14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    henk56

oude imac 350 mgz

Hallo mensen,

ik heb een vraag, hoe installeer ik een oude imac??
    Ik heb wel de cd en een externe cdrom voor de imac.
    Opstarten met C ingedrukt werkt niet.

Wie heeft de ervaring??

Gr. Henk

Bijdrager
    TRML

Welke cd heb je? En wat voor een externe cd-rom heb je? Als het een usb externe cd-rom hebt dan kan je het wel vergeten, die iMac kan niet opstarten vanaf een usb apparaat maar alleen vanaf een firewire cd-rom/harddisk.

Bijdrager
    1984

IMac G3/350 (Slot Loading – Blueberry) standaard 8.6 Maximum X 10.3.9
    This system cannot run versions of MacOS X more recent than 10.3.9.

Bijdrager
    Gfive

10.4.11 is prima mogelijk

Unofficially, 350Mhz Blueberry model can run Mac OS X 10.4 “Tiger”
    XPostFacto

Bijdrager
    1984

Maximum OS Mac OS X 10.3.9 (350 MHz) or 10.4.11 (400 MHz)

Bijdrager
    Gfive

Officieel ja, niet officieel met XPostFacto kan je 10.4 installeren.

Kortom, je kan 10.4 installeren op een G3 350 mhz imac. (ppc)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Laten we het maar bij “officieel” houden want met trucjes werken is niet de juiste basis voor goede adviezen.

Bijdrager
    Gfive

Waarom niet?
    10.4 is o.a. beter qua tcp/ip en is sneller (zo kan ik er nog wel een paar noemen)

Ik heb het hier ook draaien. Zonder problemen.
    Kortom waarom niet voor het optimale gaan.
    (dan zou je ook moeten zeggen, apple advies is officieel max 8GB in computer X maar 16 GB kan ook gewoon maar dat is dan niet officieel, dus zou je dat dan niet moeten doen?)

Daarbij is er niets engs of complex aan XPostFacto.
    Installeren op je 10.3 en dan gewoon 10.4 installatie erin en opstarten/installeren.

Bijdrager
    Verwijder

Doet de interne cd-drive het niet meer? En wat doet opstarten met de optie-toets ingedrukt? Wat gebeurt er eigenlijk bij het opstarten, gaat het scherm wel aan en maakt de harddisk geluid? En, zoals al gevraagd, welke cd en cd-drive heb je? Vergeet FireWire, dat heeft deze iMac niet. Hij zou waarschijnlijk moeten kunnen opstarten van een USB-drive maar hij heeft USB 1.1, niet erg snel dus. Heeft de iMac al gewerkt met Mac OS X?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Gfive op 14 februari 2012

Waarom niet?
    10.4 is o.a. beter qua tcp/ip en is sneller (zo kan ik er nog wel een paar noemen)
    Ik heb het hier ook draaien. Zonder problemen.

De ene Mac is de andere niet. Wat bij jou goed gaat kan ergens anders verkeerd gaan. Apple heeft meestal een goede reden om te zeggen dat een bepaald systeem niet ondersteund wordt op een bepaald model.
    Als er nu iets fout gaat op een Mac die een ‘niet-officieel’ systeem draait (of wilt gaan draaien), wordt het lastiger iemand te helpen omdat niet iedereen daar ervaring mee heeft. De TS vraagt hoe hij het systeem moet installeren, hij vraagt niet hoe hij een Mac moet hacken om een ‘niet-officieel’ systeem te kunnen draaien dat de potentie heeft om voor onverwachte problemen te zorgen.

Als je trouwens een systeem dat van nature sneller is gaat installeren op een niet ondersteunde Mac heb je kans dat het in bepaalde aspecten juist trager wordt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Willemien op 14 februari 2012

Vergeet FireWire, dat heeft deze iMac niet. Hij zou waarschijnlijk moeten kunnen opstarten van een USB-drive

Nee dus… Een PowerPC Mac kon alleen opstarten vanaf een FW drive. M.a.w: extern opstarten bij deze iMac gaat dus niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Willemien op 14 februari 2012

Doet de interne cd-drive het niet meer?

Als dat het geval is, is hij redelijk makkelijk te vervangen door een andere zodat je kunt controleren of de schijfeenheid zelf kapot is (of de kabel), of dat het ergens anders aan ligt.

Bijdrager
    henk56

Hallo,

Ik ben er weer mee bezig geweest, ik kan van de intenre cdrom opstarten maar ben bang dat de harddisk defect is, deze ziet hij namelijk niet volgens mij.

Gr. Henk

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die is ook zo te vervangen — meer dan een schroevendraaier, een harde schijf met IDE-/ATA-aansluiting en wat gepruts heb je niet nodig.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.