16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    FJV

OSX sluit niet af, logt niet uit en restart niet.

Het gaat hier om een net iets ander probleem dan eerder gesignaleerd. Als ik computer afsluiten kies, worden alle (zichtbare i.i.g., maar volgens mij echt alles) programma’s afgesloten, menubalk en dock verdwijnen, maar je ziet niet die (o.a.) loading-ronddraaigeval animatie die je wel o.a. ziet bij ’t opstarten. Bij uitloggen en restarten precies hetzelfde. Moet steeds de noodstop betrachten (5 sec power button). Toevallig staat de opstart mode in verbose, zodat je kan ‘meekijken’. Bij het afsluiten zie je in dit geval niets, maar blijftie dus hangen op je wallpaper. Sluimerstand levert geen problemen.

Heb al permissies hersteld en maintain programma uitgevoerd (scripts e.d.), maar, zoals je wel ziet: nog steeds ’t zelfde probleem. Wat kan ik nog meer proberen?

‘k Hoop niet dat iemand mij een clean-install gaat aanraden, want dat wil ik alleen een keer doen als het niet per se moet, en niet als het wel per se moet (hoeveel sterren is dat waard?.:P ).

Bijdrager
    fistkikker

Eentje, vooralsnog. Kijk eens onder je nickname, aan de linkerzijde.

Sorry, kan je verder niet helpen. ik zou ook permissies repairen. kennelijk sluit hij toch een progje niet goed af. Misschien dat in een crashlog van een of ander programma iets te vinden is?

Bijdrager
    Deskman

Tering… Ik tik dit in een Mozilla die draait op YellowDog Linux op mijn oude 9600. Het werkt, maar ik krijg een minder dan 800 x 600 scherm. Ik zie dus de helft van wat ik tik niet gebeuren…

Maar dit terzijde.

Er zijn waarschijnlijk toch nog wel wat processen actief. Wat er nog draait kun je zien als je de terminal opent en het commando [code:1:62e4fbd055]top[/code:1:62e4fbd055] intikt… Alle processen hebben een nummer en het zullen, als verder alles dicht staat, alleen maar achtergrondprocessen zijn. Kijk eens of daar een bekende tussen zit. Dit moet samen met je crashlog (te bekijken via het prog. Console) wel een hint in de juiste richting geven.

Sterkte…

Dan stap ik nu weer over naar mijn G5 met 19″scherm, want dit is een drama…

Bijdrager
    Ijope

of je start je mac opnieuw op en start de apps die je dagelijks gebruikt op 1 voor 1 dus
    b.v. safari opstarten ac proberen aftesluiten

als dat neit werkt is er maar 1 die dat je nog rest te doen

[size=24:9b2c738abd]een clean-install[/size:9b2c738abd](spannende muziek)

Bijdrager
    tumbadora

ik had laatst ook zoiets, bij m’n imac G3 350 Mhz.
    OSX op geinstalleerd, en elke keer bij het afsluiten bleef-ie ergens ? op hangen…

vanalles geprobeerd, en toen bleek dat als ik de netwerkkabel afkoppelde, hij wel gewoon afsloot….

naderhand iets in de netwerk instellingen gewijzigd (weet niet meer precies wat) en het probleem is niet meer terug gekomen…

suc6

Bijdrager
    FJV

Als ik een andere account installeer, kan die wel afsluiten e.d. ’t Moet dus komen door een programma wat ik zelf geïnstalleerd heb, en automatisch geactiveerd wordt(?). Is het misschien een optie om een (top) verschillenlijst op te stellen tussen mijn eign account en die nieuwe?

Als ik niks start verder na inloggen, staat er in de terminal op actief:

PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE VSIZE
      458 top 9.7% 0:07.47 1 14 18 248K 380K 540K 13.6M
      457 tcsh 0.0% 0:00.05 1 10 16 348K 644K 788K 5.73M
      456 login 0.0% 0:00.67 1 12 33 244K 432K 576K 13.7M
      455 Terminal 6.1% 0:09.91 5 77 198 5.63M 5.75M 20.1M+ 85.8M
      436 tcsh 0.0% 0:00.05 1 10 15 340K 644K 772K 5.73M
      435 tcsh 0.0% 0:00.08 1 10 15 324K 700K 772K 5.73M
      433 SOX Schedu 0.0% 0:03.72 7 85 132 4.64M 7.35M 9.40M 87.1M
      432 Show Deskt 0.0% 0:01.70 3 71 131 3.95M 5.76M 7.33M 83.1M
      430 lxhelper 0.0% 0:00.54 3 53 79 3.32M 1.84M 5.68M 60.7M
      429 Finder 0.0% 0:11.18 3 88 154 5.31M 14.7M 19.6M 95.7M
      428 SystemUISe 0.0% 0:03.22 3 167 169 4.31M 5.36M 10.4M 83.6M
      427 xoundsd 0.0% 0:00.76 4 110 107 4.41M 2.65M 6.48M 63.6M
      426 wsxd 0.0% 0:00.44 3 55 79 3.29M 1.77M 5.05M 60.4M
      425 ATSServer 0.0% 0:04.70 2 34 55 388K 3.18M 1.87M 108M
      424 aped 0.0% 0:00.69 1 26 24 448K 768K 1.04M 14.5M [/list:u:7d683b15f3]

Bijdrager
      Deskman

Tot aan SOX is er nix aan de hand. SOX is van System Optimizer,

Vanaf SystemUIse kan ik niks meer thuisbrengen… Kijk eens wat er in library > startupitems staat (en dat uit te zetten is)

Met een andere (lege) user vergelijken kan handig zijn om uit te zoeken welke je kennelijk zelf er tussen hebt gezet.

Bijdrager
      fistkikker

Ik heb niet: Show Deskt, lxhelper, xoundsd, wsxd, aped

Ik zie dat je APE geinstalleerd hebt ( http://www.unsanity.com ). Klote software. Probeer dat er eerst eens af te mikken. Ik denk dat bijvoorbeeld xoundsd en lxhelper daar bij hoort (een haxie van dezelfde makers).
      Als je denkt APE niet te hebben: lxhelper hoort ook bij Ten for X zegt google, een setje ‘hulp’programmaatjes. Als je dat hebt, zal dat ‘m wezen. Maar ik denk dat APE het is.

Bijdrager
      Oppie

Show Desktop? Gaaf utility was dat, maar die heb je in Panther toch niet meer nodig met Exposé, evt i.s.m. Actieve schermhoeken?

Waarom gebruik je niet voor troubleshooten Activiteitenweergave, in de modus ‘Mijn processen’, is iets meer gewone-mensen taal, en je kunt alle user processen één voor één killen.

Heb je ook Systeemvoorkeuren al ff gecheckt, of er onder Accounts/Opstarten geen rare dingen staan?

Bijdrager
      fistkikker

Oppie, kerel, JAPAN!!
      :cool:

Ik zag net op het weer dat er een mega typhoon (windsnelheid > 250 km/u) op de Zuid Japanse eilanden af gaat. Hou je hoedje maar goed vast!

Bijdrager
      Oppie

Ja, idd, en ook een beetje “Lost in Translation” gevoel…(deze film niet gezien? Huren!)
      Maar WEL leuk hier 8) 8)

(Osaka -ga zo ff kijken bij de nieuwe Apple Store die hier zaterdag wordt geopend; ben dan weer weg, helaas)

Typhoon? Mwah, er zit een stormband op m’n pet, dus dat gaat lukken;)

Nu weer snel On Toppic!

Bijdrager
      Ijope

en fjv? want nu vindt ik het wel een beetje spannend

Bijdrager
      FJV

Goed, het verhaal krijgt weer een vervolg: sinds die extra user, logt OSX uit als ik op de power-button druk, ook als ik de extra user verwijder (dan logt ie opnieuw in). Heb zojuist xoundsd en die lxhelper en bijbehorende ‘APE’-treffers verwijderd. ‘aped’ wilde OSX niet in z’n prullenbak hebben, omdat die eigendom van ‘root’ was, maar die hoort er dus (volgens bovenstaande) wel bij? Hoe verwijder je die dan precies?
      Oh ja, toen ik net Safari afsloot, logde OSX ineens uit (per ongeluk:? )
      Wat ik wel een vooruitgang vind, maara dat wisten jullie al, is dat ik nu tenminste normaal kan afsluiten (via omweg v. uitloggen).

Nou, meer tips zijn altijd welkom, maar ik moet nu weg, dus jullie horen nog wel hoe het zometeen staat.

Bijdrager
      FJV

OSX logde net weer twee keer uit toen ik in Safari bezig was. Al met al denk ik toch dat het meer is dan een programmaatje dat niet wil afsluiten.
      Als je geen clean install wil doen, is software restore dan een optie, of doet dat niks met OSX zelf?

Bijdrager
      JeePee

Sorry, wat laat maar misschien heb je nog wat aan mijn commentaar…

Software Restore is eigenlijk alleen een kloon-optie. Je kunt de boel klonen en weer terugplaatsen, er verandert op dit ogenblik dus niets, alleen als je net na een frisse installatie een kloon hebt gemaakt en die nu terugplaatst…:?

Een Clean install is de beste optie en daarna een mooie kloon maken en verder van allerlei troep afblijven. Mocht dit wel gebruiken, dan heb je altijd je kloon nog.:D

Als je DiskWarrior hebt of TechTool Pro 4 dan zou je een directory-reparatie erop kunnen wagen. Ik heb in het verleden bij eenzelfde probleem de boel met DiskWarrior weer in orde gekregen.:roll:

Bijdrager
      michelvdb

Terwijl je aan het opruimen bent en die APE terug naar de zoo stuurt, gooi ook die System Optimizer X ook weg.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.