3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

Oude beige G3 desktop, OSX 10.2.3 en faxmodem

Een maand of negen geleden heb ik met een aantal vrienden een afgedankte G3 desktop opgekalefaterd en aan een maat cadeau gedaan voor z’n verjaardag. Het ding heeft de volgende hardware G3/233, 224 MB RAM, 80 GB harde schijf, USB kaartje. De schijf heeft OS 9.2.2 en 10.2.3 en aan het ding is een 28.8k faxmodem gekoppeld (ik weet het, maar hij gaat binnenkort toch ADSL).
    Ik stond wel te kijken toen OSX het zonder enig probleem redelijk vlot deed, maar na een tijd kwamen er steeds meer kernel panics, altijd op het moment van verbinding maken (klik op “verbind” en crash). DiskWarrior 3 haalt de panics voor een maand of twee weg, maar langzaam komen ze weer terug. DW is dus een beetje een paardenmiddel, maar werkt wel even. Iemand een suggestie?
    Van UNIX heb ik de ballen verstand, maar als het weer gebeurt zal ik de panic log bekijken en posten.

Bijdrager
    zakalwe

Het kan (denk ik) geen kwaad te upgraden naar 10.2.8…
    En aangezien je vriend een trage connectie heeft kan je het beste de “Combined Installer” even bij Apple downloaden en deze op cd-rom zetten.

Vergeet niet na de update eens “Fix File Permissions” te draaien. Dat kan gewoon met het ‘Disk Utility’ programma in de Utilities map, maar je kan ook booten van een 10.2 (of 10.3) cd en inplaats van install te doen, naar Disk Utility te gaan en daar de permissions te fixen (dit heeft vaak een uitgebreider effect).

Verder heeft het misschien zin eens te kijken naar de applicaties die je vriend gebruikt op zijn Mac, misschien dat iets daarin het probleem veroorzaakt.

Ook kan je in de log files kijken om er achter te kunnen komen wat er verantwoordelijk is voor de verprutsing van het systeem.
    Deze vind je in:

/var/log/system.log

Je kan het makkelijkst TextEdit openen en dan ‘Open’ kiezen en dan bovenstaand pad plakken in het ‘Go To’ vakje. Het is dan wel een heel gezoek, maar misschien levert het iets op.

Succes.

Bijdrager
    Eehhm…

Ik sta op het punt eindelijk over te stappen van OS 9.2 naar X op mijn G4 TiBook, maar ik heb ook nog een beige G3 met een Sonnet Encore ZIF processor upgrade kaart (400Mhz G4) Het was voorheen 300Mhz G3.
    Er zit 512 Mb RAM in. Ik gebruik em voor Backup, CDs branden, Postscript RIP, Zips, Jazzen en diskettes lezen en als iTunes Jukebox.

Volgens Apple worden processor upgrade kaarten niet ondersteund door OS X, maar Sonnet zegt van wel (www.sonnettech.com).

Heeft iemand ervaring met OS X installeren op zo’n opgevoerd oud beestje?

Bij voorbaat dank voor hulp!

Jean Klare

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.