17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

osx server installatiedisk clonen

ik probeer mijn originele opstartschijf van de mac mini server te clonen naar een usb disk. Na 6,35gb geeft het een foutmelding via super duper. Het lukte ook al niet via schijfhulp en toast. Wat zou het probleem kunnen zijn? Iemand een oplossing of suggestie?

Bijdrager
    Gfive

CCC, Carbon Copy Cloner. Deze kan op block niveau een copy maken.

Bijdrager
    josephusjg

kun je die ook booting maken? Of gaat dat automatisch als je cloned?

Bijdrager
    Gfive

Ja, zodra je de block copy maakt is deze identiek aan het origineel en bootable.

Bijdrager
    josephusjg

block copy, is dat een speciale opdracht of doet ccc dat altijd?

Hij draait nu, zit op bijna 5gb, dus afwachten of het lukt. Helemaal in het begin is er een foutmelding geweest, maar hij lijkt het goed op te pakken.

Moderator
    unSOUND

Het hoeft geen block-level kopie te zijn om bootable te zijn. Wel moet de schijf uiteraard HFS+ geformatteerd zijn, voor de rest ben je tevens afhankelijk van het merk en type USB schijf, want ze zijn niet allemaal bootable.

Maar wat was nu precies “die foutmelding” ?

Bijdrager
    josephusjg

tja, slecht geheugen. En als ik in het log kijk, dan zie ik heel veel errors gemeld. Wat ik nog wel herinner, is dat er stond dat hij verder kon gaan, maar dat het langer zou duren dan gebruikelijk. Dat kan wel kloppen, want het is nu al bijna anderhalf uur bezig en hij heeft de 6gb nog niet bereikt.

De foutmelding bij Super duper was:
    | 03:55:44 PM | Error | SDCopy: Error determining link target for /Volumes/Mac OS X Server Install Disc/System/Library/Extensions/AppleACPIPlatform.kext/Contents/PlugIns/AppleACPIButtons.kext/Contents/CodeResources due to error Input/output error\n: Input/output error

Dit kwam na 6,38gb! CCC geeft ook regelmatig een input/output error (5)

Kun jij er chocola van maken unSOUND?

De usb stick is geformateerd met mac osx uitgebreid (journaled), niet HFS+, maar CCC geeft aan dat hij bootable zal zijn. Afijn, lukt dat niet, dan kan ik altijd nog hfs+ proberen, maar eerst dit afwachten.

Moderator
    unSOUND

hfs+ is hetzelfde als Mac os uitgebreid.:wink:

Bijdrager
    josephusjg

ok, klaar, maar niet zonder problemen:

“CCC heeft “Invoer/uitvoer”-problemen gedetecteerd tijdens het klonen.” Error code 54. Dat wist ik echter al. de vraag alleen is, of dat ‘diskwalificerend’ is geweest. Hoe kan ik de schijven vergelijken?

Dit is het laatste van het log. Wie kan er iets van maken?

04/25 20:21:43 CCC Synchronization Engine: CCC heeft “Invoer/uitvoer”-problemen gedetecteerd tijdens de back-up., Error code: 54
    04/25 20:21:44 ‘Zegenen’ van het doelvolume…
    04/25 20:21:44 Summary statistics:
    Data copied: 7,41 GB [Zie http://www.bombich.com/software/docs/CCC/nl.lproj/troubleshooting/log.html voor een opmerking bij deze figuur]
    Total data in file set: 7,51 GB
    Regular files copied: 14118
    Directories: 6594
    Regular files: 14218
    Symlinks: 2132
    Devices: 0
    Special files: 0
    Hard links: 9
    Extended attributes (modified): 52 (164,90 KB)
    (Unmodified extended attributes are not enumerated)

Bijdrager
    josephusjg

@unSOUND ik zie in disk utility dat er 2 soorten mac osx uitgebreid zijn, de journaled en de hfs+. Maakt het niet uit welke van de 2 ik kies?

Moderator
    unSOUND

Normaal gesproken is een installatie DVD niet journaled, dat is meer voor een draaiend systeem. Maar het zou beiden moeten werken.

Een input/output error is helaas erg algemeen, hij heeft dus een probleem bij het lezen van een bestand, of bij het schrijven van een bestand. Het kan dus een probleem met de DVD zijn, maar ook met de schijf, of de verbinding met één van de twee.

Bijdrager
    josephusjg

hmm, lullig als het de schijf is. Een nieuwe mac mini server en de schijf nooit eerder gebruikt. Vanaf dat ik de mini opnieuw wilde installeren (nieuwe locatie en dat leek me een betere oplossing dan alle instellingen veranderen) geeft dat problemen. Gelukkig is het 1 keer gelukt de remote installatie te doen, maar daarna niet meer en het is niet goed ingesteld allemaal (ook wel eigen schuld; te weinig kennis). Maar inmiddels veel geleerd en ik wilde graag het nog eens van voren af aan doen, maar dan met usb.

Heeft Apple de reputatie dat zij schijven omruilen als dit gebeurd? Probleem is, de mini is afkomstig uit USA.

Afijn, nog maar eens proberen lijkt me en dan voor de zekerheid maar formatteren op HFS+. Want ik mis zo te zien 0,1 GB, dat lijkt me niet de bedoeling.

Bijdrager
    josephusjg

update: bij nieuwe poging krijg ik de vroege foutmelding opnieuw. Duidelijk dat het aan de snowleopard server disk ligt. Een zien wat het eindresultaat is en dan morgen toch maar eens naar de APR

===============================================
    CCC heeft een fysiek probleem met één van uw volumes gedetecteerd.

CCC zal doorgaan van de back-uptaak, waarbij zoveel mogelijk bestanden worden gekopieerd. Merk op:

• De eerste fout trad op bij een poging tot toegang tot:

“/Volumes/Mac OS X Server Install Disc/Other Installs.localized/Xcode.mpkg”

• CCC doet twee pogingen om een back-up te maken van beschadigde bestanden
    • CCC’s logbestand bevat specifiekere informatie over de betreffende bestanden of mappen.
    • Fysieke problemen kunnen ervoor zorgen dat de back-uptaak langer duurt dan normaal.
    • U kunt de back-uptaak op ieder moment stoppen. CCC zal verder gaan waar het was gebleven bij de volgende keer dat u deze taak start.

Klik op de knop “?” voor meer informatie over u om moet gaan met schijfproblemen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Laat eerst Disk Utility eens een goeie check & repair doen van je schijf. D’r zijn problemen met je volume / bestandssysteem.

Bijdrager
    josephusjg

kan disk utility een repair doen van een dvd schijf? De check heb ik een paar keer gedaan, maar hij geeft geen fouten aan. Ik ga het ook nog op een andere computer proberen; misschien is het de drive in de imac.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ah, het ging om een DVD? Tja… laat maar dan…

Bijdrager
    josephusjg

uiteindelijk heb ik een bijna perfecte clone kunnen krijgen op usb stick. CCC gaf meer mogelijkheden dan super duper. Een andere diskdrive gaf geen oplossing, maar uiteindelijk heb ik het in een paar pogingen zo op weten te bouwen tot ik op 0,9% alles gecloned heb. Daarmee is een nieuwe installatie verricht en die is ogenschijnlijk prima verlopen. Alles werkt. Ik ga die clone maar heel goed bewaren!

Dank voor het meedenken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.