8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Arjan1602

Oude HDD overzetten op lege ingebouwde SSD MacBook Pro late 2009

Beste iedereen,

M’n vader heeft een lege SSD (Dus zonder Mac OS) laten inbouwen in z’n Macbook Pro. Z’n oude HDD heeft hij in een behuizing laten zetten.
    Hij wil z’n oude HDD exact overzetten naar de SSD die dus al in de Macbook zit. Ik zie op Onemorething dat het meest gangbaar is om dit te doen voordat de SSD in de Macbook zit.

Hij doet veel met foto’s en heeft dus van z’n Macbook ook nog Timemachine backups staan op een externe harde schijf.

Ik heb even rondgesnuffeld op Onemorething maar kan niet direct iets vinden.
    Wat is de beste manier om het over te zetten? Vanaf z’n oude HDD of vanaf de Timemachine Backup? En hoe moet dit?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bijdrager
    macha

Carbon Copy Cloner. ssd eerst in behuizing zetten dan met ccc de hd clonen naar de ssd. dan hd uit mac halen en de ssd erin.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    computer space

Gewoon met schijfhulpprogramma. CCC is nergens voor nodig.

Bijdrager
    Arjan1602

Bedankt voor jullie reacties!

@penseel
    De Manier om op te starten in recovery mode en dan OS X downloaden werkt vanaf Macbook pro 2011 of nieuwer.
    Bij ons gaat het om een late 2009 model.
    Is daar een andere manier voor?

Bijdrager
    pruus

Of dit programma gebruiken, is gratis en doet hetzelfde:Super Duper

Moderator
    Night

Heb je geen zin om alles weer om te bouwen?

1. Gebruik dan Internet Recovery mode (opstarten met cmd-option-R). Je moet dan wel over een toegankelijk internet beschikken (en dus het wachtwoord van de router weten).
    2. Installeer een verse MacOS
    3. Tegen het einde van de installatie zal gevraagd worden of je een TM backup wil terugzetten. Je hebt aangegeven dat je een goede, recente TM backup hebt, dus deze kun je nu gebruiken.

Voordeel is dat je een complete versie installatie van MacOS hebt én al je bestanden, wachtwoorden, foto’s en muziek weer op de juiste plaats hebt staan. Ook de gebruikersnaam is hetzelfde als voorheen.

[EDIT]
    Oeps, ik zie nu dat het om een 2009 model gaat. Die ondersteunt dit (nog) niet. Je kan wel opstarten vanaf de originele DVD die bij je MacBook zat.
    Dan kun je de SSD formatteren. Als je externe disk met de originele aansluit, kun je daarvandaan opstarten? (opstarten met OPTION toets ingedrukt gehouden en dan de externe disk kiezen)

Bijdrager
    Brombeer

Of je sluit de oude harddisk extern aan en
    daarna start je op van de grijze DVD ( ⌥ (alt/option en dan kiezen) of C ingedrukt houden bij opstarten)
    en kiest daarna in de menubalk bij de hulpprogramma’s schijfhulppprogramma
    en zet daarmee de externe schijf terug op de interne SSD

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.