7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

oude eMac 2005 1,42 Ghz defect

Mijn oude eMac werkt niet meer. Als ik hem opstart blijft het scherm zwart. Als ik een parameter ram reset doe start hij op maar het grijze beeld van het Panther logo is doorspekt met donkergrijze streepjes. Even verschijnt het blauwe scherm maar de icoontjes zijn piepklein en zitten in een oppervlakte van 5 vierkante centimeter. De rest is blauw. Na enkele seconden wordt het scherm volledig blauw en tenslotte zwart.
    Wie kan mij helpen?
    TIA

Bijdrager
    SunKeeper

Dat klnkt als een videokaart of geheugen probleem.

Zit er een losse of geïntegreerde kaart in. Is geheugen te vervangen of verwisselen?

Bijdrager
    stel maar

Probeer een op te starten in veilige modus. Shift ingedrukt houden tijdens het aanzetten.
    Waarschijnlijk ligt dit aan de videokaart, deze is niet te vervangen. Maar in veilige modus worden sommige hardwarematige versnellingen niet geladen waardoor die misschien wel doorstart. Althans zo heb ik een eMac draaien die het op deze manier nog doet.

Bijdrager
    Brombeer
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    stel op 28 juni 2016

Probeer een op te starten in veilige modus. Shift ingedrukt houden tijdens het aanzetten.
    Waarschijnlijk ligt dit aan de videokaart, deze is niet te vervangen. Maar in veilige modus worden sommige hardwarematige versnellingen niet geladen waardoor die misschien wel doorstart. Althans zo heb ik een eMac draaien die het op deze manier nog doet.

Als ik de shift toets ingedrukt hou, wordt de schijf blijkbaar niet geladen. Het scherm blijft zwart en het systeem start niet op. Enkel een PRAM reset doet het systeem opstarten met het vervormd beeld, waarna het scherm eerst volledig blauw wordt en tenslotte zwart.

Bijdrager
    computer space

Probeer eerst eens stof te verwijderen. Klinkt alsof iets te heet wordt.
    Anders nieuwe kopen. 2 tientjes op Marktplaats en je hebt een versie. Goedkoper dan dure reparatie.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Met veel moeite ben ik erin geslaagd de apple hardware test te doen. Het beeld op het scherm was vervormd maar ik kon toch ontcijferen:
    video ram error detected.
    De video ram is naar de vaantjes. Toch wel jammer voor een computer van 2005 die relatief weinig gebruikt werd. Mijn oude G3 beige 333 met G4 533 upgrade uit de vorige eeuw doet het nog steeds.
    http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g3/specs/powermac_g3_333_mt.html
    Nu is de vraag: is daar nog iets aan te doen? Die computer ziet er nog spiksplinternieuw uit. Geen enkel krasje…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.