16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    detee61

Oude Backups verwijderen op Time Capsule

Aan mijn Airport Time Capsule hangen een Mac Mini en een MacBook Air via het netwerk. Van beide worden backups gemaakt. Nou is er iets misgegaan (ik weet niet wat), maar er staan twee backupfiles van mijn MacMini (macmini.sparspundle) op de Time Capsule. Ik heb geprobeerd de oude file te verwijderen via Finder, maar dat gaat niet.
    Na wat Googlen heb ik geprobeerd via Terminal mijn Airport Time Capsule te benaderen. Maar dat lukt ook niet. Wat ik heb geprobeerd via Terminal (hier ergens op het forum gelezen):
    cd /Volumes
    ls
    Ik krijg dat mijn Airport Time Capsule niet in de lijst te zien. Geprobeerd (ik ben helemaal onbekend met Terminal commando’s) om via cd /”naam van mijn airport” de Capsule te benaderen, maar dat lukt niet.

Mijn vraag: hoe kan ik de .sparsbundle verwijderen al dan niet via Terminal?

Bijdrager
    iMad

Heb je zowel je Time Capsule als je Mac computers eens opnieuw opgestart?

Bijdrager
    detee61

Ik heb het zeker al een paar keer opnieuw gestart. Het probleem is niet dat ze geen contact hebben, maar ik heb die ruimte op de Time Capsule nodig en het is zonde als er zo’n nutteloze file erop staat.

Bijdrager
    fred44nl

een schijf of sparse-bundle is alleen zichtbaar in /Volumes, als je er ook verbinding mee hebt.
    je kunt die verbinding maken in Finder, door dubbel te klikken op Time Capsule.
    als de bestanden op de TC zichtbaar worden, dan kunnen je dubbel klikken op de sparse-bundle.
    als die is gekoppeld, dan is ie ook te zien met /Volumes.

en dan kun je met bijv. sudo rm -R /Volumes/sparse-bundle-MacMini aan de slag.

Bijdrager
    detee61

Het is met gelukt op de TC te komen! Maarrr… het lukt me niet op de sparsebundle te deleten met sudo rm -rf “MacMini.sparsebundle” of met -R (zoals fred44nl heeft geadviseerd). Er gebeurt gewoon niets, de prompt komt terug en de sparsebundle is er nog steeds.
    Moet ik een andere commando gebruiken?

Bijdrager
    fred44nl

als je het commando ingeeft, wat komt er dan in Console ??
    wellicht staat daar een melding over.

wat staat er nog meer op de TC, buiten die 2 backups ??
    je kunt ook overwegen om de gehele schijf van de TC te wissen en overnieuw te beginnen.

Bijdrager
    detee61

Hartelijk dank voor je reactie fredd44nl!
    Er wordt mijn wachtwoord gevraagd en verder niets. Daarna verschijnt de prompt weer. Er staat nog wat muziek op de TC, maar die kan ik tijdelijk wel ergens wegzetten. Hoe moet ik de schijf wissen eigenlijk?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt een schijf het makkelijkst en ook het snelst wissen met Schijfhulpprogramma.
    kies dan voor partitioneren – daarna 1 partitie.
    je kunt overigens ook een sparsebundle partioneren en dus wissen.
    een sparsebundle is een beperkte schijfkopie en dus te bewerken door Schijfhulpprogramma

als je hier niet mee bekend bent, oefen dan even op bijv. een usb-stick.

Bijdrager
    detee61

Thanks voor de hulp, ga het allemaal uitproberen

Bijdrager
    ernestvdh

Weet iemand hoe je MEERDERE BACK UPS TEGELIJK kan verwijderen van time machine capsule ( ATC )

GRAAG HOOR IK VAN JULLIE.

ERNEST.

Bijdrager
    Mat

Ik heb mijn oude iMac recent vervangen door een nieuwe en deze toegevoegd aan mijn time capsule van 2 Tb. Daar wordt ook de backup op gezet van de iMac van mijn vrouw. De backup van mij oude Mac mag er af omdat ik mijn nieuwe opnieuw heb opgebouwd. Hoe verwijder ik alleen deze backup?

Wat niet werkt op oude iMac is: Finder/starten Time Machine/map selecteren/verwijder alle reservekopieen. Na het intikken van mijn admin password gebeurt er niets.

Wie kan helpen?

Mat

Bijdrager
    Mat

Na in Finder te dubbel klikken op mijn TC zie ik wel drie HD’s met de namen van mijn oude, nieuwe en de mac van mijn vrouw. Kan ik de naam van mijn oude mac gewoon verwijderen?

Mat

Bijdrager
    fred44nl

je kunt beter met Schijfhulpprogramma de sparsebundle van je oude Mac wissen.
    daarna kun je de lege sparsebundle met Finder verwijderen.
    dat gaat vele malen sneller, dan de volle sparsebundle in de Prullenbak gooien en
    die daarna legen.

Bijdrager
    Mat

Bij het verwijderen van de sparsebundle krijg ik de mededeling: “De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het onderdeel ‘bands’ in gebruik is.”

Hoe dit op te lossen?

Bijdrager
    fred44nl

heb je de sparsebundle wel gewist met Schijfhulpprogramma ??
    als dat gelukt is, dan zijn er geen bundles meer.
    schakel eventueel TimeMachine op beide Macs even uit.

Bijdrager
    Mat

Bingo! Gelukt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.