30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Jeffry

Oude foto’s digitaliseren

Hoe kun je op een goedkope wijze je oude foto’s digitaliseren. Methode maakt me niet zoveel uit, als het maar wel zodanig goed gebeurd dat het niet later nog eens moet gebeuren. En het hoeft ook weer niet zo goed gedaan te worden, dat ik er op alle mogelijke wijzen mee kan photoshoppen etc. Kortom, gewoon goede archivering van al mijn oude foto’s. Twee opties denk ik:

1. Een scanner kopen (maar dan wel met een feeder, want ik ga echt geen 100’en foto’s een voor een doen)

2. Laten doen (redelijk de voorkeur;) )

Zijn er ervaringen? Ik zag de de HP5530, maar daar lees ik geen beste reviews van in NL tenminste. Ik heb ook wat bedrijfjes zo her en der gevonden, maar is dat wel wat? Ik vind het versturen van een box met al mijn oude foto’s toch een beetje tricky en ik wil als ik er geld in steek dat het wel goed gebeurd. En dat mag prima een goede hobbyist zijn of zo…

Inactief
    Anoniem

Ik zou het laten doen. Ben je volgens mij goedkoper uit, dan voor die paar foto’s een nieuwe scanner kopen.

Bijdrager
    Yaris

Laten doen kost je 0,70 euro per foto. Zie ook Fotoafdrukken inscannen.

Over hoeveel foto’s gaat het?

Bijdrager
    Jeffry

Ik denk zo’n 400-500 foto’s… maar ik heb ze niet geteld :)

En die post had ik gezien Yaris, maar stamt alweer uit 2004. Ik had gehoopt dat er inmiddels ‘betere’ of ‘goedkopere’ technieken zouden zijn.

Bijdrager
    Yaris

Pardon, uit 2006.

De scanners zijn sindsdien ook beter en goedkoper geworden.

Bijdrager
    Jeffry
    ”Yaris”

Pardon, uit 2006.

De scanners zijn sindsdien ook beter en goedkoper geworden.

Zondag… ik keek bij de registratiedatum van de topicstarter :), maar ik heb al een tijdje gezocht, maar ik vind niet zo een aantal scanners met die photo feed functionaliteit.

Bijdrager
    Yaris

Heb je die feed functionaliteit wel nodig? Dat crop-and-straighten trucje schijnt ook goed te werken.

http://www.photoshoplab.net/tutorial,Automatic+cropping+and+straightening+of+scans,639.html

Bijdrager
    Jeffry

Ja maar 24 foto’s zoals bij die HP5530 of 4 a 5 foto’s per keer scheelt natuurlijk toch wel veel tijd. Alleen bij die 5530 schijnt die feeder dus niet altijd goed te werken… en dat is nu net het belangrijkste voor mij. Maar goed die reacties komen wel van Kieskeurig en ik heb soms ook wel het gevoel dat het daar vooral een klaagmuur is. Dus als er mensen zijn die deze negatieve ervaringen kunnen ontkrachten of andere apparaten kennen. De HP kan je kopen voor 270 euro ongeveer, dat scheelt dus wel met 500 x 0,70 cent (350,-). Maar goed, dan zit je natuurlijk nog met het kwaliteitsaspect.

Bijdrager
    sedikit

Een Canoscan 8600F. Kostte mij anderhalf jaar geleden € 180. Je kunt meerdere foto’s tegelijk scannen. Mogen desnoods schots en scheef staan. Als je ze dan scant via Photoshop, kun je ze daar perfect rangschikken, parallel aan de kantlijnen. Wat wil een mens nog meer:
    -Doe de scanner aan
    -Leg je foto’s op de glazen plaat
    -Open Photoshop
    -File/Import/kies de scanner/Preview/Scan/File(Photoshop)/Automate/Crop and straighten photo’s/Crop ze daar één voor één uit/Klaar!!

Bijdrager
    Mefait

Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is een scanner kopen en deze na gebruik weer verkopen met een minimaal verlies. Goedkoper dan het laten scannen van de foto’s en je kan zelf alles regelen.

edit Wordt ook al verteld in het topic uit 2006 :)

Bijdrager
    Jeffry

Bedankt voor de tips, ik ga ze overwegen, maar mocht toch nog iemand een goede scanner met photofeed weten dan houd ik me natuurlijk zeer aanbevolen. Dat lijkt me dan toch net een stukje makkelijker. Ziet er wel naar uit dat – zeker na doorverkoop (thanks Mefait) – scannen de goedkoopste optie is.

Bijdrager
    geefi868

maak een foto van je foto !!

Dat heb ik ook gedaan met mijn ‘oude’ foto’s. Het werkt perfect, alleen moet je uitkijken dat je de foto wel zo neerlegt dat er geen lichtbron inschijnt en je foto’s moeten niet “gebolt” zijn (dwz het papier wil soms wel eens een beetje bol staan)

Probeer het maar eens.

Kleine extra tip: leg de foto’s op volgorde van datum en pas dan in je digitale fototoestel de datum aan. Dat scheelt je een hoop werk in iPhoto !

veel succes

gr. Wim

Bijdrager
    MacX

Je hebt het over foto’s, dat is zowieso een omslachtige methode. Vaak heb je gewoon ook nog de negatieven, ik weet natuurlijk niet of dat ook bij jou nog het geval is. Het scannen van negatieven levert een veel beter resultaat en het is ook veel beter te automatiseren. Er zijn scanners te koop maar je kunt het ook uitbesteden bij een professioneel bedrijf, dat kost je echter wel een behoorlijke duit als het om 400/500 foto’s gaat.

Misschien is het een idee om lid te worden van een fotovereniging, er zijn er die zelf een scanner in huis hebben die door de leden gebruikt kan worden. Ook kun je zelf gaan scannen bij een bedrijf wat een goede scanner verhuurt, de Flextight is zo’n goede scanner die bij diverse professionele fotografie bedrijven verhuurt wordt voor ± €35.- per uur.

Bijdrager
    mark-a-mac

Bij een Epson Perfection V500 kun je een optionele sheetfeeder kopen. Weet niet precies wat hij kost. Persoonlijk erg te spreken over de kwaliteiten van hard- en software van Epson. En zo’n feeder is ook handig als je je administratie wil digitaliseren.

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”mark-a-mac”

En zo’n feeder is ook handig als je je administratie wil digitaliseren.

Zeer goed punt, ik zal er ook eens naar gaan kijken.

Overigens ben ik ook maar begonnen met scannen van oude foto’s met de functie in PS.
    Jammer dat mijn scanner niet wordt herkent door PS, maar het bestand met openen en dat de functie
    werkt ook perfect.

Bijdrager
    Jeffry
    ”mark-a-mac”

Bij een Epson Perfection V500 kun je een optionele sheetfeeder kopen.

Ik ga eens op zoek, thanks!

Bijdrager
    Jeffry

Ik zag dat bij die V200, 350 en 500 inderdaad een negatiefscanner zit. Maar daar zit geen backlight bij toch? Is de kwaliteit van de scanners tegenwoordig zo dat een backlight niet meer nodig is of heb ik het verkeerd gezien en zit het er wel op.

Bijdrager
    mark-a-mac

Volgens mij zit er wel een backlight in het deksel bij de V500. Die heeft ook nog ICE, wat bij kleurnegatieven en dia’s (behalve Kodachrome) weer heel prettig is.

Bijdrager
    DrStrange

Ehhh, er al aan gedacht om gewoon reprootjes te maken? Schiet je er zo 50 in een uurtje.

Bijdrager
    KarelWillem

En een reprootje is in deze optiek??

Een fotootje van je foto?

Bijdrager
    DrStrange

Ja, da’s toch niet zo moeilijk: fasoenlijke dslr, redelijk goed objectiefje, goed gerichte indirecte flits. Klaar is Klara. Als je dat een béétje fatsoenlijk kunt ga je 100x sneller dan scannen en is de kwaliteit meer dan ruim voldoende.

Bijdrager
    Dick de Roos

Heb je het nu over de negatieven fotograferen of de foto-afdrukjes?
    Dat fotograferen van de negatieven gaat niet zomaar.
    Als je ten minste wat meer wilt dan een gooi naar een beetje kwaliteit. :mrgreen:

Bijdrager
    DrStrange

Ja fotoafdrukken natuurlijk.
    Maar negatieven gaat ook prima. Moet je een doorzichtlichtje maken. Kleurnegatief kan ook, moet je even een goed handelingetje maken om dat oranje eruit te poefen.:)

Bijdrager
    sedikit

Ik volg deze topic met belangstelling. Ik heb nog een mogelijk idee, ik hoor graag of dat deugt of niet: als je de negatieven van de foto’s scant, dan zou je toch in Photoshop de kleuren, of de zwart-wit, om kunnen draaien? Ik kom erop, omdat ik ontdekte dat de HEMA geen dia-filmpjes meer verkoopt. Ik heb toen een kleurenfilm gekocht, met het idee de kleurnegatieven later in Photoshop “om te draaien”. Dat nog niet gedaan omdat de film nog niet vol is (tja,hollander hè!)

Bijdrager
    DrStrange

Tuurlijk kan dat sedikit. Als je tl-licht uit je raw kunt omzetten naar een daglichttint (dus groene zweem eruit) dan kan je toch zeker ook je kleurnegatieffilm omdraaien en de kleurzweem eruit halen.

Dar reproduceren van negatieven is toch niet zo moeilijk? Kom op jongens: houdertje vstzetten aan je objectief (camera op statief), marcolensje erop, marglas of iets dergelijks aan achterkant houder voor egale verlichting. Flitsen, klaar.

Een drumscan is waarschijnlijk het best. Een flatbed mss beter en een filmdstrookscanner zal het wellicht ook beter doen. Maarrrr…. 50 in een uur of 3 tot 5 minuten per beeld? En dan de vraag hoe het gebruikt gaat worden. Neem aan dat het niet allemaal 30×40 handwerkafdrukken worden of A4 spreads in een glossy magazine. Mocht de kwaliteitseis zo hoog zijn dan zou je die selectie op een andere manier kunnen maken. Dat zal dan niet om honderden scans gaan lijkt me. If wel: dan uitbesteden en de hoofdprijs vragen want dan loop je leuk binnen;)

Bijdrager
    mark-a-mac

Tja, ’n beetje kwaliteit macro-reprosetje kost je waarschijnlijk net zo veel als Epson met sheetfeeder. En dan moet je nog een DSLR met losse flitser (wireless of TTL-draadje) hebben liggen. Maar het kan inderdaad met een repro-opzetje. Maar scanners doen het ook best snel op 300ppi. En dan kun je ook nog eens hogere kwaliteit scannen als je dat nodig hebt.

Bijdrager
    sedikit

@mark-a-mac,
    Maar daar heb je toch geen ingewikkelde lampen voor nodig! Als ik een dia of negatief wil fotograferen, dan plak ik die op een raam, zet het benodigde aantal ringen tussen lens en kast, en neem een foto.En zo’n setje ringen zijn helemaal niet zo duur.Maar ik blijf toch bij de scanner(dat ding is toch niet voor niets uitgevonden.Ideaal!)

Bijdrager
    hansenonline

twee bureaulampen, twee fotolampen 40w(geven 200w licht) statief waarmee je macro foto’s kan nemen, macro objectief of tele objectief die geen vertekening geeft en de te digitaliseren foto beeldvullend krijgt.
    lampen onder een hoek van 45 graden, zodat je geen schaduwen op de foto krijgt en knallen.
    voor negatieven egaal witte glazen plaat lamp eronder negatief erop en knallen.
    heb op het internet verschillende oplossingen gezien en er zaten leuke versies bij.
    een had zijn middenformaat negatieven op een mooi papier gelegd glasplaat en peertje eronder en dan fotograferen, hierdoor kregen de foto’s een structuur mee alsof ze geschilder waren. een ander gebruikte zijn flitser i.p.v. lamp.

heb zelf de epson v500, omdat ik ook gewoon scan werk wil doen. de 35mm negatieven gaan erg makkelijk in de houder en je kan 2 reepjes negatieven scannen, of 5 dia’s. voor middenformaat is het wat lastiger, het frame is voor 6×12 gemaakt en je kan de negatieven niet door duwen om de laatste te scannen. dan moet de deksel open en de negatieven omdraaien en nog een keer scannen. het nadeel van de scanner is dat deze steeds een voorbeeld scan wil maken en moet opwarmen, hierdoor werkt het tragen dan de repro versie waar je eenmaal ingesteld hebt meteen de foto kan maken.

zorg voor beide manieren dat je een blaasbalgje bij de hand hebt om stof en haren weg te blazen van de negatieven en de ondergrond waar gescand wordt.

Bijdrager
    Afroman

Als je nog de negatieven hebt,

http://www.epson.nl/internetLive/dctm/content/NL/nl_NL/products/scanners/NLD_Product_Model_PerfectionV700_NL.inter.jsp

Erg duur, maar als je er echt superveel negatieven hebt is dit het meer dan waard. Mijn pa heeft hem beneden staan.

Bijdrager
    dregout

Je kan het ook heel makkelijk outsourcen, er zijn tegenwoordig een aantal bedrijven in NL die dit doen. Hoef je zelf niks te doen maar krijg je een top resultaat terug! Check bijvoorbeeld http://www.darealbums.com.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.