8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    iMe

OSX server op G5, ook nog gewoon als Mac gebruiken?

Als startende ondernenming met 1 G5, 1 PB en een windows laptop wil ik graag een file server gaan draaien. Ik weet dat ik met file sharing een end kom, maar wil ook graag file server, mailserver, webserver intern gaan draaien. Wil eigenlijk iDisk functionaliteit hebben zonder dot.mac, veel te traag om bruikbaar te zijn

Vraag is kan ik OSX server op de G5 gaan draaien maar die tegelijk ook nog als werkstation gebruiken of vraagt OSX om dedicated hardware?

G5 heeft 2,5 gig aan RAM aan boord.

Bijdrager
    ger29

Je zou ook ‘gewoon’ Mac OS X kunnen blijven draaien op je G5. Middels darwinports/opensource kun je je gewenste functionaliteit (fileserver = samba, mailserver=postfix, webserver=apache) aanbieden. Scheelt weer in de licentiekosten.

Waarom ergens voor betalen als het niks hoeft te kosten?

Bijdrager
    iMe

Dank, ik weet dat ik met dat soort tools een end kan komen maar om een beslissing te nemen voor het een of het ander moet ik natuurlijk wel weten of dit wat ik voor ogen heb ook kan. OSX server kan dan tzt zijn eigen hardware krijgen wanneer dat nodig is ivm uitbreidingen.

Bijdrager
    ger29

Een decicated server (hardware) is sowieso aan te raden. Een kleine linux-pc met een boel schijven is voor jou geval de meest simpele en goedkope oplossing. Een NSLU2 systeem is wel grappig:

http://unix.hcc.nl/Members/gjbaarda/unslung_demo

Bijdrager
    klaasb

Wat Ger je aanraadt is om gewoon je G5 te laten draaien zoals hij nu al doet, maar dat je er wat extra software op installeert voor zaken zoals fileserving etc.

Of je een machine waar os/x server op is geinstalleerd ook nog als workstation kunt gebruiken, weet ik niet.

Als ik dacht het nodig te hebben, zou ik (geheel illegaal ik weet het) eerst een ‘test’-versie downloaden via bit-torrent oid. Als het dan die functionaliteit geeft die ik nodig heb, dan kan ik altijd mijn creditcard nog trekken;)

Bijdrager
    Ferdinand

Houd er rekening mee als je echt OS X server gaat instaleren dat dan sommige programma’s niet draaien!

Bijdrager
    TijhofGraphics
    ”Ferdinand”

Houd er rekening mee als je echt OS X server gaat instaleren dat dan sommige programma’s niet draaien!

Hoezo niet? ::

Bijdrager
    Deskman

Server is grotendeels een gewoon werkend OSX met extra functies.

Veel handiger is het om een mini te kopen en die als server te gebruiken. Het is geen snelle fileserver, met een externe harddisk is dat probleem ook al snel opgelost.

Al die services die jij tegelijk op de server wil draaien en er ook nog lekker op InDesign draaien of Photoshoppen is lastig. Bovendien moet hij als webserver 100% uptime hebben. Dat is voor een G5 geen probleem, maar is wel meer herrie / kost meer stroom etc.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.