8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    MacLite

‘oud’ systeem klonen

Vanmiddag mijn nieuwe iBook G4 14″ ontvangen! de adrenaline giert nog door mijn lijf en die glimlach is de komende weken niet van mijn bakkes te rammen!
    Na wat spielerei is echter wel de vraag gerezen of en hoe ik mijn oude systeem (10.3.4 van mijn iBook G3 600)kan klonen? Natuurlijk macosx geraadpleegd en daarna andere Mac-sites maar kan niets relevants vinden. Of ik zoek niet goed of OSX valt niet/moeilijk te klonen, wie weet hier wat meer over?

Bijdrager
    Deskman

Je kunt twee dingen doen: met carbon copy cloner je hele systeem overzetten en dan ben je klaar. Maar wellicht wil je nieuwe machine een wat ander systeem hebben of ondersteunt het andere features. Je kunt ook je useraccount ‘opheffen’ Er wordt dan een diskimage van je usermap gemaakt en deze kun je dan weer uitpakken op je nieuwe machine. Zo neem je alle voorkeuren, maar ook al je documenten, mail e.d. mee

Bijdrager
    tobiaslf
    ”MacLite”

Vanmiddag mijn nieuwe iBook G4 14″ ontvangen! de adrenaline giert nog door mijn lijf en die glimlach is de komende weken niet van mijn bakkes te rammen!
    Na wat spielerei is echter wel de vraag gerezen of en hoe ik mijn oude systeem (10.3.4 van mijn iBook G3 600)kan klonen? Natuurlijk macosx geraadpleegd en daarna andere Mac-sites maar kan niets relevants vinden. Of ik zoek niet goed of OSX valt niet/moeilijk te klonen, wie weet hier wat meer over?

Jij bent wel errug snel met 10.3.4…. ik hoop een schijffoutje… en anders, wat is er weer verbeterd? :D

Tobiaslf

Bijdrager
    macpro
    ”Deskman”

Je kunt twee dingen doen: met carbon copy cloner je hele systeem overzetten en dan ben je klaar. Maar wellicht wil je nieuwe machine een wat ander systeem hebben of ondersteunt het andere features. Je kunt ook je useraccount ‘opheffen’ Er wordt dan een diskimage van je usermap gemaakt en deze kun je dan weer uitpakken op je nieuwe machine. Zo neem je alle voorkeuren, maar ook al je documenten, mail e.d. mee

Dat is een leuke optie!

Ik moet binnenkort ook zo’n actie uitvoeren en heb hier nog niet aan gedacht.
    Heb je ook praktijkervaring hiermee en zijn er nog valkuilen/aandachtspunten?

Bijdrager
    MacLite

Deskman bedankt! ik dacht al dat ik weer bij CCC uit zou komen. Dat van die disk img ga ik morgen eens proberen. Vandaag, helaas, werken dus niet met Macje spelen…

Bijdrager
    Deskman

Wát is een leuke optie?? Jezelf opheffen?
    Valkuil is misschien dat je meerdere adminaccounts moet hebben. Ik denk dat je een actief account niet kunt wissen. Voordeel van deze excercitie is dat je van de onder jouw (nieuwe) account geopende diskimage ook de owner bent van de opgeslagen documenten, dus geen geklooi met chown e.d.
    Voordeel is natuurlijk dat je een schoon en fris systeem hebt. Alleen hierom al is het handig om je usermap als locatie voor al je werk te gebruiken en niet daarbuiten allemaal mappen en alternatieve opslaglocaties te bedenken, zoals je onder OS9 gewend was.

Bijdrager
    macpro

Woops :oops:

Ik bedoelde idd het “zelf opheffen”.
    Had in mijn enthousiasme iets teveel gequot.

Maar ik begrijp uit jouw reactie dat je het zelf nog niet hebt geprobeerd?

Bijdrager
    Deskman

Ja, een keer of drie reeds, op verschillende manieren. De beste ervaring heb ik met de volgende truuk:

Maak een tweede gebruiker met adminrechten en log in als die admin.
      Delete je hoofduser die je wilt kopiëren
      Installeer je nieuwe machine en maak op deze machine een hoofdgebruiker aan en een tweede admin (kun je later wissen of ‘leeg’ laten staan)
      Gebruik voor hoofdgebruiker zelfde naam en wachtwoord als op oude machine (waarom zou je het veranderen?)
      Je kunt nu alle mappen makkelijk omwisselen met je oude. Alleen de library heb ik altijd wat omzichtig gedaan. Ik heb altijd alleen alle niet-apple voorkeuren er bij gezet, uit voorzorg.[/list:u:5c1671eda0]
      Ik kan me niet herinneren ooit echte problemen te hebben veroorzaakt. Wat ik hier omschrijf is zelfbedacht. Later heb ik ook wel eens gelezen dat dit de beste methode was. Schouderklopje voor mezelf. Ik moet evt. even zoeken of ik een echte handleiding kan vinden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.