One More Thing » Community » Forum » Pro » Systeembeheer » OSX server en ZIGGO

OSX server en ZIGGO

Profielfoto van r.heijma

r.heijma op 18 september 2017 #

Beste forumleden,

Ik heb iets aan de hand met mijn internet verbinding van ziggo en verbindingen van buiten naar mijn servers die thuis staan.

De servers zijn een Synology NAS en een MB met OSX server.
Als router heb ik een Airport Extreme staan die weer aan een Cisco EPC3212 hangt voor de verbinding naar Ziggo. De Cisco werkt volgens mij gewoon als een modem.
Alles is naar de laatste versies geupdate.

De OSX server heeft een tijd uitgestaan en ik gebruikt de Synology om een OpenVPN verbinding naar thuis te krijgen.

Tot ongeveer eind Juli had ik gewoon verbinding. Daarna begon opeens de ellende. Geen OpenVPN verbinding meer.
Waar het aan ligt? Geen idee.

Ik dacht ik slinger de OSX server weer aan. Kan ik daar de VPN van gebruiken. Dat is ook merkelijk instellen op de MAC, iPhone, iPad.
Maar helaas de OSX server wordt niet gevonden. Alhoewel ik toch zeker weet dat alle port-forwards goed staan. Niks gaat meer naar de Synology. Ik kan het extern IP-adres en ook via DNS pingen.

Wat mij ook opvalt is dat Back to my Mac niet meer werkt. Ik kan de macs wel zien in de finder als is ik buitenshuis ben. Maar ik kan ze niet openen of schermdeling doen. Heeft  voorheen ook gewerkt.

Voordat ik mij in de wirwar van Ziggo helpdesk ga begeven de vraag of iemand anders ook zo’n setup als ik heb en waar toegang vanaf buiten plots niet meer werkt.

Alvast bedankt.

Profielfoto van iMad

iMad op 19 september 2017 #

Weet je zeker dat de Cisco alleen als modem staat te werken?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 19 september 2017 #

Ik zit bij Ziggo, heb een Cisco EPC3925 modem router, en sinds gisteren (18 sept 2017) problemen met Spotify Connect op mijn Marantz receiver. Heeft altijd goed gewerkt. Bij nader onderzoek bleek de Marantz geen juist IP adres via DHCP te krijgen van de Ziggo Cisco router. Ik heb ondertussen de boel weer werkend via handmatige IP configuratie, maar dat zou niet nodig hoeven zijn. Ik vermoed een firmware update van het Ziggo modem met een probleem in DHCP.

Profielfoto van r.heijma

r.heijma op 19 september 2017 #

De Cisco heeft altijd gewoon als modem gewerkt. Mijn AE werkt als Router en staat ook zo helemaal ingesteld. En anders zou ik foutmeldingen op de AE komen. Maar die is helemaal happy. Zijn WAN ip-adres klopt ook met wat ik van buiten zie.
Aan de Cisco kun je volgens mij niks instellen.

Waar ik tegenop zie is dit in de Ziggo support molen te gooien.

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 19 september 2017 #

Probeer tijdelijk eens een ander netwerk, zoals een iPhone hotspot. Het zal wellicht niet snel werken, maar zo kun je in ieder geval je Ziggo aansluiting uitsluiten.

Maar ik vermoed ook dat het een probleem bij ze is. Succes bij hun support(y)

Profielfoto van r.heijma

r.heijma op 19 september 2017 #

Via een iPhone hotspot gaat het niet werken denk ik. Ik wil namelijk van buiten naar binnen.
En dan moet ik het publieke ip-adres van mijn iPhone hebben. En dat zal die waarschijnlijk niet hebben.
Zal wel ergens achter een router of gateway van Vodafone hangen.

Maar bedankt voor het meedenken.

Profielfoto van Poezenbeest

Poezenbeest [moderator] op 20 september 2017 #

Heeft het niet te maken met een dynamisch IP?

Profielfoto van McPim

McPim op 20 september 2017 #

Vraag eens aan Ziggo of IPv6 aan staat op jouw aansluiting? Of check het zelf.

Profielfoto van r.heijma

r.heijma op 20 september 2017 #

@poezenbeest. WAN IP-adres is al een eeuwigheid dezelfde. Ook als ik direct naar het WAN IP-adres ga dan kom ik er niet aan. Ping naar het WAN IP-adres werkt.

@mcpim IPv6 staat niet aan.

Profielfoto van McPim

McPim op 20 september 2017 #

Heb je al met een online ‘open port’ tool (bijvoorbeeld) gekeken of de poorten die je in de AE hebt open gezet daadwerkelijk open staan?

Profielfoto van r.heijma

Ik ga er vanavond eens mee aan de gang met die open poorten tool.

Profielfoto van sciletto

sciletto op 20 september 2017 #

r.heijma op 20 september 2017

Ik ga er vanavond eens mee aan de gang met die open poorten tool.

Ik zal niet aan poorten gaan kloten want dat brengt soms alleen maar meer problemen met zich mee. Het beste wat je kan doen in jou set-up is het Cisco modem als bridge gebruiken en je Apple Extreme als router laten fungeren want anders gaan 2 routers botsen namelijk. In je Airport programma kan je zoveel instellen als je wil en dit werkt ook beter met OSX Server.

Verder weet ik niet of het ermee te maken heeft maar mijn vermoeden denken van wel:P ik heb sinds 18 september problemen met de Xbox chat, PS4 heb ik nog niet geprobeerd in de tussentijd en kan ik mijn SMTP server van Ziggo niet gebruiken voor mijn zakelijke mail (dat laatste is bekend bij ziggo) Ik weet niet of jij die problemen ondervind wat gerelateerd is?

Ik weet dat er bij de recensies van OSX Server een klant was die VPN problemen ondervond. Ik weet niet 100% zeker of de klachten zijn verholpen in deze versie. Misschien zou je daar eens naar kunnen kijken en anders moet je met Apple care bellen van OSX Server. Die weten meer dan Ziggo.

Profielfoto van r.heijma

Mooie zaak, poorten gecheckt en alles voor de VPN staat dicht. Dat zijn dan TCP 500, 1701, 4500.
Dat wordt dan een robbertje met Ziggo.8-O

Over dit topic

Gestart op 18 september 2017 door r.heijma

Laatste reactie door r.heijma

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?