15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    unclesaint

Oude bak

Ik heb een G4 Powerbook Titanium die ik nog altijd naar volle tevredenheid gebruik. Langzamerhand merk ik echter wel dat hij aan vervanging toe is…

Binnenkort wil ik dus een nieuwe aanschaffen, maar voorlopig zit ik nog met dit oude model.

Mijn vraag is: kan het zijn dat het internet erg traag gaat op zo een oude machine?

Ik merk dat de wat zwaardere pagina’s langzaam laden. Ook een filmpje op YouTube gaat moeizaam, wat volgens mij toch vrij simpel zou moeten gaan. Het filmpje loopt pas goed als de hele balk is volgeladen. Flash pagina’s gaat ook zeer moeizaam.

Misschien hebben jullie nog tips om het internetgebruik iets op te krikken. Kan ik het in ieder geval nog een paar maandjes uitzitten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Arni

Bijdrager
    Dick de Roos

Internet hoeft op een dergelijke machine niet traag te gaan.
    Blijkbaar is er iets anders aan de hand, maar dat is zo zonder meer van jouw systeem te weten niet goed te beoordelen.

Bijdrager
    Tomaat

Bedoel je hiermee trager dan “vroeger”? Dit kan mede komen doordat Apple steeds meer dingen in haar OS bouwt, die op oudere machines niet bepaald voor een versnelling van het systeem zorgen. Welke versie van OSX draai je?

Bijdrager
    z

Mijn titanium met 10.3 doet sinds kort weer dienst voor email en internet.
    Niet snel maar zeker niet traag. ‘Traag’ en ‘snel’ zijn geen absolute begrippen, maar ik zou zeggen: het kan dus wel.

Een keer de boel opnieuw installeren?

Bijdrager
    nookie

Sluit al je programma’s en start alleen je internet eens op.
    Gaat dat dan beter?

Bijdrager
    huinkroese

Mijn PowerBook 1.67Ghz is ook de laatste tijd echt minder vlot dan eerder.
    Vooral Flash is soms echt niet te doen.

Binnenkort maar eens aan een schone installatie.

Bijdrager
    nookie
    ”huinkroese”

Ik heb vanaf gisteren wat Apple updates gedownload via software update, o.a. iTunes 8.
    en sindsdien is mijn mac wel degelijk langzamer geworden.
    Ik skipte de laatste tijd de melding dat er software updates beschikbaar waren,
    dus de updates zijn al van even terug, maar sinds gisteren loopt het allemaal niet zo soepel meer.
    Haperingen vooral in de CS paketten.

Bijdrager
    unclesaint

Oke,

dat zijn heel wat tips. Om wat extra info te geven:

Ik heb wel het idee dat het trager gaat dan vroeger. Ik draai geloof ik op 10.4 en ik den dat dat te zwaar is voor mijn machine. Is er een mogelijkheid om weer terug te gaan naar het oude OS?

En met traag bedoel ik overigens dat bijvoorbeeld filmpjes op Youtube niet goed draaien, terwijl dat volgens mij wel zou moeten kunnen.

Bijdrager
    z

Een van de redenen dat ik niet naar 10.4 ben gegaan.
    ter vergelijk: You tube draait bij mij zonder haperen.

Bijdrager
    bgielink
    ”huinkroese”

Ik heb exact hetzelfde probleem, maar het ligt aan flash, een schone installatie heeft geen zin, ik ben eigenlijk bang dat adobe en apple dit express doen om je over te laten stappen naar intel. Het slaat nergens op, vroeger met tiger werkte alles soepeltjes maar sinds 10.5 begint flash in safari verschrikkelijk langzaam te draaien.

Bijdrager
    unclesaint

Oke,

maar kan ik gewoon het oude systeem er over heen installeren?

Bijdrager
    nookie
    ”z”

Een van de redenen dat ik niet naar 10.4 ben gegaan.

10.4 was voor mij het meest stabiel van alle Ossen.

Bijdrager
    stijn23

Ik heb hier een Powerbook G4 en een Powermac G5 alletwee aan het internet hangen. Het internet draait echter even snel, en vertoont nooit haperingen. Het duurt wel wat langer om programma’s te openen en om de powerbook op te starten, maar verder merk ik niet echt veel snelheidsverschil. Ik heb op beide computers Mac OS 10.5.5 draaien. Bovendien zijn de vertragingen die ik merk, veroorzaakt door het tekort aan geheugen (slechts 512mb).
    Ik zou een volledige schone installatie doen als dit nog niet het geval was, en misschien de internet-instellingen controleren. Als je met je airport extreme een wireless-b netwerk gebruikt, zal je internet inderdaad niet zo snel werken. De manier waarop je internet ontvangt maakt dus ook wel wat uit. Bij mijn powerbook gebruik ik firewire of de airport in combinatie met een wireless G netwerk.

Voor gewoon internetten en mailen hoeft een G4 niet trager te zijn dan een macbook!

Bijdrager
    arri

flash was altijd al traag op PPC, maar daarnaast wordt content ook steeds zwaarder.
    het H264-codec bijv. (ondersteund in flash) vraagt heel veel rekenkracht. dat kan een ouwe 667Mhz titanium misschien nog met moeite afspelen tot een resolutie van misschien ±640/x480 ofzo. maar op nieuwere macs wordt dat allemaal door (video-)hardware afgehandeld. in vergelijking hebben die nieuwere macs dus dubbel voordeel.

daarnaast is het volgens mij ook zo dat je eigen perceptie net als computwer-hardware gehoorzaamd aan Moore’s Law..

het idee dat OSX met iedere update ‘zwaarder’ wordt is trouwens een beetje een misvatting.
    tot en met 10.4.x is het juist elke update in veel opzichten efficienter/sneller/beter geworden.
    ik heb een ouwe pismo die het beter doet dan ooit met tiger.

het is wel zo dat vooral met 10.5 veel technologie zit die recentere video-hardware vraagt (zoals in het h264 geval).
    op computers met oudere video-kaarten worden algoritmes die de kaart niet aankan op de cpu uitgevoerd… en dan wordt het echt heel traag allemaal.

heb trouwens 2 weken terug met succes leopard op een titanium 667 gezet, en dat draait hartstikke vlot.

als iemand trouwes nog een (of 2, of 3) titanium heeft liggen, geef ze alsjeblieft aan mij, want ik heb onderdelen nodig.
    of een co,mpleet werkende natuurlijk. dat is voor een installatie van mij waar een titanium zit ingebouwd. helaas heeft dat apparaat de geest gegeven.
    ik kan er niet echt voor betalen, maar een andere tegenprestatie verzinnen we anders wel.

Bijdrager
    NTG
    ”arri”

flash was altijd al traag op PPC, maar daarnaast wordt content ook steeds zwaarder.
    het H264-codec bijv. (ondersteund in flash) vraagt heel veel rekenkracht. dat kan een ouwe 667Mhz titanium misschien nog met moeite afspelen tot een resolutie van misschien ±640/x480 ofzo. maar op nieuwere macs wordt dat allemaal door (video-)hardware afgehandeld. in vergelijking hebben die nieuwere macs dus dubbel voordeel.

daarnaast is het volgens mij ook zo dat je eigen perceptie net als computwer-hardware gehoorzaamd aan Moore’s Law..

het idee dat OSX met iedere update ‘zwaarder’ wordt is trouwens een beetje een misvatting.
    tot en met 10.4.x is het juist elke update in veel opzichten efficienter/sneller/beter geworden.
    ik heb een ouwe pismo die het beter doet dan ooit met tiger.

het is wel zo dat vooral met 10.5 veel technologie zit die recentere video-hardware vraagt (zoals in het h264 geval).
    op computers met oudere video-kaarten worden algoritmes die de kaart niet aankan op de cpu uitgevoerd… en dan wordt het echt heel traag allemaal.

heb trouwens 2 weken terug met succes leopard op een titanium 667 gezet, en dat draait hartstikke vlot.

als iemand trouwes nog een (of 2, of 3) titanium heeft liggen, geef ze alsjeblieft aan mij, want ik heb onderdelen nodig.
    of een co,mpleet werkende natuurlijk. dat is voor een installatie van mij waar een titanium zit ingebouwd. helaas heeft dat apparaat de geest gegeven.
    ik kan er niet echt voor betalen, maar een andere tegenprestatie verzinnen we anders wel.

bedankt voor je “peptalk” ik gebruik namelijk ook een PPC G4:wink:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.