac G3 500 Mhz met 10.3 gekocht en vandaag de USB adapter geïnstalleerd. Hij werkt prima draadloos, het enige is dat je iedere keer, na het opstarten, de dongle in de cradle moet steken. Hierna maakt hij onmiddellijk verbinding met mijn draadloos netwerk.

Betreft: D-link USB sleutel 2.0 WiFi 54 Mb DWL-G122

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, in ieder geval succes.

Grtz
    Digiver

dit probleem (als je dat zo kan noemen ) kan gebeuren , bij mijn G3 werkt de pen probleemloos maar bij de G4 moet ik inderdaad de pen steeds eens uit en terug er in stoppen en daarna gaat het goed:?

Bijdrager
    michiel112

Bedankt voor jullie nuttige informatie. Ik ga dan ook maar eens op zoek naar een draadloze router + zo’n pen. Blijkbaar hoeft dit geen supersnelle pen te zijn omdat usb tog niet sneller kan of zie ik dit verkeerd?

Bijdrager
    swissonline

Ik heb ooit een router/modem gezien die met pen erbij geleverd werd

Maar als je wilt informeer eens bij http://www.tweedehandsmac.be die man verkoopt Routers en pennen voor de Mac en is daarbij heel behulpzaam ( een aanrader ) :wink:

Moderator
    Strifer
    ”michiel112″

Heel erg bedankt voor je nuttige informatie. Ik denk dat ik dan ook voor zo’n stickje ga. Haal jij er een snelle verbinding mee?

voor internet is het prima snel genoeg. je hebt er met usb 1.1 alleen last van als je een heel snel lijntje met het internet hebt. anders maakt het eigenlijk vrijwel niets uit.

Bijdrager
    Sabina

Ik heb ADSL van Orange (Livebox) en daarbij kreeg ik een usb 2.0 wifi adapter. Nu staat er in het boekje dat deze adapter niet met Mac werkt, en inderdaad, hij doet t niet…het is een Sagem stick, model XG-760N.

Nu zag ik deze link…

”swissonline”

Deze software krijgt de meeste USB pennen wel aan het werk http://mijnmacup.googlepages.com/ralinktech

Ik heb alle 4 de links geprobeerd maar hij ziet de usb pen van Orange niet.

Heeft iemand misschien ervaring met de pen van Orange ADSL?
    Ik zou graag draadloos internetten op mijn iMac G4… ik hoop dat iemand me kan helpen de pen werkend te krijgen.

Alvast bedankt:)
    :apple:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.