26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    MichMich

[OSX] Systeem begint windows-kuren te krijgen.

[size=9:1e14a9cdad]Goed, hier zal vast al een topic over zijn, maar ik kan hem niet vinden. Een vriendelijk linkje naar het betreffende topic is ook voldoende.[/size:1e14a9cdad]

De laatste weken laat mijn Macje me een beetje in de steek. Voorheen vond ik het op mijn Mac altijd zo fijn dat geen enkele applicatie haperde, en alles vloeiend door liep, maar de laatste tijd begint mijn Mac veel windows kuren te krijgen. Haperen, crashen van applicaties, strandballetjes, traag reageren, type-lag etc etc.
    Ik heb de rechten al hersteld maar dat bood helaas geen oplossing. In mijn console zie ik ook geen bijzonder vreemde meldingen staan.

Zijn er manieren om bovenstaande problemen op te lossen, of de oorzaak er van te vinden? Of ben ik genoodzaakt een nieuw profiel aan te maken (of zelfs opnieuw te installeren?).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Pixelpusher

Even opnieuw installeren?

Bijdrager
    SPQR

Is dit niet de situatie waarin iets als Onyx goed werk zou kunnen doen? Gaat in ieder geval sneller als opnieuw installeren.

Bijdrager
    MichMich
    ”Emiel

Even opnieuw installeren?

Dat lijkt me het laatste redmiddel.

Bijdrager
    Brainiac

Inderdaad wat SPQR zegt: Onyx even buiten laten spelen.

Zo nodig ook nog je opstartschijf herstellen. (Als alles normaal verloopt zal Onyx dit ook zelf voorstellen.)

Bijdrager
    Joffry

Ik zou ‘Applejack’ even laten kijken. Met de versie voor 10.5 heb ik geen ervaring. Met 10.4 heeft het me een paar keer uit de brand geholpen.

Bijdrager
    chatsmit

check ook ff of je nog genoeg vrije schijfruimte hebt (>15%)
    en of niet toevallig een rammetje uitgevallen is

Bijdrager
    MichMich
    ”chatsmit”

check ook ff of je nog genoeg vrije schijfruimte hebt (>15%)

Hmm… niet echt het geval. Even opruimen dus.
    Puur uit nieuwsgierigheid. Waarom zou dit problemen kunnen opleveren?

Bijdrager
    R-Flow
    ”MichMich”

Wanneer er niet genoeg fysiek geheugen (RAM) beschikbaar is wordt er harde schijf ruimte gebruikt als virtueel geheugen. Als de opstartschijf bijna vol zit kan er mogelijk niet genoeg virtueel geheugen beschikbaar worden gesteld waardoor het systeem en programma’s trager gaan draaien, en mogelijk vastlopen.

Bijdrager
    spruit

misschien eens een nieuwe gebruiker aanmaken en zien of het daar ook misloopt?

Bijdrager
    MichMich
    ”R-Flow”
    ”MichMich”

Wanneer er niet genoeg fysiek geheugen (RAM) beschikbaar is wordt er harde schijf ruimte gebruikt als virtueel geheugen. Als de opstartschijf bijna vol zit kan er mogelijk niet genoeg virtueel geheugen beschikbaar worden gesteld waardoor het systeem en programma’s trager gaan draaien, en mogelijk vastlopen.

Heb je helemaal gelijk in… Heb weer wat ruimte vrijgemaakt.
    Eens kijken of het nu beter gaat.

Bijdrager
    Oppie

Is je HD nog wel in orde?
    Overnieuw installeren is een optie met Archiveer & Installeer, vrij makkelijk te doen, maar check idd even of het probleem niet uit de gebruikers account/Library komt door even in die andere, schone gebruiker te werken en daarmee kijken of het dan ook voorkomt.

Bijdrager
    MichMich

Denk dat een nieuwe gebruiker de meeste probelemen wel zou oplossen… Alleen niet zoveel zin om Adobe over te zetten e.d. Het is nogal een klus. Heb wel het idee dat mn systeem weer wat vriendelijker is sinds ik weer 25GB vrij heb.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ok.
    Maar hoeveel ruimte had je eerst dan?
    Je hebt geen onderschrift waar in staat wat je hebt en met welk systeem je werkt. (OS versie en RAM kunnen al een hoop zeggen)

En als je iets geïnstalleerd had, en de problemen begonnen daarna, dan zit de oorzaak er mogelijk nog in.

Bijdrager
    MichMich

Zag tot mijn schrik dat ik maar iets van 7GB vrij had…. (Had er echt totaal niet op gelet).

Specs:
    2.33Ghz C2D
    2GB Geheugen
    160GB HDD

Meer ruimte kan ik nu even niet vrij maken…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is inderdaad veel te weinig ja.
    Was vast de oorzaak.

Bijdrager
    JeePee
    ”MichMich”

Denk dat een nieuwe gebruiker de meeste probelemen wel zou oplossen… Alleen niet zoveel zin om Adobe over te zetten e.d. Het is nogal een klus. Heb wel het idee dat mn systeem weer wat vriendelijker is sinds ik weer 25GB vrij heb.

Er wordt voorgesteld om gewoon even een nieuwe gebruiker aan te maken en te kijken of deze ook dezelfde problemen ondervindt. Niet meteen een nieuwe gebruiker om te gaan gebruiken, gewoon om even te testen. Je kunt zo uitsluiten of het in de gebruikersaccount zit of in het systeem.:D

Bijdrager
    MichMich

Goed punt… Ik kijk even aan hoe hij nu is (nu er meer ruimte is), en anders probeer ik even een nieuw account.

Thanks voor zover.

Bijdrager
    JeePee
    ”R-Flow”

Even een aanvulling. Virtueel geheugen wordt eigenlijk altijd al door Mac OS X gebruikt, ook bij voldoende RAM, echter voldoende vrije schijfruimte is altijd belangrijk en zeker bij te weinig RAM. Houdt dus altijd voldoende schijfruimte vrij.

Bijdrager
    Marius1976

Allemaal leuk en aardig, maar is het niet zo dat OS X dan een melding geeft of zou moeten geven als dat daadwerkelijk het probleem is.

Als OS X je daar niet voor waarschuwt… dan vind ik dat slecht. Zelfs windows doet dat namelijk.

Groet
    M.

Bijdrager
    Oppie

Het OS doet dat dan ook; alleen bij veel minder vrije schijfruimte.

7 GB vrij de oorzaak van dit soort problemen? Lijkt me heel sterk, en is ook absoluut in tegenspraak met mjn ervaring in deze.

Bijdrager
    R-Flow

@Marius1976
    Er staat me vaag iets van bij dat Mac OS X pas een melding geeft als je onder de 128 MB komt of zo.

@JeePee
    Klopt ja. Had het effe anders moeten formuleren.:)

”Oppie”

7 GB vrij de oorzaak van dit soort problemen? Lijkt me heel sterk, en is ook absoluut in tegenspraak met mjn ervaring in deze.

Dat hangt toch compleet af van hoeveel programma’s je gebruikt en hoe zwaar deze zijn qua geheugen gebruik…

Bijdrager
    sven-
    ”SPQR”

Is dit niet de situatie waarin iets als Onyx goed werk zou kunnen doen?

Nee, Onyx is een programma dat doorgaans meer kapot dan heel maakt.

Dingen die je kunt doen / bekijken:

– opnieuw opstarten (RAM is dan weer leeg)
    – genoeg harde schijf ruimte vrij
    – laatste tijd updates geinstalleerd?? (kan problemen / traagheid veroorzaken)

Bijdrager
    Oppie
    ”R-Flow”

Dat hangt toch compleet af van hoeveel programma’s je gebruikt en hoe zwaar deze zijn qua geheugen gebruik…

Mwa, van 7 GB ruimte over moet de zaak net gaan haperen; misschien iets langzamer inladen van e.e.a., maar echt niet gaan vastlopen.

Bijdrager
    MichMich

Zelfs met 25GB bleef hij me irriteren.
    – Opnieuw opstarten helpt niet.
    – Updates geinstalleerd.

Nieuw account lijkt beter te lopen. Is er een gemakkelijke manier gegevens (mail, bookmarks, iTunes, etc…) over te zetten zonder weer het zelfde probleem te krijgen?

Bijdrager
    G-Force

Je bookmarks kan je gewoon exporteren, iTunes is een kwestie van Muziek/iTunes overkopiëren en Mail kan je ook exporteren en weer importeren op je nieuwe account.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.