7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Rethep

Oude Airport Expressen (o.a. base-station) vervangen door nieuwere versie

Ik heb 3 x Airport Express (2010) en 1 x Extreme (Time Capsule) 1TB, 2011.
    Ik wil upgraden naar een (ook 5 Ghz) netwerk en AppleTV. Ik wil daarbij de 3x Airport Express vervangen door 2 x Airport Express nieuw, en 1 x Apple TV 4k. Ook het base station (is nu nog oude Airport Express dus) wordt vervangen. Zo krijg ik dus een nieuw netwerk.

Doel is snellere draadloze backups maken en storingsvrije muziekweergave en de AppleTV gebruiken om mijn iMac-beelden, en/of iPhone-beelden te projecteren op mijn tv.

Wat is de handige (handigste) volgorde van werken? Gewoon alles uitprikken en eerst de nieuwe AE aansluiten (nieuw netwerk opzetten), en dan de rest? Kan de ‘oude’ Extreme TC, die blijft (is geschikt voor 5 GHz), dan zo weer op het nieuwe netwerk? Verder heb ik een iMac late 2013, fusion drive, 128GB, 1TB.

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Rethep.

Bijdrager
    Shmoo

Dat gaat een boel centjes kosten voor waarschijnlijk niet eens zo’n mega geweldige vooruitgang/upgrade.

Storingsvrij muziek streamen is vaak een kwestie van een hoop stoorzenders in huis, niet van waardeloze hardware of slecht internet.

Bijdrager
    madcat

Als je een airport vernieuwd dan krijg je bij de installatie de mogelijkheid om een backup terug te zetten van een huidige airport.

Mocht je het nog niet gedaan hebben zou ik beginnen om op 1 Mac in te loggen op alle airports via de airport utility. volgens mij wordt er dan automatische een backup gemaakt.

Daarna kan je beginnen met de nieuwe base station erin te stoppen en bij de installatie te zeggen “dat het de Extreme vervangt”
    Als dat gereed is moet je even 5Ghz aan zetten, misschien dat je erop wordt gewezen tijdens de wizard. maar dat weet ik niet zeker.

Daarna kan je alle expressen erin stoppen en aangeven welke het vervangt.

Let er wel op dat de Apple TV enkel een ontvanger is, deze zal dus niet het netwerk uitbreiden

Bijdrager
    nnsa

Als geld geen rol speelt, prima. Maar ik ben het wel met @shmoo eens. Waarom wil je je netwerk en AppleTV vervangen ? Nu heb ik daar natuurlijk niets mee te maken, maar als je TV niet 4K/HDR is, is er inderdaad geen vooruitgang, als je al een AppleTV 4 hebt. Misschien is er ‘gratis’ al verbetering te vinden door het WiFi netwerk eens te fine-tunen. Kanalen etc. Een 5 Ghz zender is wel sneller, maar wifi-bereik is veel kleiner. Wel zullen er minder andere 2,4 Ghz op storen. Dus ik vraag me af, als je dan toch geld gaat uitgeven, of je niet een andere oplossing moet bedenken. Bijvoorbeeld bedraad met Devolo en/of Mesh technologie.

Bijdrager
    Rethep

Bedankt voor jullie reacties.

Om met de laatste te beginnen: ik heb juist nog geen Apple TV! Goed idd wel om te weten dat die niet zendt. Verder gaat er misschien al in de nabije toekomst een 4K HDR TV komen. Daar wil ik i.i.g. mijn iMac-scherm, storingsvrij, op kunnen projecteren. Ook video. En ook van daaruit kunnen bedienen met mijn draadloze toetsenbord en trackpad.
    Verder gaat mijn draadloze backup vaak langzaam. O.a. vanwege de vele netwerken hier in mijn omgeving.
    Ook stoort mijn draadloze muziekverbinding wel eens (vervelend!). Bedraad? Nee, geen optie.
    Dus wil ik een dubbel netwerk, 2,4 en 5 Ghz.

In het oude netwerk is de Time Capsule (Extreme) niet het base-station want staat juist (uiteraard) fysiek het verst weg.

De volgorde van het installeren van een nieuw netwerk (nieuw base-station o.a.) is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik kan gewoon een nieuw netwerk aanleggen toch? Alleen belangrijk is natuurlijk wel behoud van de (oude) Time Capsule Extreme backup! Verse reservekopie is net gemaakt.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door  Rethep.

Bijdrager
    Martin67

Wellicht toch eens kijken of je je al bestaande netwerk wat beter kan finetunen.

Door met je muis op de wifi waaier in je iMac scherm te gaan staan en tegelijkertijd je Alt toets in te drukken kan je zien welke netwerken in jouw buurt op welke frequentie uit zenden. Je kan dan in het Airport configuratie programma je eigen frequentie wijzigen en op een band gaan zitten die niet veel word gebruikt.

Kijk ook even of bedraden echt geen optie is, anders is het ook niet mogelijk om in de toekomst een goed 5Ghz netwerk aan te leggen. Bij 5Ghz wireless doorverbinden moeten de routers elkaar fysiek kunnen zien voor het beste 5Ghz resultaat.

Kijk in je huis of er geen ongebruikte kabelleidingen zitten in je meterkast bv. Telefoon en of kabeltelevisie en vervang deze voor Cat6 UTP en sluit daar je routers op aan.

Wat niet duidelijk is, is hoe je je internetsignaal binnen krijgt. Als dit een modem/router met wifi is kan dit je signaal behoorlijk verstoren. Schakel het router gedeelte uit en laat de TC Extreme als basisstation het netwerk verdelen vanuit je meterkast.

Vervangen hoeft niet duur te zijn. Kijk eens op marktplaats, daar worden Airport Extremes van de vierde en vijfde generatie aangeboden tussen de 50 en 70 euro. Vanaf de derde generatie zenden de Extremes 2,4 en 5Ghz signalen gelijktijdig uit.

Bijdrager
    Rethep

Bedankt voor je tips!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.