10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Moderator
    unSOUND

OSX op een RAID installeren ?

Goed, zoals de titel al zegt, kan dat ?

Ik heb in mijn G5 2 drives zitten, en die wil ik eigenlijk als RAID gaan draaien. Maar de help functie van Mac zegt dat in sommige gevallen je een OSX volume niet in een RAID kunt meenemen. Maar als ik nu eerst de RAID aanmaak, kan ik dan daar later wel OSX op zetten ?

Bijdrager
    Andre

Ja….

Maar waarom?

Moderator
    unSOUND

Voornamelijk gewoon om te proberen, en voor een stukje eenvoud.

Ik geef er de voorkeur aan om zoveel mogelijk te ordenen via de homefolder. Dus als ik de schijven aan elkaar koppel kan ik dat verder uitbreiden, want nu is mijn opstartschijf al aardig aan de maat, en moet ik steeds bestanden naar de tweede schijf zetten en weer terug, en kopieeren van meerdere GB’s is nogal tijdrovend.

Bijdrager
    ateazz

hey

Ik zou het niet doen.
    Te groot risico op een striped raid, 1 foutje, weg systeem.
    Ga voor zekerheid en zet je systeem op 1 schijf en zet je data op een raid.

greetzz

Bijdrager
    Deskman

Volgens mij is de G5 daar een slecht systeem voor… Daar kunnen 2 HD’s in. Die kun je wel als raid aansluiten, maar wat dan? Beter is het inderdaad om het anders aan te pakken. Voorkeur zou zijn een systeem op een kleine snelle schijf en je Userfiles op een Raid. Maarja, dan heb je dus 3 HD’s nodig… Het leven is niet eenvoudig.

Bijdrager
    Paetor

Houdt er rekening mee dat ProTools (mocht je het gebruiken) geen ondersteuning heeft voor RAID (1 of 0)..! Absurd, maar waar..

Ik heb een dual 2.0, die had ik al helemaal lekker geinstalleerd en getweaked toen ik daar achter kwam.. Nu maar extern lacie-driveje voor de ProTools.. Tis maar dat je het weet;-)

Moderator
    unSOUND

Ik heb al 2 LaCie schijven van 160 GB per stuk, daar wil ik mijn eigen data op gaan zetten, samen met de iTunes en iPhoto libraries. Ik wil de Interne schijven puur gaan gebruiken voor het systeem, en als “doorgeef station”.

Ik doe namelijk veel aan kopieeren voor klanten. Oftwel: mensen komen met hun vakantiereisje op een DVD naar mij, en willen 10 kopieen. Dan zet ik de DVD naar het bureaublad, om daarna op een lege te DVD branden. Maar soms kopieer ik meer dan ik brand, en stapel het zich op. Dus zou een uitbreiding van de systeem schijf ook mijn ruimte op de desktop aanzienlijk vergroten. Het risico ben ik minder bang voor, want de data heb ik altijd nog op de originele DVD’s, en het systeem zelf wodt ook om de zoveel tijd gebackupped. ( volgens mij spel ik dat verkeerd )

Bijdrager
    earache

niet zo’n goed idee
    een paar x geprobeerd met een x-serv en dat levert alleen maar problemen op
    als het systeem corrupt raakt kan je de hele zooi helemaal overnieuw installeren
    de raid zal blijven blijven aangeven dat er sprake is van een corrupte raid

Bijdrager
    Ferdinand

Dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar je krijgt een systeem niet op een raid, Als je op 1 schijf je systeem zet, kun je geen raid meer maken mbv je andere schijf.
    ik zou dus (heb ik ook gedaan) op 1 schijf alles zetten en dan regelmatig je ‘home’ map back-uppen naar de andere (en dan maar hopen dat niet beide schijven in 1 keer crashen zoals ik een keer heb meegemaakt). Altijd ook nog op een andere manier een back-up maken!!

Moderator
    unSOUND

Ik heb het vannacht eens geprobeerd, maar voor mij gaat de vlieger heaas niet op.

Ik had het systeem verplaatst naar een externe HD, en toen de interne HD geformateerd. Maar nu kom ik erachter dat als je een RAID wil maken met 2 schijven van verschillende formated, de RAID het formaat krijgt van een enkele schijf, zowel in mirror als striped.

Ik heb het voor de grap wel even geprobeerd, en het systeem draaide er wel vanaf, maar zo ben ik in 1 klap 80 GB kwijt, dus ik ga nog even verder rommelen… Ik zou wellicht ook mijn systeem op de kleine schijf kunnen zetten, en mijn home folder op de grote…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.