19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Roel

Oude dv camera koppelen aan macbook pro

Ik heb een hele hoop oude dv-cassettes liggen. Om deze te importeren via mijn oude dv camera (JVC GR-DVX77E/ JVC GR-D70E) op mijn Macbook Pro gaat dit niet omdat de macbook een firewire 800 poort heeft.
    Is dit probleem op te lossen met een kabel van firewire 800 naar 4-pins firewire?
    gaat iMovie de camera dan herkennen of niet?

Bijdrager
    brinkey
    Bijdrager
    WalterSteenvoorden

Als het goed is wel, ik kan hier beeldmateriaal van een Sony PD170 (semi pro camcorder uit 2004) zonder meer inladen via zo’n snoertje. (Houd er wel rekening mee dat je geen firewire hubs gebruikt)

Bijdrager
    Roel

Dus iMovie herkent die oude camera’s zeker?

Bijdrager
    Hansi2124

Staat je camera niet op de supportpagina van Apple als compatible?

Bijdrager
    Roel

Ah waar kan je dit vinden want ik heb er al eens naar gezocht maar niks gevonden.

Bijdrager
    Hansi2124

Zoals ik al zei: op de Supportpagina van Apple:
    http://support.apple.com/kb/HT3290?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Beech

Praktisch alle camcorders met dv-cassettes werken in iMovie. Wel is het zo dat de aansluiting van de kabel met de camera wel eens voor problemen zorgt. De kabel is vrij zwaar en de verbinding fragiel en kan ook wat gecorrodeerd zijn. Als iMovie geen camera ziet helpt wat wrikken soms, soms moet je iMovie afsluiten en weer opstarten. Maar meestal lukt het dan wel. Ik heb nog een 12 jaar oude JVC camcorder, meestal krijg ik wel verbinding, maar met mijn nieuwe Sony met USB-aansluiting is er nooit een probleem.

Bijdrager
    Roel

oké bedankt dit wordt dus een firewire kabel kopen

Bijdrager
    menu

Nooit wrikken aan FireWire kabels!!! Daar kan je je camera mee kapot maken.

Als het niet werkt de camera aan en uit zetten en even in de manual kijken. Soms is het niet echt intiutief welke instellingen je op de camera moet gebruiken.

Bijdrager
    TheoM

Heel wat jaren verder ?, toch nog een reactie. Ik heb een iMac 2013 en een JVC mini DV camera (GR-D93) die niet genoemd staat op de support pagina van Apple. Ik wil graag video van oude bandjes overzetten. Ik heb de camera via een USB / firewire kabel aangesloten, de iMac herkent hem (via systeemoverzicht > hardware > USB), maar ik kan de camera niet selecteren in iMovie (of QuickTime). Heeft dat te maken met het type camera wat niet wordt ondersteund, of met de aansluiting? De iMac heeft 2 thunderbolt poorten, de JVC mini USB en 4-pins firewire. Ik wil best een nieuwe kabel kopen of is dat vergeefse moeite omdat de camera niet wordt ondersteund?

Inactief
    Anoniem

Ik heb de camera via een USB / firewire kabel aangesloten

Heb je ‘m nou via USB of Firewire aangesloten? Via USB gaat het zeker niet lukken, dat is om foto’s over te zetten bijvoorbeeld. Het zal altijd via de Firewire aansluiting vanaf de camera moeten. Met een (Apple) Firewire/Thunderbolt adapter voor de Mac. Ik kan niet garanderen dat dit type werkt (zoals gezegd, de meeste DV recorders werkten gewoon via Firewire), uitproberen dus en anders kabel en adapter retour.

Bijdrager
    TheoM

Ik heb hem via USB aangesloten. Ik ga het proberen via een firewire kabel en adapter voor de Mac. Thanks.

Inactief
    Anoniem

??

Bijdrager
    TheoM

Man, man, wat is er een woud aan standaarden en connectoren, een eenvoudig persoon als ik ziet door de bomen het bos niet meer:-(  De iMac heeft een Thunderbolt-2 port en de camera een DV in/out aansluiting (als ik het goed heb een IEEE 1394 4 pin connector). Echter, een dergelijke kabel kan ik nergens vinden. Na veel zoeken ben ik achter op deze site terecht gekomen. Het lijkt er op dat met een aantal adapters en de juiste kabel de video data kan worden overgenomen. Maar er moet toch een simpelere oplossing zijn om digitale video van het ene apparaat naar het andere over te zetten?

Inactief
    Anoniem

Een 4-pin naar Firewire 800 kabel en de Apple firewire naar Thunderbolt adapter. Simpel toch? Omdat ik die adapter al genoemd had nam ik aan dat je wel begreep welke Firewire kabel er nog tussen moest. Zie de linkjes dus, dat is de enige werkende manier. Ik doe het al jaren zo met oude Sony DV camera’s. Op nieuwere Mac’s met nog een TB3 naar TB2 adapter ertussen, die heb jij niet nodig. Nog oudere iMac’s (en MacBooks) dan die van jou hadden zelf een Firewire poort en zo kon je de camera rechtstreeks aansluiten.

Bijdrager
    GoeieDag

Even omdenken?: je zult toch wel een DV kabel hebben liggen als je zo’n camera hebt? Want dat was de enige manier om digitale video over te zetten naar een computer. Apple (als ‘uitvinder) noemde zo’n DV kabel FireWire (400 en later 800), Sony noemde het i.LINK, en het is gecertificeerd als IEEE 1394. Heb je zo’n kabel echt niet ergens liggen? Of vrienden, buren, etc met een digitale camera. Of een oude Mac?

(Ik weet dat die kabels niet werden meegeleverd; ze werden apart verkocht. Apple leverde ze toentertijd wel gratis met de iMac G3 DV, en wss ook nog wel met andere modellen.)

Tot en met 2008 zat er een FW400 poort op zo’n beetje alle Mac’s, dus kun je niet ergens even op zo’n Mac gaan zitten, om alle DV bandjes binnen te halen? Dan kun je de bestanden vervolgens bv via het netwerk, of een externe USB schijf of zo naar jouw Mac overbrengen.

Misschien is dit uiteindelijk makkelijk én goedkoper dan kabels & adapters.

Bijdrager
    TheoM

De camera die ik nu heb is in bruikleen omdat mijn eigen camera al jaren geleden is stuk gegaan. Na alle kabels die bij de oude camera zaten nog eens goed geïnspecteerd te hebben vond ik zowaar een 4-pin naar Firewire 800 kabel! Geen idee waar die vandaan is gekomen, ik heb hem in ieder geval nog nooit gebruikt want in de tijd dat ik die camera gebruikte was ik nog Windows georiënteerd en gebruikte ik een Firewire 400 kabel. Anyway, een Apple Thunderbolt-naar-FireWire-adapter zou dus de klus moeten klaren. Bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    GoeieDag

Mooi.

Of dus even met deze camera + kabel naar iemand gaan met een iMac uit 2009, 2010 of 2011, oid.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.