11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    nightf3v3r

Oude harddisks blijven maar ratelen

Al jaren werk ik met die oude harddisks, gek werd ik van dat eeuwige geratel en vreselijk traag natuurlijk, je bent alleen maar op die schijf aan het wachten. De stoute schoenen aangetrokken en gisteren een SSD schijf (Samsung EVO 500gb) in mijn Mac Pro early 2008 gezet, en met CCC een clone van mijn systeem gemaakt. Perfect natuurlijk, lekker snel.
    Maar mijn oude harddisks blijven maar ratelen in m’n computer, terwijl ik er niks meer mee doe, zelfs al zit ik naast de computer. Uren en uren aan het ratelen, dacht ik dat ik daar vanaf zou zijn, niet dus. Wat zijn die schijven toch aan het doen, hoe kom ik er vanaf?

Bijdrager
    THX-1138

haal ze er gewoon uit als je ze toch vervangen hebt door SSD’s. Althans, dat begrijp ik uit je verhaal.

Bijdrager
    nightf3v3r

Ja, maar ik gebruik ze nu als back-up.

Bijdrager
    TheoKl

Kijk eens onder Spotlight (in systeem-voorkeuren niet op je desktop) en zet in Privacy (als ze daar nog niet staan) alle harddisks die niet ge-indexeerd hoeven te worden. Misschien helpt het. Succes.

Bijdrager
    NicoJ

Of misschien lopen ze op hun end?

Bijdrager
    Pivni Pes

Lekkere back-up schijven dan.
    Net als NicoJ schrijft, misschien lopen ze ten einde, die kans is redelijk groot.
    Ik zou afscheid nemen van deze schijf(en)
    Neem voor je back-up een externe schijf, TM os een NAS, wat je nu doet is risico lopen op gegevens verlies.

Bijdrager
    Brombeer

Een Mac Pro koop je niet als bureau-ornament. Acht jaar dagelijkse arbeid laten ook hun sporen na. Accepteer dat de oorspronkelijke schijven afgeschreven zijn en gebruik ze hooguit voor een extra archiefbackup of iets anders waarbij ze slechts incidenteel hoeven te ratelen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    nightf3v3r

Stom misschien, maar ik ben er achter gekomen dat het.. jawel gewoon Time Machine was die even in de achtergrond 160GB aan het wegschrijven was.. Na een dag ratelen is het nu muisstil op de fan na dan.:) Dank! Ik denk dat ik voor Time Machine ook een ssd er in zet, en die oude schijven er uit, dan is het gewoon klaar.

Bijdrager
    Kenneth B. Done

Een verse install is altijd beter dan een clone. En vergeet niet om de TRIM aan te zetten. http://www.macrumors.com/2015/06/12/os-x-el-capitan-trim-support/

Bijdrager
    nightf3v3r

@kenneth
    Dank! Ik heb Trim Enabler gekocht, that will do the job.

Bijdrager
    Pivni Pes

SSD in de TM, ik weet niet of dat dit nou zo’n flinke voordeel oplevert.
    De TM op zich zelf is niet de meest snelste, ik zou de TM lekker op de achtergrond door laten draaien met de bestaande HDD’s er in.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 12 maanden geleden door  Pivni Pes.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.