18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    T.

oud model witte MacBook

Hallo allemaal,

Ik ga mijn huidige laptop vervangen met een nieuwe MacBook Pro die hopelijk deze zomer uitkomt.
    Nu heb ik een oude witte MacBook van 8 jaar oud.
    Internetten, MS Offce 2011 en foto’s bewerken gaat nog prima.
    Maar het is wel MacBook die de hogere OSX versies niet meer aankan en daardoor kan ik bv nieuwe versies van browsers ook niet meer downloaden.

Hebben jullie suggesties wat ik straks nog met deze oude MacBook kan doen?
    Inleveren met het Apple recycle programma is de moeite niet waard, het levert me €14 op.
    Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog leuke dingen doen met oude MacBook’s, bv opzetten als mediaspeler, muziekbibliotheek etc.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Tim

Bijdrager
    Shmoo

Inleveren bij de Dacia fabriek dan maken ze een witte Dacia auto van.

Bijdrager
    T.

Shmoo,

Bedoel je dat ze de laptop in de Dacia gaan bouwen en dat je de Dacia dan zelfstandig kunt laat rijden? :-D:-P:)

Bijdrager
    Zakske
    T. op 14 mei 2016

Hebben jullie suggesties wat ik straks nog met deze oude MacBook kan doen?

Alles; de hardware voldoet nog om er de laatste versie van Linux of zelfs Windows 10 op te draaien, alleen Apple is te lui om het apparaat verder dan 10.7.5 te ondersteunen.

Typisch Apple…:roll:

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Zakske.

Bijdrager
    T.

Zakske,

Bedankt voor je tip(y)
    Ik heb helemaal niet aan Linux gedacht, ik heb er ook helemaal geen ervaring mee.
    Maar ik ga me erin verdiepen.

Bijdrager
    Shmoo
    T. op 14 mei 2016

Shmoo,

Bedoel je dat ze de laptop in de Dacia gaan bouwen en dat je de Dacia dan zelfstandig kunt laat rijden? :-D:-P:)

Zoiets ja..

Het ding is gewoon op. Computers zijn geen oldtimers.

Je kunt het ding gewoon blijven gebruiken voor de doeleinden die jij hierboven al benoemde maar goed of dat slim is moet je zelf bepalen.
    We gaan steeds meer online/digitaal doen en dat zal natuurlijk niet alleen maar positieve dingen zijn dus criminaliteit verplaatst zich ook in rap tempo.

Koop een iPad en je hebt hetzelfde effect, daar kun je ook op surfen en al dat soort eenvoudige dingen maar dan helemaal up to date en zo’n iPad blijft ook gewoon 5 a 6 jaar functioneren. Het gaat allemaal om keuzes maken.

We moeten niet zo simpel doen alsof Apple hier in de fout gaat omdat ze de browser van nu niet meer optimaliseren voor de computer van 8 jaar geleden. Ik bedoel we zijn jaren bezig geweest om mensen te wijzen op het feit dat ze hun browsers moesten bijwerken en upgraden Internet Explorer. Nu dat probleem getackeld lijkt richting de toekomst gaan wij nu deze bedrijven wijzen op dat ze de nieuwe browsers wel moeten optimaliseren voor computers die niet meer van deze tijd zijn.

Bijdrager
    Zakske
    T. op 14 mei 2016

hogere OSX versies niet meer aankan en daardoor kan ik bv nieuwe versies van browsers ook niet meer downloaden.

Als je Firefox ESR installeert krijgt Firefox nog een jaar beveiligingsupdates, Safari (5.1.10) op een 2007 MacBook is al jaren zo lek als een vergiet.

Bijdrager
    Betatester

Ik wil hem wel.

Bijdrager
    Zakske
    Shmoo op 14 mei 2016

We moeten niet zo simpel doen alsof Apple hier in de fout gaat omdat ze de browser van nu niet meer optimaliseren voor de computer van 8 jaar geleden.

Gast; Apple gaat hier wel degelijk in de fout, want de hardware is nog steeds prima. Je kunt op een MacBook uit 2007 probleemloos de laatste versie van Linux of Windows installeren, dan heb je een veilig OS én je kunt de laatste versie van Chrome of Firefox draaien. Volgens de overheid / banken zit je dan safe, maar Apple heeft uiteraard liever dat je het ding weggooit.

Bijdrager
    T.

Zakske,

Weer bedankt voor je tip.
    Safari gebruik ik allang niet meer, ik maak wisselend gebruik van Firefox, TorBrowser en Chrome.
    Niet meer kunnen updaten van browsers is maar 1 probleem.
    Mijn Garmin navigatiesysteem kan ik met m’n huidige laptop niet meer updaten, Garmin’s software draait niet meer op OS X 10.6.8

Shmoo,

Om veilig internetten met de laatste browsers is tie wel op en ik ben ook van plan om hem te vervangen.
    Maar ik vind dat de oude MacBook toch nog een machine is met genoeg rekenkracht.
    Als een standalone muziekbibliotheek voeldoet tie nog prima; muziek van m’n iTunes en m’n offline Spotify playlists.
    Maar misschien dat iemand anders nog leuke suggesties heeft, bv standalone laptop gebruiken om thuis beveiligingscamera’s camera’s aan te sturen.

Betatester,

Nee, ik geef/verkoop hem niet;)

Bijdrager
    Betatester

Hè jammer, als je hem weg doet houw ik me aan bevolen.:-)

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

@betatester

Ik heb je even een PM gestuurd.;-)

Bijdrager
    LighScan

Ik heb een witte MacBook uit 2007 als Plex server draaien, en daar worden ook automatisch Time Machine-backup’s van andere Macs op gezet. Best handig hoor.

Belangrijke tip om op te letten bij deze oudere laptops: de USB-poort die het dichtst bij het scherm is, gebruik je bij voorkeur niet! Die poort is gedeeld met de interne hub (waar o.a. de camera op zit) en bijgevolg is die usb-poort trager en levert die minder stroom. De USB-poort die het dichtst bij jouw is, is wel een “normale” poort.
    Toch vrij belangrijke detail als je een externe USB-schijf wilt koppelen, zoals ik doe met een Western Digital 6 TB.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  LighScan.

Bijdrager
    trabant

Hier is een lawaaierige witte late 2007 macbook onlangs nog eens met een compressor goed schoongeblazen (8 jaar kattenhaar eruit!) en van een SSD voorzien. Ook met 10.6 nog steeds een wereldmasjien!

Grootste minpunt is eigenlijk dat glimmende beeldhoekafhankelijke scherm, maar dat had het bij aankoop al.

Bijdrager
    Sanne

Je kunt op jouw MacBook nog gewoon El capitan installeren hoor.

Bijdrager
    Afroman

Succes want het gaat je echt niet lukken met een MacBook voor late 2008.

Bijdrager
    Usain

Ja kan wel, maar ik denk niet dat je er vrolijk van word.

Bijdrager
    SvS

Gewoon blijven gebruiken met je bovenstaande activiteiten, al dan niet offline.
    Laptop voor boven, films kijken in badkamer, het doet allemaal inderdaad nog prima.
    Anders verkopen aan liefhebbers, verdien je een beetje extra ‘korting’ voor aanschaf van nieuwste model. Ik zou daar wel even mee wachten en als blijkt dat nieuwe goed werkt, dan pas verkopen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.