10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Ricardo95

Oude 5.1 set op apple tv aansluiten?

hallo allemaal,

Al lang wil ik een 5.1 set hebben, maar ja….door veel omstandigheden weinig tot geen budget. Nu kan ik eindelijk een set krijgen. Het is een oude, maar he, als het werkt….alleen ben ik benieuwd of iemand me kan vertellen of ik hem aan kan sluiten op de apple tv.

Het is een oude set met een tulp aux-in. Nu wil ik mijn geluid uitvoeren naar een bluetooth ontvanger die ik via een tulp>minijack kabel aan wil sluiten op de 5.1 set. Gaat dit werken om 5.1 geluid op die manier naar de set te krijgen?

Op dit gebied qua geluid ben ik echt een leek. Dus ik hoop dat jullie me daar antwoord op kunnen geven.

Bijdrager
    madcat

je moet dan een versterker hebben dat HDMI of spdif kan omzetten naar de tulp (direct)

Bijdrager
    TheBigZ

Om welke set gaat het precies? Als je een type-nummer hebt, kunnen we meezoeken/denken voor een oplossing.

Bijdrager
    KarelWillem

De vraag was vooral of Bluetooth in het geval van een Apple TV 5.1 surround doorstuurt.

Nu wil ik mijn geluid uitvoeren naar een bluetooth ontvanger die ik via een tulp > minijack kabel aan wil sluiten op de 5.1 set.

Bijdrager
    Ricardo95

Het gaat om een philips hts 3300

Bijdrager
    KarelWillem

Daar is niet veel mee te doen qua creativiteit aan aansluitingen.

Mijn advies; koop een simpele 5.1 bluetooth ontvanger (bij voorkeur ergens waar je weer kan retourneren), sluit die aan op de AUX-in en probeer of het signaal van de Apple TV als 5.1 binnenkomt.* **

Erg veel andere mogelijkheden heb je hier niet mee.

Houdt echter ook rekening met het feit dat je ene signaal (beeld) via een kabel gaat, en je andere signaal (geluid) draadloos via een niet daarvoor bedoelde adapter. Dat kan wel eens lekker uit het spoor gaan lopen.

* Maar ik lees links en rechts dat bluetooth dit helemaal niet kan. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

** Het alternatief is om op je Philips dit 5.1 signaal te emuleren. Stereo wordt dan verdeeld over de 5 speakers. 

Bijdrager
    macconsultants

De Philips heeft enkel een stereo ingang via tulp. Dit gaat nooit 5.1 worden. Enkel zoals hierboven vermeld emuleren / nabootsen.

Bijdrager
    McD44N

Heb je een AppleTV 3 of 4?

Op de 3 kun je een optische kabel aansluiten, en die vervolgens op de optische ingang van een surround receiver. Die heb je op Marktplaats vanaf €50,- Maar beter geef je iets meer uit. Dan heb je nog wel 5 of 6 luidsprekers nodig.

https://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/receiver.html?query=receiver&categoryId=46&priceTo=200%2C00&startDateFrom=always

Op de 4 zit alleen een HDMI uitgang. Die kun je aansluiten op nieuwere receivers met hdmi poorten, hdmi verdeeldoosjes met optische audio-uitgang, of direct op een Smart TV, mits die 5.1 geluid kan doorlussen, vaak ook dmv een optische uitgang. Soms wordt er ook een coaxiale poort gebruikt. Er bestaan kastjes die coaxiaal geluid naar optisch geluid kunnen omzetten.

Dat zijn de enige manieren om ‘echt’ 5.1 geluid uit een AppleTV te krijgen. Tulp, minijack en Bluetooth werken alleen met stereo geluid.

Bijdrager
    Ricardo95

Even een update vanaf deze kant. De set is in huis, vanavond eindelijk aan kunnen sluiten. Heb een bluetooth ontvanger van ali en daar een minijack naar tulp en via de tulp aangesloten. De Apple TV op 5.1 ingesteld.

En tot mijn verbazing (oke ik ben geen echte kenner) is het echt wel een 5.1 effect. Of het echte of heel goed nagebootst. Op de langere termijn staat er wel een 5.1 set met hdmi uitgangen en ingangen. Voorlopig ben ik hier heel blij mee.

Bijdrager
    KarelWillem

Netjes. Goedkope oplossing zo.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.