28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    SMac

OSX Voorvertoning lagen?

Hallo,

Ik gebruik dagelijks voorvertoning om pdf facturen te openen en af te drukken. De facturen worden na printen voorzien van een stempel. Het stempel heb ik ook weleens als handtekening ingelezen voor de camera zodat ik die op de factuur kan zetten voor het printen. De kwaliteit van de ‘stempel’ is dan echter veel minder dan een originele. Ik zou dus liever in voorvertoning het plaatje (pdf/jpg/png/oid) van de stempel op de te printen pdf willen plaatsten alvorens te printen… is dat mogelijk?

Ik vind in voorvertoning geen mogelijkheid om het bestand toe te voegen aan de pagina… dus zou in een nieuwe laag moeten ofzo…

Iemand die raad weet? Hoor het graag!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In een PDF kun je niets plakken in Voorvertoning — in een rasterafbeelding zoals JPEG of PNG wel. Eén mogelijkheid is dan om de PDF als bijvoorbeeld JPEG te bewaren, dan in die kopie je stempel te plakken en het hele bestand af te drukken. Maar of dat nu zo handig is betwijfel ik wel een beetje.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

The signatures are stored in the following location:

/Users/YOURNAME/Library/Containers/com.apple.Preview/Data/Library/Preferences/com.apple.Preview.signatures.plist

kun je daar wat mee?

https://forums.macrumors.com/threads/where-does-preview-store-signatures.1182777/

of anders acrobat pro gebruiken, of Illustrator

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Je kan je eigen bericht aanvullen via 'bewerk' uit het menu als je op je avatar klikt

Bijdrager
    SMac

@Jakko, dat is op zich wel een redelijke werkwijze, zou ik mee kunnen leven.

@aj: dat lijkt de oplossing dat pad van de handtekeningen!

Bijdrager
    SMac

Helaas lijkt dat pad en/of de bestanden gecodeerd…

Ook als png opslaan en dan bestandje er overheen zetten lukt me niet in voorvertoning helaas.

Bijdrager
    Hansi2124

Het lukt echt wel in Voorvertoning, ook met pdf.
    Open je document, ga naar Extra’s / Annoteer. Onderaan zie je Handtekening. Klik dan op je handtekening, schaal deze naar gewenste grootte en plaats deze op zijn plaats. Daarna kan je het document bewaren.

Bijdrager
    GoeieDag

Precies, dat moet toch de oplossing zijn?!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk het niet, vanwege:

Het stempel heb ik ook weleens als handtekening ingelezen voor de camera zodat ik die op de factuur kan zetten voor het printen. De kwaliteit van de ‘stempel’ is dan echter veel minder dan een originele.

Ik bedacht gisteren ook dat het misschien een optie was om het stempel als handtekening te bewaren maar in veel hogere resolutie dan Voorvertoning daar normaal voor gebruikt, maar wat uitzoeken leverde op dat ze gecodeerd bewaard worden, en dan wordt het ingewikkeld. Schijnbaar wordt de benodigde sleutel ook in de Sleutelhanger bewaard, maar dan moet je nog uitzoeken welke dat is en hoe je hem kunt gebruiken om een bestand van je eigen keuze te coderen, en daar had ik geen zin in:)

Bijdrager
    SMac

Ja maar ik krijg het bestandje niet in de lijst met handtekeningen. Alleen door het stempel voor de camera te houden, maar dan is de kwaliteit flut

Bijdrager
    SMac

@Jakko: maar ik zou er echt heel blij mee zijn ?

Bijdrager
    McPim

Je kunt het nog eens proberen met goed contrast (zwart op wit papier) en vooral goede belichting. En anders blijft de oplossing van Jakko over: als je een .jpg of .png opent in preview, en dan een ander .jpg/.png bestand (je stempel) ook opent kopieer je de laatste (⌘C) en plakt ‘m in de eerste (⌘V).

SMac op 01 november 2017

@Jakko: maar ik zou er echt heel blij mee zijn ?

Ehh, succes! 8-O

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    SMac

McPim: pittige exercitie, daar ga ik eens voor zitten!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb het artikel waarnaar McPim verwijst eens een beetje (niet écht goed) door zitten lezen, en het lijkt me niet iets om aan te beginnen als je nul komma nul ervaring hebt met programmeren e.d. En aan het einde kom je dan dit tegen:

final notes

This entire post was about signatures in 10.9.

Signatures in 10.10+ have taken a new turn.

(…)

Instead of an encryption key stored in the password value, an entire binary plist appears to be there.

(…)

I’ve done some initial investigations into this binary plist value and as expected, the contents are not like they used to be.

Met andere woorden: de hele methode die het artikel beschrijft, werkt niet meer in 10.10 en later (waaronder dus de huidige 10.13).

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    McPim

Dan gooien we het over een andere boeg: de oplossing is een ‘Automator Action’. Zie hier:

https://discussions.apple.com/thread/5671667?tstart=0

Ik heb dat even uitgeprobeerd, werkt perfect. In de ‘Watermark PDF Documents’ actie kies je met de ‘Add..’ knop je stempel-bestand. Je kunt kiezen waar op de pagina het stempel moet komen, en zorg dat je ‘Draw watermark over PDF’ kiest. Als je deze actie dan start wordt er om een PDF bestand gevraagd, en na de actie verschijnt de gestempelde PDF op je desktop. Als je er een Automator ‘Application’ van maakt i.p.v. een ‘Workflow’ kun je de eerste actie ‘Ask for Finder Items’ weglaten, de applicatie op je desktop zetten en naar believen PDF’s op het icoon slepen. Gestempelde PDF verschijnt dan op je desktop, een echte one-click-solution dus :) , enige nadeel is dat het stempel steeds op dezelfde (ingestelde) plek komt te staan.

Bijdrager
    SMac

@Jakko: dank voor het doorspitten, mijn kennis van programmeren heb je aardig ingeschat, haha. Vroeger was ik koning van Pascal, dat wel! Maar lijkt inderdaad een brug te ver.

@mcpim: lijkt iets dat zou kunnen werken, midden onderaan bijvoorbeeld zal in veel gevallen wel goed gaan en ik kan altijd nog printen en de echter stempel gebruiken. Nog nooit iets met automator gedaan dus ga ff puzzelen.

Bijdrager
    McPim

Niet moeilijk, gewoon de acties van het plaatje overnemen. Je kunt de PDF zelfs meteen laten printen als je dat wil. En als je wat flexibeler wilt zijn qua positie maak je een paar van deze Automator Applicaties voor verschillende stempel-posities en geeft ze een overeenkomstige naam.

Bijdrager
    SMac

Ja dacht inderdaad een stuk of wat te doen met verschillende stempel posities, maar ik krijg geen uitvoer uit automator… moet ik nou map actie, programma, of voorziening (dat leek in een filmpje wel handig met rechtsklikken om actie uit te voeren)?
    Eerst maar even verdiepen in automator ben ik bang.

Ik zou idealiter een pdf rechtsklikken en dan kiezen voor juiste watermerk en dat de uitvoer dan in een map op het bureaublad komt…

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  SMac.

Bijdrager
    McPim

Ik werk hier in ’t Engels dus andere termen, maar volgens mij moet het allemaal kunnen afhankelijk van je doel. Met ‘workflow’ = ‘Takenreeks’ kun je testen of het werkt (play button in Automator), daar zou ik mee beginnen. Met ‘Programma’ maak je er een zelfstandig icoon van waar je een PDF op kunt slepen. Een ‘Mapactie’ heb ik niet uitgeprobeerd, dan volgt de actie als je een bestand in een folder sleept. Voor wat jij wil moet je een ‘Service’ = ‘Voorziening’ maken, de actie wordt dan aan het ‘Services’ menu in OS X toegevoegd en zo kun je het via een rechts-klik op de PDF uitvoeren.

Heb je de laatste actie ‘Move Finder Items’ toegevoegd? Die maakt de uitvoer naar je desktop of andere locatie.

Bijdrager
    MrBelloNLD

achtergrond / briefpapier functie zit geloof ik standaard wel in LibreOffice…

Bijdrager
    SMac

Hoe onwijs moeilijk kan dit nou zijn?!
    Ik ben maar teruggevallen op een map actie want die voorzieningen zijn niet te vinden in het menu dat ik met rechtermuisklik krijg…

Dus:
    1 mapactie naar aangemaakte map
    2 watermerk op pdf’s
    3 verplaats finder onderdelen

Resultaat: niets… pfff zal wel te moeilijk denken hier…

Bijdrager
    McPim

..’mapactie’ werkt hier ook prima, 30 seconden werk :-? . En ‘voorzieningen’ en dan met de rechtermuisknop op een PDF werkt ook. Je slaat de gemaakte voorziening/mapactie/programma toch wel eerst op in Automator als je ‘m aangemaakt hebt (‘File’ -> ‘Save’…’)?

Bijdrager
    SMac

Dat is echt precies wat ik doe.
    Daarna moet ik neem ik aan de pdf in de map slepen, maar ik krijg geen resultaat terug op het bureaublad.
    In de map staat dan de pdf zonder watermerk.

Bijdrager
    McPim

En als je rechts-klikt op die map, wat staat er dan bij (‘Voorzieningen’) -> ‘Mapacties-configuratie..’, staat de actie van jezelf er dan bij met de naam die je ‘m bij het opslaan in Automator hebt gegeven?

Bijdrager
    SMac

Dank voor de hulp. Ik was al even begonnen met het kijken van een tutorial, maar moet helaas ook nog even wat andere dingen doen.

Bijdrager
    McPim

Probeer het eerst eens met een ‘Takenreeks’, met ‘Ask for Finder items’ als eerste actie. Dan kun je sneller experimenteren (‘run’ button klikken) en in het results venster van de ‘Watermark’ actie zien wat er gebeurt met je PDF.

Als je klaar bent met werken hè…:lol:

Bijdrager
    SMac

Map actie werkt ineens! Dank voor de hulp!

Bijdrager
    McPim

Halleluja! :-D

Bijdrager
    SMac

Haha, nou het werkt nog niet helemaal lekker… sowieso duurde het secondes lang voordat het resultaat op het bureaublad kwam, maar nu werkt het helemaal niet meer… ga me er binnenkort nog eens goed in verdiepen, veel dank voor zover!

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.