20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Macclown

OSX server eenvoudig te installeren en te onderhouden??

Op mijn werk willen we overschakelen op een OSX server. Mijn baas heeft mij gevraagd de hardware en software aan te schaffen en de boel op poten te zetten maar alleen als ik dat wil. Momenteel draait het spul op een G4 server onder OS9 en is het systeem ge√Įnstalleerd door een extern bedrijf.

Apple beweert dat het eenvoudig is een OSX server te installeren en te onderhouden, is dat werkelijk zo? Is het verstandig om deze taak op mij te nemen? Ik ben partime Vormgever/DTP’r in dit bedrijf en dus geen systeembeheerder.

Het gaat om een kleine set-up. Aan het netwerk komen 6 MAC’s, 3 PC’s, twee postscript-printers en een belichter te hangen. Verder moeten alle stations op internet kunnen en kunnen mailen. Inkomende mail komt op √©√©n computer binnen. Daarbij moet het werkopslag op de server ook van buitenaf, via internet, te bereiken zijn voor het geval ik thuis wil werken.

Wie geeft mij goede raad?

Bijdrager
    stanwillemse

hi clown – ik werk in een vergelijkbare situatie. Ca 2 jaar geleden OS X server gaan gebruiken. Geen seconde spijt van gehad. Stuk of 12 macs, 2 pcs en een filmbelichter. Doe het maar!
    Have fun! 8)

Bijdrager
    roelboekel.nl

Wou ik wou dat mijjn baas dat ook ooit ging vragen! Lijkt me een leuke uitdaging en echt moeilijk kan het niet zijn als je al veel met Mac werk, wat ik wel denk. Altijd doen, alleen ff uitkijken dat het ook iemand anders het een en ander van weet als de boel plat gaat, hebben we bij ons ook, een parttime systeem beheerder, werkt donderdagochtend en donderdagmiddag klapte om 14.00 uur de boel er uit en het draait nog niet! Maar ja, dat krijg je als je ook niet op mac server zit! Let wel dat je niet te veel tijd ga sroppen in het serveren….

Roel en succes!

Bijdrager
    EagerB0bNerd

of volg een cursus. investeer wat in jezelf, waardoor je eigen marktwaarde vergroot, en laat je baas betalen:P

Vertel hem dat hij 140% van de kosten van de belasting kan aftrekken, en als je ouder dan 40 bent zelfs 180%

kijk eens hier:

http://www.competencefactory.nl/opleidingen/10192

Bijdrager
    Macclown

Ca 2 jaar geleden OS X server gaan gebruiken.

Dat brengt mij op een volgende vraag;

Welke hardware kan ik dan het beste aanschaffen. Heeft het in zo’n kleine setup zin om een Xserve aan te schaffen en is het dan een aanrader om een dual proseccor te nemen? De financi√ęle middelen zijn beperkt dus ik wil mijn baas niet onnodig op kosten jagen.

Doe het maar!

Wil je daarmee bevestigen dat de materie, installatie en configuratie van een netwerk server, inderdaad eenvoudig is (ook voor een niet systeembeheerder) en als het spul eenmaal draait het onderhoud eenvoudig is?

Het lijkt mij best interessant om er mee aan de slag te gaan en het een en ander uit te zoeken, maar het is voor mij niet ‘the main thing’. Als het echt een hele studie gaat worden is het niet handig om te doen. Er zijn genoeg andere zaken die ik uit moet zoeken en nodig heb om mijn brood mee te verdienen.

Bijdrager
    stanwillemse

Bij ons gewoon op een G4. No problem. Zou er wel zoveel mogelijk ram in prikken.
    Installatie is echt niet moeilijk.
    In de afgelopen 2 jaar slechts zelden plat. En die keer dat het gebeurde, gewoon de server herstart en klaar.
    Aanrader!

Bijdrager
    Deckard

Ik draai os x 10.3 server op een imac bondi (!), in mijn netwerkje hangen 5 macs, G4, G3 en drie Imacs.
    Draait als een trein.

Bijdrager
    Macclown

Bij ons gewoon op een G4. No problem.

Ik draai os x 10.3 server op een imac bondi (!)

Wat zou dan een goede beweegreden kunnen zijn om voor een Xserve te kiezen?

Ik wil in ieder geval gebruik gaan maken van twee werkopslagschijven waarop al het werk synchroom wordt opgelsagen en kan worden bewerkt (mirroring), en één schijf waar de programmatuur op draait. Als één van de werkopslagschijven de geest geeft moet er gewoon doorgewerkt kunnen worden. Misschien kan dit ook gerealiseerd worden in een standaard G4 maar voor zover ik weet is deze daar niet op voorbereid en de Xserve wel.

Bijdrager
    Deskman

De XServe is een prachtige machine maar:

Alleen te gebruiken met speciale harddisks die door Apple zelf in een laatje zijn gemonteerd. Eigen uitbreiding is dus niet mogelijk
      Wel plat, maar enorm lang, niet elke 19″ kast kan er een herbergen.
      Lawaaibakken. De ventilatie is niet om aan te horen als je er naast staat. Dus als hij in de kelder staat is dat geen probleem, in alle andere gevallen wel. Met de G5 XSerer zou het minder moeten zijn, maar zo stil als een G4 of G5…[/list:u:efe96d1d34] Verder is het beheer in eerste instantie niet moeilijk, maar wil je er meer van weten dan is wat extra studiewerk onontbeerlijk. De manuals zijn niet zo heel erg toegankelijk voor de gemiddelde mac-gebruiker. Maar in een eenvoudig netwerkje moet het allemaal wel binnen de kortste tijd draaiend te krijgen zijn.

Bijdrager
      Macclown

Oké, dus voorzover ik het goed begrijp kan ik dat wat ik wil ook in bijvoorbeeld een G4 of G5 tower klaarspelen en is er eigenlijk geen goede reden te noemen om een Xserve te gebruiken. (ruimtegebrek hebben we niet)

Wat is dan handig, er staat nu een 500 MHZ G4 op MacOs 9 te draaien maar daar hebben we regelmatig vastlopers op. Mijn voorstel richting mijn baas was om deze computer te vervangen door een G5 en daar MacOsXserver op te gaan draaien en de G4 als werkstation te gaan gebruiken.

Maar is het wel een goed idee om een nieuwe G5 als server te gaan draaien of kan ik beter de G4 laten staan en daar gewoon MacOsX server op installeren? De vastlopers worden waarschijnlijk veroorzaakt door een te krappe HD, te weinig RAM en natuurlijk MacOs9. Ik zou er een of twee grote schijven en meer RAM bij kunnen prikken en daar MacOsXserver op kunnen installeren. Als de heleboel goed ge√Įnstalleerd en geconfigureerd is kan ik van deze schijf opstarten en mocht het dan niet goed werken start ik gewoon weer met het oude systeem op. Zo heb ik wat meer speelruimte bij het configureren van het nieuwe systeem.

Aan de andere kant is de server het hart van de DTP en dus een belangrijke computer, als de server een probleem heeft zijn we uitgewerkt. Een nieuwe computer geeft misschien meer zekerheid.

Wat is wijheid?

Bijdrager
      Deskman

Of je de snelheid van een G5 of nieuwe XServe nodig hebt is natuurlijk allemaal van honderdduizend dingen afhankelijk.

De XServe is als server gebouwd en heeft er wat extra zaken voor zoals een tweede ethernetkaart voor beheer een optimale koeling en makkelijk te verwisselen harddisks. Maar verder…
      De snelheid is voor jullie misschien niet eens van het grootste belang. Want ligt er in het gebouw al gigabit ethernet? Dan zal bij filetransfers dat al snel een bottleneck zijn. De printers zullen hun eigen RIP hebben dus leunen ook niet zwaar op de processor, de belichter?? Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Meer RAM en twee snelle harddisks of misschien zelfs een ATA-kaarje voor hardware raid en twee 200 GB harddsiks heb je al een prachtige server mee opgetuigd. OSXserver software is natuurlijk net zo stabiel als OSX

Ik heb inmiddels geleerd dat een van de weinige dingen in een server die slijt de harddisk is. Dus nieuwe harddsiks zijn wel een must. De rest van de computer gaat nog jaren mee.

Bovenstaande verhaal geld ook voor een gewone G5. Een tweede dikke serial ATA disk er bij en je bent het clowntje:) In de G5 is er verder geen mogelijkheid meer HD’s te plaatsten. In de G4 kunnen er 4 ingebouwd, met een beetje knutselen zelfs 5.

Bijdrager
      Macclown

Meer RAM en twee snelle harddisks of misschien zelfs een ATA-kaarje voor hardware raid en twee 200 GB harddsiks

Dat klinkt goed, hoeveel RAM moet ik er in prikken om de G4 goed te laten draaien op OsXserver en kan ik met zo’n ATA RAID kaart de schijven laten draaien met mirroring?

Dus een goede keus zou dan als volgt kunnen zijn;

De bestaande G4 blijven gebruiken als server en vol douwen met RAM (1GB?)

De originele 40 GB schijf opdelen in twee partities, één met het oude Os9server en één met het nieuwe OsXserver.

Twee snelle 200GB HD’s (7200rpm 8MB cach√©) op een ATA RAID kaart en deze schijven eventueel met mirroring laten draaien. Deze schijven alleen gebruiken voor werkopslag.

Het bespaarde geld gebruiken om mijn eigen werkplek te upgraden naar OSX en ADOBE CS 8)

Bijdrager
      Deskman

Zoiets ja.
      Verdiep je even in RAID. Er zijn allerlei varianten die ik je hier niet allemaal uit de doeken zal doen. De ene is sneller, de andere betrouwbaarder (mirror)
      Als ik jou was zou ik ook de interne HD gewoon vervangen voor een kleintje als opstartschijf, dit vanwege de betrouwbaarheid. Die 40GB zet je dan maar in je eigen mac erbij. OS9 serversoftware moet je gewooon dumpen. Op CD zetten en in de kast stoppen.

1GB ram lijkt me voorlopig voldoende. Ik weet niet welke programma’s er op gaan draaien. In mijn buroMac (450 dual en G5 1,6) zit 1GB, in de (web) Xserver ook. Ik heb van geen van beiden het idee dat ze op enig moment te kort hebben.

Lees ook dit en dit even (en alles wat er verder op die site staat is het lezen waard)

Bijdrager
      Delta_T

Wij hebben in januari een nieuwe server geplaatst. Ter vervanging van een Windows server.

In plaats van een Xserve zijn wij gegaan voor een Dual 1.8 G5 met OS X server. Hij bleek veel voordeliger te zijn dan een vergelijkbare andere server.
      Grote voordeel is dat hij superstil is en dus gemakkelijker te plaatsen is.
      Ik ben zelf een complete leek op server gebied en een amateur op Mac gebied, maar het een van de betere beslissingen geweest. Het gebruik van OSXServer is relatief eenvoudig, zeker als je OS-X gewend bent.
      Ik heb het besturingsysteem laten installeren door de leverancier en ook het plaatsen heb ik laten doen (koste 3 uurtjes voor de plaatsing) Ook kan ik altijd even bellen voor vragen enzo. Dat blijkt in de praktijk nogal mee te vallen. Ik bel niet vaak want alles wijst zichzelf. Voordeel van het laten plaatsen van de server is dat je dan zeker weet dat alles het doet. ook is het gemakkelijker terugvallen op support omdat ze jullie setup kennen. Het onderhoud doen we grotendeels zelf, eventueel met de hulp van de leverancier.

Server werkt tot nu toe foutloos.

Bijdrager
      Macclown

Vandaag heb ik het volgende voorgesteld. Mijn Quiksilver wordt vervangen door een snellere Dual Processor. Mijn collega krijgt mijn Quicksilver. Zijn computer, een G4 400mhz AGP, gaan we voorbereiden voor het gebruik als server. Als deze klaar is wordt de G4 466mhz die nu als server functioneert als werkstation geschonken aan een collega die anno 2004 nog op een PPC 8100 aan het werk is. 8)

Zo wordt iedereen er beter van:D

Maar nu…

De G4 400 mhz ga ik dus opwaarderen met een drie nieuwe schijven. één kleine voor het systeem direct op het moederbord en twee grote op een RAID controller voor werkopslag.

Ik heb een beetje rondgesurfd en bij macstuff.nl wordt een ACARD AEC-6880M RAID CONTROLLER aangeboden voor 169 euro.

Nu ben ik me aan het ori√ęnteren op de HD’s. De ACARD kaart ondersteund ook Western Digital schijven (mijn favoriet) maar volgens mij niet de JB modellen met 8mb cach√© (weet ik niet zeker).

Heeft er iemand ervaring met de ACARD kaart en is deze aan te bevelen? Ik zou graag twee WD1600JB ATA/100 schijven op de ACARD kaart willen aansluiten voor werkopslag en de WD360GD ESATA schijf (10.000rpm) voor de systeemsoftware direct op het moederbord van de G4. Ik heb geen idee of die laatste wel geschikt is voor een G4 (ESATA?) en of de JD schijven dus wel geschikt zijn voor gebruik met de ACARD kaart.

Misschien is het wel overdreven om deze snelle schijven te gebruiken voor een server, in dat geval hoor ik het natuurlijk graag.:D

Bijdrager
      Macclown

Nog even een update 8)

Ik heb voor mijn baas vorige week een tweedehands G4 450 mhz dual aangeschaft (650 euro) en die wordt nu ingezet als server. Ik heb er twee nieuwe schijven ingezet (40GB en 160GB) en er 1024 MB RAM ingeprikt. Later zet ik er nog een RAID kaart in en een tweede schijf van 160GB zodat we het werkopslag ook simultaan kunnen opslaan op twee schijven.

Vrijdag heb ik alle data incl. OS9server van de oude server op de ‘nieuwe’ gekopieerd. Na wat herstel werkzaamheden aan de USER & GROUP instellingen werkt alles nu weer en is de computer switch tot zover gelukt.

De komende week ga ik OSXserver installeren op de tweede partitie die ik heb aangemaakt op de 40GB schijf.

Nu vraag ik mij af of het een goed idee is deze server tegelijkertijd als OSX werkstation in te zetten. Dit wordt de eerste computer die constant in OSX zal draaien. Het lijkt mij daarom handig om hier ook Quark 6.1, en Adobe CS op te installeren. Zodat we aangeleverde bestanden in OSX formaten op de server kunnen bewerken en uit kunnen draaien. Dan hoeven we niet onze computers steeds opnieuw op te starten bij (OSX) aangeleverd werk.

We werken nog steeds hoofdzakelijk in OS9 en dat zie ik het komende jaar nog niet veranderen.:wink:

Bijdrager
      Deskman

Ik heb hier geen specifieke ervaring mee, maar ik zou het niet doen. Zeker het ‘zware werk’ zal vrij veel processorcapaciteit vragen en daarmee de snelheid van de server voor de netwerkgebruikers negatief be√Įnvloeden. Bovendien wil je als gebruiker het liefst natuurlijk ook alle handige utilities hebben draaien (classic, Suitcase, mail, safari, en wat al niet) en die vragen ook weer de nodige aandacht van het systeem. Misschien is het slimmer om een van de snelle mac’s om te zetten naar osx en daarop in classic te werken. Daarmee kunnen jullie ook gelijk ervaring opdoen voor een switch en kun je deze misschien nog wel sneller doorvoeren.;-)

Bijdrager
      Macclown

Bovendien wil je als gebruiker het liefst natuurlijk ook alle handige utilities hebben draaien (classic, Suitcase, mail, safari, en wat al niet)

Suitcase natuurlijk wel maar classic, mail en safari niet.

Misschien is het slimmer om een van de snelle mac’s om te zetten naar osx en daarop in classic te werken. Daarmee kunnen jullie ook gelijk ervaring opdoen voor een switch en kun je deze misschien nog wel sneller doorvoeren.

Er zijn al twee van de 5 Mac’s (ook die van mij) waar OSX3 op draait. Maar omdat we zelf nog alles in OS9 met Quark 4.1 opmaken is het best wel lastig als er bijvoorbeeld een Quark 6 bestand uitgedraaid moet worden. Dat betekend dat ik alles af moet sluiten waar ik mee bezig bent en opnieuw op moet starten in OSX. Dan wachten tot de films uit de belichter zijn en controleren, pas daarna kan ik weer terug schakelen naar OS9 en verder werken. Als dit vanuit de server zou gaan dan is het een kwestie van wegsturen en ondertussen op mijn eigen computer gewoon door werken aan de klus waar ik mee bezig ben.

Het is helemaal vervelend als ik een aangeleverde klus in bijvoorbeeld Quark 6 weer aan de kant moet leggen omdat er nog van alles aan moet gebeuren terwijl het ‘drukklaar’ zou zijn aangeleverd. Effe heen en weer switchen van OS9 naar X en terug kost me zomaar twintig minuten.

Met Quark 4.1 in classic modus werken is geen optie, dat heb ik geprobeerd maar daar wordt je helemaal gestuitert van.

Zelf in Quark 6.1 gaan werken is ook geen optie omdat mijn collega’s voorlopig nog met Quark 4.1 moeten werken en mijn bestanden moeten kunnen openen op hun eigen computer.

Bijdrager
      Deskman

Heerlijk toch, die compatibiliteit in XPress…
      Als het alleen voor af en toe een klus is kun je dat natuurlijk zondermeer doen. Maar als iemand er de hele dag op zit te werken is een losse machine een veel betere optie. Het is niet voor niets een ‘server’.

XPress 4 met ADB dongel in classic… Ik heb het geprobeerd en het was voor mij denk ik de voornaamste reden eens te proberen of ik met InDesign uit de voeten kon.

Succes ermee

(edit: hee, mijn 1600ste bericht. Dat schiet lekker op…)

Bijdrager
      Macclown

Stel dat ik er nog 512MB RAMM bijprik (totaal is dan 1,5 GB RAM). Zou dat de processors ontlasten bij bijvoorbeeld het uitdraaien van een document op de server of maakt dat geen verschil? De belichter heeft zijn eigen RIP dus het zal niet zo gek veel rekenkracht van de server vragen. Het openen van de programma’s waarin het document is opgemaakt vraagt natuurlijk wel processorkracht, vooral bij het opstarten maar verder…

Er schiet mij ineens nog iets te binnen…

Is het handig om alle letterfonts op de server te plaatsen in plaats van op de werkstations? Er zitten nogal wat afwijkingen in de fontcollecties die iedereen op zijn eigen MAC heeft ge√Įnstalleerd, dit komt mede door de aangeleverde fonts. Soms is dat lastig als je de klus van een collega uitdraait omdat een gebruikt font dan niet op mijn computer staat en dus niet direct geladen kan worden in ATM.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.