5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iBert

Oud CRT scherm aansluiten op Mac Mini

Ik ben weer de zoveelste PC gebruiker aan het helpen overstappen naar Mac. Hij heeft ‘m enkel nodig voor te surfen en te mailen, dus een Mac Mini lijkt me hier geschikt voor. Nu heeft deze man een 17″ CRT scherm staan wat hij altijd gebruikt heeft op PC (een 5 jaar oud), maar met de connectoren lijkt me iets niet helemaal pluis. Er is geen rechtstreekse aansluiting op de netstroom, maar hij heeft in plaats daarvan 2 connectoren die op de PC worden aangesloten: volgens mij VGA én DVI. Is dit mogelijk? En trekt het scherm dan via deze weg netstroom?

Nu is mijn vraag in verband met de Mac Mini of het mogelijk is dit scherm hier op aan te sluiten? Want een Mac Mini heeft maar één DVI aansluiting die om te zetten is naar VGA met een adapter.

Bijdrager
    LEXY

Lijkt me stug dat er DVI op een vijf jaar oude CRT zit.
    Zit er nergens zo’n ingang voor een euro stroom connector? Kan ook zo’n doorkoppel aansluiting zijn.

Bijdrager
    trabant

Een CRT trekt teveel stroom om via de VGA-stekker gevoed te worden, dus een eigen 220-stekker moet hij wel hebben, al kan het eentje zijn die je achter in de voeding van de computer prikt.
    [size=7:c883279feb]APC euro male-to-female stekker[/size:c883279feb]
    Als je de Mac mini van achteren bekijkt zie je dat die geen VGA heeft, en voor de oude VGA-stekker moet er een tussenstekker tussen zoals op de foto. Ik dacht dat die werd bijgeleverd.

Overigens kun je een vijf jaar oude consumenten-CRT wel als versleten beschouwen, zet er eens een nieuwere naast. Het kan echt schelen in de hoofdpijn.

Bijdrager
    computer space

VGA adapter zit bij de Mini. En 5 jaar oude CRT’s kunnen prima zijn hoor. De meeste waren toen al volledig vlak (diamondtron bijvoorbeeld). Ik heb een volledig vlakke IIyama 19inch van die tijd aan mijn mini hangen en die is prima (1280×960 @96 Hz dus geen hoofdpijn en prima kleuren en beter zwart dan een LCD). Op het werk heb ik oudere meuk.
    De enige CRT die via de PC werd gevoed is de oude Studiodisplay 17 inch. Een mooi scherm dat via de ADC poort stroom kreeg. Bij een PC lijkt me dit echter sterk. Misschien is het een USB kabel voor een ingebouwde USB hub, of een geluidskabel voor de speakers.

Bijdrager
    Golfgast

Kabel 1 is een VGA kabel (15 pins)
    Kabel 2 is de voedingskabel. Deze ging bij oudere pc’s in de voeding van de computer zelf. Hier kan je een gewone voedingskabel insteken om het van stroom te voorzien. (3 pins)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.