9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

OSX Server vraagjes.

Begrijp ik het goed dat OSX Server niet een systeem is op zich zelf, maar een programma wat je installeer op je bestande OSX installatie?

Mag OSX Server geïnstalleerd worden op een Dell PowerEdge server met VM ESXi aangezien Apple geen server meer in het assortiment heeft?

Bijdrager
    iNicky

Ja en nee

1e vraag ja, maar dat was eigenlijk altijd al zo. Het zijn de programmaatjes en hardware die een machine een server maken. Iedere unix variant heeft op zichzelf al de nodige server onderdelen in het OS.

2e vraag nee, Apple staat niet toe dat OS X op andere dan Apple hardware wordt geïnstalleerd.

Bijdrager
    Pivni Pes

Vraag een twijfelde ik, maar is voor mij nu duidelijk, ik zag net ook in iTunes dat deze download 17 en nog wat MB was.

Vraag 2 vermoede ik al, maar goed ik hoopte dat dit was veranderd na dat Apple hun server hebben laten vallen.

Bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    macpro

Apple heeft de XServe uit het programma gegooid. Maar je kunt nog steeds servers bij Apple krijgen. Zowel de Mac Pro als de mini zijn in server uitvoering leverbaar en worden dan compleet met Mac OS X Server geleverd.

Bijdrager
    iNicky

@macpro, niet alleen de software maakt een server. Ik denk dat TS met de PowerEdge een rack mounted server met b.v. redundant voeding bedoelt.

Bijdrager
    Pivni Pes

Precies, zo’n server bedoelde ik ook:wink:

Ik draai nu 2 Ubuntu servers in VM ESXi, dus virtueel, en een van die 2 is de fileserver.
    Zoeken gaat bar slecht met Lion via het AFP protocol op de Ubuntu server.
    Ik dacht als OSX Server via ESXi op onze Dell PowerEdge kon draaien, dan had dat wellicht als fileserver kunnen draaien.

Ik weet ook wel dat er mogelijkheden zijn om OSX te late draaien via een achterdeur, maar in die circus heb ik weinig trek.
    Het is misschien wel leuk om hiermee te spelen, maar serieus er mee draaien gaat hem gewoon niet worden.

Bijdrager
    iep

ESXi ondersteund in versie 5 update 1 wel OS X Lion v10.7.3 (.4 weet ik niet zeker) maar dan wel alleen op Apple hardware zoals een Mac mini 2011 of de Xserve3,1. Deze laatste is officieel, de eerste onofficieel. Voor de Mac mini zul je wel wat configuratie werk aan ESXi moeten doen wil je dat daar op draaiend krijgen maar er zijn al wat mensen die dat succesvol gedaan hebben.

Overigens is een server met redundante voeding leuk en aardig maar bij iets als ESXi is dat nou juist minder aan de orde omdat je met virtualisatie afhankelijkheid van de hardware eruit haalt. Als hardware stuk is dan kun je de vm naar een andere server migreren…live en vaak zelfs compleet geautomatiseerd in zeer korte tijd (de services in de vm kunnen een paar seconden niet bereikbaar zijn).

OS X Server op non-Apple hardware in ESXi 5 update 1 kan ook wel met de nodige hacks. Maar ja, het mag nog steeds niet van de licentie.

Btw, je kunt ook een simpele Mac mini met OS X Server uitrusten en de storage middels een SAN/NAS doen. Hoef je alleen een NFS share aan de Mac mini te koppelen. Binnen OS X Server heb je de mogelijkheid om bepaalde data op zo’n share te stallen.

Bijdrager
    Artell

Als hardware stuk is dan kun je de vm naar een andere server migreren…live en vaak zelfs compleet geautomatiseerd in zeer korte tijd

Dat migeren met vMotion werkt natuurlijk alleen als de huidige ESXi en de andere ESXi machine allebei gewoon netjes draaien. Als een ESXi machine door hardware falen wegvalt vallen alle vm’s die er op draaien gewoon weg. HA (high availability) kan ze wel weer automatisch opstarten als ze op gedeelde storage staan maar dat duurt echt langer dan een paar seconden. Bij een live migration tussen twee draaiende ESXi hosts (met shared storage) mis je tegenwoodig amper meer één ping en merkt de gebruiker er amper meer wat van.

Vaak worden ESXi hosts dus nog steeds van dubbele voedingen etc voorzien.

PS: ESXi 5.0 U1 draait zonder aanpassingen op een Mac Mini 5.1 met een i5 CPU. Heb er hier een draaien met een eSATA mod,16Gb RAM en ESXi op USB stick om te van te booten.

Bijdrager
    iep

Dat klopt niet helemaal. Voor dingen als vMotion is centrale dataopslag een vereiste want de verschillende ESXi machines moeten wel bij de vm kunnen. Het enige wat lokaal draait is het geheugen spul. Daarom kun je ook zo snel middels vMotion dingen migreren naar een andere server vanwege onderhoud of problemen. Dat kan ook geautomatiseerd gebeuren zodat je bij het constateren van bepaalde defecten/problemen al preventief kunt ingrijpen. Daarnaast kun je het ook op de ouderwetse manier doen: ESXi is niet de enige service die je redundant uit kunt voeren. Datgene wat in de vm draait kan dat natuurlijk ook. Kun je ook meteen wat aan load balancing doen. En tot slot is redundantie voor hardware ook op een andere plek dan de server zelf te implementeren. O.a. door meer dan 1 fysieke server maar ook door gebruik van dingen als een UPS. Google is een bedrijf wat heel goed heeft laten zien dat door clustering hardware er al bijna niet meer toe doet. Die hebben er dan ook geld voor. Met virtualisatie kun je zoiets ook voor de wat bescheidenere portemonnee bereiken.

Mooi om te weten dat tegenwoordig zonder aanpassingen ESXi al draait op een Mac mini. Ik kwam namelijk al wat artikelen tegen waarbij je een paar kleine aanpassingen moest doen om het goed werkend te krijgen. Maar hopen dat dit bij volgende Mac mini’s ook zo blijft, zijn leuke machientjes voor ESXi (je hebt dan alleen geen kvm mogelijkheid maar daar zijn dan weer andere oplossingen voor).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.