8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mikelinden

oud model / nieuw model MacBook Pro

Ik zit te denken om een nieuwe macbook pro aan te schaffen
    Momenteel heb ik een 2.33 GHZ waarop ik regelmatig bezig ben in Final Cut. Verder gewoon het standaard gebruik.

Na een bezoekje aan een APR kwam ik met de volgende opties thuis:

Oude modellen:
    MBP 15″ 2.4 GHz, 4GB, 250GB, NVIDIA GeForce 9600M GT 256MB + GeForce 9400M -> 1.441,96 euro

MBP 15″ 2.66 GHz, 4GB, 320GB, NVIDIA GeForce 9600M GT 512MB + GeForce 9400M -> 1.691,06 euro

Nieuwe modellen:
    MBP 15″ 2.53 GHz, 4GB, 250 GB, GeForce 9400M grafische processor -> 1502,97 euro

MBP 15″ 2.66 GHz, 4GB, 320 GB, NVIDIA GeForce 9600M GT 256MB + GeForce 9400M -> 1655,29 euro

Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal. Mijn vraag is dan ook of jullie mij met het een en ander kunnen helpen
    Om te beginnen, de verschillen tussen deze en de vorige serie, ik weet het verschil qua SD slot maar dat maakt mij niet zoveel uit, kan ik mee leven. Maar zit er gewoon exact dezelfde videokaart in of zijn die ook verschillend?
    Verder wat ga ik merken / gebruiken? Op dit moment draai ik Final Cut Pro zonder problemen op mijn mac, 256MB videokaart zit er in. Waar doe ik beter aan? Een betere processor of juist een betere videokaart.
    Zijn er verder nog verschillen tussen deze twee modellen?

Persoonlijk zat ik aan de macbook te denken uit de vorige serie, hij heeft dan wel een iets minder snelle processor maar heeft wel weer een betere videokaart tegen een voordeligere prijs. Zou ik dan een stapje beter willen zou ik alsnog voor het oude model kiezen omdat die (naar mijn idee) hetzelfde zijn qua specificaties alleen dit oude model heeft voor dezelfde prijs een betere videokaart.

Graag hoor ik jullie meningen, alvast bedankt!

Bijdrager
    Sanjeev

Ik heb zelf deze: MBP 15″ 2.66 GHz, 4GB, 320GB, NVIDIA GeForce 9600M GT 512MB + GeForce 9400M -> 1.691,06 euro
    En ik ben er erg tevreden over, blij die heb inplaats van de vernieuwde, bij de nieuwe zit namelijk een SD slot, iets wat ik totaal niet gebruikt.
    En bij die wat ik heb zit er een expresscard slot daar kun je firewire/usb/card readers inschijven daar kun je dus meer mee dan alleen een SD slot.

De videokaart is hetzelfde gebleven, deze Pro kostte €2250 en het model dat daarvoor in de plaats is gekomen is €2099 en die is dus goedkoper maar krachtiger.

Bijdrager
    Pieterr

Uitgebreid antwoord: What are the differences between the “SD – Mid-2009” 15-Inch MacBook Pro Core 2 Duo models and the “Late 2008/Unibody” MacBook Pro notebooks that they replaced?

Kort antwoord: alle vier de MBP’s voldoen aan jouw eisen. Als je toch extra pegels wilt uitgeven, kun je die inderdaad beter aan een betere videokaart (9600M GT) uitgeven dan aan een snellere CPU.

Bijdrager
    mikelinden
    ”Pieterr”

Uitgebreid antwoord: What are the differences between the “SD – Mid-2009” 15-Inch MacBook Pro Core 2 Duo models and the “Late 2008/Unibody” MacBook Pro notebooks that they replaced?

Kort antwoord: alle vier de MBP’s voldoen aan jouw eisen. Als je toch extra pegels wilt uitgeven, kun je die inderdaad beter aan een betere videokaart (9600M GT) uitgeven dan aan een snellere CPU.

Oke, thx! Maar heb ik die betere videokaart nodig of red ik het in principe al met de videokaart die in het 1e nieuwe model zit?

Bijdrager
    iDuck
    ”mikelinden”

…Graag hoor ik jullie meningen, alvast bedankt!

Mijn mening is om met je huidige MBP verder te werken. Deze is echt niet verouderd, en de goedkoopste optie. :wink:

Bijdrager
    mikelinden
    ”iDuck”
    ”mikelinden”

…Graag hoor ik jullie meningen, alvast bedankt!

Mijn mening is om met je huidige MBP verder te werken. Deze is echt niet verouderd, en de goedkoopste optie. :wink:

Helemaal mee eens, hij is nog top!
    Punt is alleen dat deze waarschijnlijk naar mijn moeder gaat, zij wilt graag een 15″ mac, aangezien ik meer van de snelheid gebruik maak dan zij neemt zij die van mij over en ga ik naar een nieuwe kijken.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals je aan de benchmark resultaten kunt zien in de MacWorld review: MacBook Pros (15-inch, Mid 2009), heb je vooral veel voordeel van die 9600M GT als je spelletjes speelt (een twee keer zo hoge framerate in Quake 4 bv). Voor de andere applicaties uit de benchmark is het verschil minder groot. Dat zal ook wel de reden zijn dat Apple de 9600M GT optioneel heeft gemaakt in de nieuwe MBP 15″. Ik ken mensen die de oude 15″ MBP hebben (dus met 9600M GT), maar nooit omschakelen naar de 9600M.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”mikelinden”
    ”Pieterr”

Oke, thx! Maar heb ik die betere videokaart nodig of red ik het in principe al met de videokaart die in het 1e nieuwe model zit?

Kaart?
    Nee, de 9400M is maar een grafische chip , die een pak minder presteert dan de 9600M GT
    Je vind die 9400M zelfs in de nieuwe Mac Mini

Ik heb voor dezelfde reden ook de 2,4Ghz genomen , nadat de nieuwe Macbook pro’s uitkwamen
    Omdat ik niet echt tevreden was van mijn vorige Macbook Pro (case problemen)

Als je games speelt (of andere toepassingen) die een goede GPU nodig hebben raad ik je de 2,4Ghz aan , kost een pak minder , en je hebt een goede grafische kaart:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.