5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

oude Experiabox vervangen door Apple Airport Extreme

Ik heb een Apple Airport Extreme gekocht omdat ik een nieuwe router wil hebben ter vervanging van een oude experiabox.
    Echter kan ik m niet direct aansluiten op de (ik denk kpn aansluiting) dsl aansluiting. Nu moet ik m eerst weer aansluiten op de experiabox dan werkt ie wel maar dat was nu juist niet mijn bedoeling.
    Is dit nog op te lossen? Mis ik nu extra snelheid?

Bijdrager
    fixar

Zodra je hebt gekozen voor een alles in 1 oplossing van de kpn ( of bellen + internet) heb je een probleem dat je eigenlijk amper zonder die, door kpn verminkte, experia-boxen kan.

En inderdaad, je Airport Extreme is geen modem. Wel kan je de Airport Extreme bekabeld aansluiten op het kan modem en de AExt in brugmodus zetten. Dan kun je de wifi (snel en goed) laten afhandelen door de AExt en laat je het oude modem de telefonie, de tv en de DHCP voor het internet doen.

Voordeel is dat je eventueel de AExt op een meer strategische plek kunt plaatsen dan de meterkast waar modems zich doorgaans ophouden. Enige wat je nodig hebt is een wat langere netwerkkabel en wat handigheid.

Bijdrager
    palermo

Dank je wel Fixar.
    T gaat idd via KPN. Maar ik heb geen telefoon of tv via de modem.
    Gaat de verbindingssnelheid niet achteruit als ik de AExt in brugmodus zet omdat die dan alsnog bekabelt aansluit. En bekabelt is toch langzamer dan WiFi?
    Kan ik niet beter een goede modem kopen ipv die experia?

Bijdrager
    fixar

Over het algemeen is bekabeld beduidend sneller dan wireless. Bovendien heb je veel minder te maken met storende omgevingsfactoren.

Ik zou zeggen, probeer e.e.a. eerst eens met de spullen die je nu in huis hebt. Dikke kans dat je met een juist geplaatst AExt een veel vlotter draadloos netwerk kunt creƫren. Test vervolgens of je via die manier een beetje acceptabele snelheden haalt via de wifi op je laptop/telefoon/etc.

Wat voor verbinding (hoe snel) betaal je voor? En hoeveel haal je daadwerkelijk? Pas op het moment dat dat heel erg uit de pas aan het lopen is zou je een nieuw modem kunnen overwegen.

Bijdrager
    palermo

Thx!,. Ik ga het eens uitproberen. Ik woon in een buitengebied met alleen langzaam internet 8 mb.
    Het enige wat nu gek is is dat ik 3 routers heb. 1 experia, 1 AExt en 1 extender (voor tuinhuisje via stroomkabel)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.