17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Sambo

(Oude) iMac met Gigabit ethernet

Is het mogelijk om Gigabit ethernet te verkrijgen op het oude model iMac? Nu zit er 100Mbit standaard in. Leverancier ziet het niet lukken… Ik zou hem willen inzetten als server.

Is het mogelijk om bijvoorbeld via Firewire en een adapter tóch snel netwerk te krijgen? Ik heb ook al gekeken naar FireNet, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb net alles nieuw door de muren getrokken (ongeveer een kilometer Cat6 kabel)

Mischien is de beste optie wel een G3/G4 kopen tweedehands en een Gigabit kaart er in zetten, maar ja dat kost je gauw weer 400/500 Euro.

Bijdrager
    Hexley

Uhm, dit klint als een hobby server / netwerkje, wat de f*ck wil je met Gigabit?

En waarom Cat6, Stervens duur en volgens mij nog niet eens oficeel goed gekeurt. Cat5e is goed genoeg voor Gigabit….

Bijdrager
    Sambo

wat de f*ck wil je met Gigabit? .

Snel kopieren en printen wellicht werken en booten via het netwerk? Snelheid is tijdswinst.

En waarom Cat6, Stervens duur en volgens mij nog niet eens oficeel goed gekeurt. Cat5e is goed genoeg voor Gigabit….

Nou, De keuze tussen Cat 5e en Cat 6 was een duppie per meter duurder (±15%), en voor een meerprijs van 100 Euro ben ik dus klaar voor de nieuwe generatie netwerk. Bovendien als het geen Cat 6 is Is het minimaal net zo goed als Cat 5e, dus wat is het bezwaar?

Bijdrager
    Hexley
    ”Sambo”

Snel kopieren en printen wellicht werken en booten via het netwerk? Snelheid is tijdswinst.

Tja maar over hoeveel machines praat je?

Het lijkt me nog steeds over kill hoor….
    Zeker als ik je hoor praten over een oude iMac als server

Wij hebben maan een klein netwerkje,
    Bestaande uit 18 computers, 1 server, en 3 printers.
    En 100mbit voldoet nog prima.

Een Gigabit “echte” switch kost nog aardig wat hoor….

Bijdrager
    Sambo

100 megabit is mischien voldoende voor een kantoor omgeving met wat lichtere bestanden of IT- achtig werk. Voor mij gaat het om grafische bestanden die ik heen en weer moet zeulen, of openen vanaf centraal systeem. Elke graficus is blij met íedere snelheidswinst in het netwerk.

Het is maar een klein netwerk 4 machines (daarom betaalbaar). Maar dat maakt toch niet uit. Het gaat er mij om dat ik snel van de een naar de ander kan kopieren en printen via het netwerk en printfiles kan sturen (imac is onder andere een printserver).
    Tussen G5 en G4 gaat het inmiddel 10x zo snel als naar de iMac.

Wat betreft de kosten, dat valt erg mee. Voor ±120 Euro heb ik een 8 poort gigaswitch aangeschaft. De paar honderd Euro die he me meer kost zijn beslist géén overkill en snel weer terug vediend (vooral in genot).

Bijdrager
    Hexley

Ah, nu is het plaatje iets duidelijker….

Maar een Gigabit NIC in USB of Firewire uitvoering heb ik nog niet gezien.

Een “oude” powermac lijkt me dan het makkelijkste,
    Ander voordeel is dat je gemakkelijk ff je disk space kunt uitbreiden,
    Of meerdere NIC’s, handig voor vuurmuurtjes…
    Zekers handig als je hem als file server gebruikt….

Tja een simpele switch voor een klein netwerkje is nog betaalbaar.
    Maar de prijzen voor een 24 port of meer, layer 2/ 3 switch zijn echt hoog….
    De komende jaren blijft het hier dus nog 100mbit

Bijdrager
    Tomaat

Waar je ook aan moet denken is de snelheid van de harddisk in je machine!

Die iMac (die je toch niet gaat gebruiken) heeft een trage IDE bus en een trage HD (5400 RPM). Deze zal dus nooit de volle 1GB aan datadoorvoer kunnen verwerken.

Bijdrager
    Sambo

Als je met 7200 RPM, 1000Mbit haalt, zou je dan op 75% uit kunnen komen met 5400 RPM , of haal je ook dat niet?

Bijdrager
    Doede

Kijk eens bij de specificaties van je harde schijf en van de IDE controller van de betreffende iMac. Volgens mij is de laatste het meest beperkend. De schijf in mijn Cube kan geloof ik theoretisch 32 Mb/s lezen – de controller is met ca. 6 – 8 Mb de flessenhals.

Bijdrager
    Sambo

Eigenlijk is dat geen probleem, want ik bedacht me dat er 2 externe Firewire Drives 7200RPM aankomen.

Bijdrager
    2manydjs

Dan heb je een probleem omdat FireWire maar 400mbit/s haalt (dat is nog snel..).
    Gigabit netwerk betekent trouwens ook niet meteen dat je 10 keer zo snel bent.
    Toen wij overstapten op gigabit werd het netwerk ongeveer 2x zo snel.

Gigabit krijg je sowieso niet op die iMac, FireWire is al veel langzamer, laat staan dat USB dit aankan.
    Als Gigabit echt zo belangrijk voor je is raad ik je aan een Powermac te kopen.

Succes

Bijdrager
    Fess

Ik zit eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem als Sambo.
    Ik wil enkele macs aan elkaar koppelen (macOS9 en MacOSx) via een gigabit netwerkje.

Volgens meerdere sites kun je gewoon een cheap-ass gigabit kaartje kopen en die gebruiken als je er mac-drivers voor kan vinden, of modificeren.

MAAR!!!! ze geven geen links voor die drivers, en ze geven niet aan welke je moet hebben.

Kan iemand helpen?

Bijdrager
    Sambo

Ik heb voor mijn G4 een gigabit (giganix) kaartje van Asante gekocht niet duur werkt als een speer.
    Imac heb ik nog steeds niet op volle snelheid. Ik heb een Tweede G4 als Server ingeschakeld.

Kaartje via Mailamac Let op Asante is niet zo vlot met uitleveren als het niet op voorraad is.

Bijdrager
    Tomaat

koop dan wel een kwaliteits kaart (Intel, 3Com, Cisco, enz). een goedkoop kaartje (Realtek e.d.) halen maar 80-90% van de volledige snelheid…je zal dan dus nooit de volledige 1Gbit halen.

Bijdrager
    Fess

spnx!

ik weet voorlopig genoeg

Bijdrager
    Elger Sio

is ip over FW niet voldoende?

Bijdrager
    Sambo

Niet als je een gigabit netwerk hebt met UTP kabels.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.