7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricardo95

OSX Server (10.8) mail instellen

Hallo,

Ik wil via de Server app mijn mail instellen.
    Ik wil het zo hebben dat ik gewoon van buiten het netwerk mail verkeer kan maken/ontvangen.
    Omdat mijn huidige server/site nog in demo is zal ik hier op het forum de domein naam vervangen in domein.nl in plaats van mijn echte domein.

Om alles even op een rijtje te zetten, de configuratie:

Bij de domein hoster in de DNS:
    – een A record met host als mail linkend naar mijn externe ip adres
    – een A record met host als @ linkend naar mijn externe ip adres.
    – een MX record met als prioriteit 100 met als host domein.nl linkend naar mijn externe ip adres.

In de server onder DNS:
    – domein.nl linkend naar het lokale ip adres van de server (met domein.nl ook als zone)
    – mail.domein.nl als mail exchanger

In de server onder Mail:
    – E-mailvoorziening voor: domein.nl
    – Identiteitscontrole: Automatisch

Dan heb ik profielenbeheer aan staan inclusief mail, en als ik de mail instellingen open in de browser voor de gebruiker staan deze als volgt:
    – accounttype: POP
    – Email adres: [email protected]
    – mailserver en poort: mail.domein.nl : 25 (poort 25 is ook geforward in de modem/router)
    – gebruikersnaam: [email protected]
    – identiteitscontroletype: wachtwoord
    – Wachtwoord: **********

Om de mail uit te lezen heb ik op een andere mac in mail een account toegevoegd:
    – Type Account: POP
    – Beschrijving: test
    – email adres: [email protected]
    – volledige naam: Ricardo Ernst test
    – Server inkomende post: mail.domein.nl
    – Gebruikersnaam: [email protected]
    – wachtwoord: **********
    – Server uitgaande post (SMTP): KPN (gebruik ik voor al mijn mail accounts altijd al)
    – TLS certificaat: geen

Echter krijg ik bij het verbinden de volgende melding:

“Het is niet gelukt om verbinding te maken met deze POP-server. Controleer de netwerkverbinding en controleer of u de juiste informatie hebt opgegeven in het voorkeurpaneel ‘Accounts’. Controleer ook of de server verbinding via poort 0 toestaat. Als dit niet het geval is wijzigt u het poortnummer in het tablad”

In de details krijg ik het volgende te zien:

READ Jul 04 17:35:14.698 [kCFStreamSocketSecurityLevelNone] — host:mail.domein.nl — port:25 — socket:0x7fbcbbecfc90 — thread:0x7fbcbd03bb00
    220-domein.nl ESMTP Postfix

Dit is hoe ik het momenteel ingesteld heb staan, ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is.
    Kan iemand mij verder helpen? wat staat er verkeerd, hoe krijg ik het werkend?
    Ik heb al een tijd zitten klooien maar krijg het (ondanks zoekwerk op google) niet aan de praat.

Bijdrager
    macpro

Heb je poort 110 ook in de router opengezet en doorgesluisd naar de server?
    Want die heb je nodig voor POP.

Overweeg eventueel IMAP als je toch je eigen mail server draait.
    Maar dan heb je poort 143 nodig.

Houdt ook rekening met poort 25 voor uitgaand verkeer. Die wordt nog wel eens geblokkeerd door providers. Ziggo doet dat in ieder geval.
    Je kunt uitgaande mail dan via de SMTP server van Ziggo sturen.

Bijdrager
    Ricardo95

Bedankt voor je reactie! ik heb de poorten open gezet en doorgestuurd, echter houd ik nog steeds dezelfde foutmelding.
    Ook heb ik gekeken naar poort 25, dit veranderd ook niks…

Bijdrager
    piebas

Heb je al geprobeerd vanuit het interne netwerk te verbinden met de server?
    Als dat al niet werkt zit het in de instellingen van de server.
    Kun je via telnet met de server verbinden op poort 110, 143 of 25?

Bijdrager
    Ricardo95

Bedankt voor de tips, ben nu een stap verder heb poort 110 in mijn mail instellingen gezet in de mail app die de mail ophaald (op een andere machine als de server, maar wel in het zelfde netwerk).

Krijg nu de volgende foutmelding:

Er is mogelijk een probleem met de mailserver of het netwerk. Controleer de instellingen voor de account ‘test’ of probeer het opnieuw. De server heeft een gout geretourneerd: de POP-server ‘mail.domein.nl’ ondersteund geen wachtwoord-identiteidscontrole. controleer de accountinstellingen en probeer het opnieuw.

Terwijl ik zowel in de profielbeheer op de server als in de mail app in de ophalende machine wachtwoord geselecteerd heb als controle.

Bijdrager
    Ricardo95

Niemand die me verder kan helpen hier?

Bijdrager
    piebas
    piebas op 05 juli 2013

Heb je al geprobeerd vanuit het interne netwerk te verbinden met de server?
    Als dat al niet werkt zit het in de instellingen van de server.
    Kun je via telnet met de server verbinden op poort 110, 143 of 25?

Heb je dit al geprobeerd?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.