17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    jvr

OSX op een G3 iBook installeren

Van een kennis heb ik ff een 500mhz iBook te leen gekregen, om te kijken of er OSX een beetje op kan draaien.

Nu heb ik helaas alleen osx op een dvdtje staan…

Nou ben ik via via aan OSX op 4 cdtjes gekomen, hierop zie ik echter alleen .dmg bestanden staan…
    Iemand enig idee hoe ik deze op de iBook kan installeren? want als ik de iBook boot met cd erin, en c indruk, pakt ie m niet…

alvast bedankt!

Bijdrager
    AdriaanB

kan je het niet gewoon openen in finder?

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik denk dat die DMG’s verkeerd zijn gebrand. Ze hadden zelf gebrand moeten worden. Dan doe je door ze naar schijfhulpprogramma te slepen en dan te branden. Dan brand je de inhoud van de DMG op cd en niet een ‘dichte’ DMG. Dan moeten ze als het goed is ook booten.

Bijdrager
    Nikita

Probeer die DMGs eens uit te pakken en de inhoud daarvan op een lege CD te branden. Hopelijk werkt dat wel.

Bijdrager
    jvr

okee bedankt voor de reacties :mrgreen: ga t zo ff proberen!

Bijdrager
    fatboysmart

OS/X 10.4 draait trouwens prima op een G3 iBook.

Heb het zelf op een G3 powerbook 266 Mhz geinstalleerd, en dat draait prima… af en toe moet je wel even geduld hebben, maar het werkt wel.

Succes!

Bijdrager
    Zodiack

Je kunt toch installeren met de DVDinstallatieschijf vanaf een andere mac met DVDdrive via firewire en Targetmode.

Bijdrager
    jvr

hmm ik heb nu ff geen (goeie) firewire kabel…

maar t wil niet echt lukken… ik heb m met toast dat dmg als image gebrand, alle bestanden staan op de cd.

Nu al ik OS9 opstart, en c indruk, begint ie wel te lezen, maar hij start OS9 gewoon door,

als ik in OS9 Mac OSX tiger setup opstart, en op RESTART klik krijg ik deze melding:

“Startup Disk was unable to select the install CD as the startup disk. (-2)”

:cry:

Bijdrager
    jvr

Het is me nog niet gelukt…

– Wanneer ik de OSX ppc CD’s in de G3 doe, geef de G3 dus deze melding:
    Startup Disk was unable to select the install CD as the startup disk. (-2)

– Wanneer ik de G3 in target mode opstart, en deze met mijn G5 wil benaderen, lukt zowel het installeren van OSX vanaf de dvd niet (wat me logisch lijkt, omdat dat de intel versie is).
    Maar het installeren vanaf de ppc CD lukt ook niet, omdat die aangeeft dat mn systeem (de G5) niet compitabel is met de ppc versie OSX….

heeft iemand enig idee hoe ik nu nog OSX op de G3 kan krijgen … ik zou t echt niet meer weten :roll:

Bijdrager
    Zodiack

Welke versie gebruik je dan?
    OSX welke bij een nieuwe Mac meegeleverd is of de koopversie welke via de Resellers verkocht werd.
    De eerste is alleen geschikt om te installeren op de bewuste mac waar ie bij meegeleverd is.
    De 2e kan voor in principe alle Macs gebruikt worden (mits uitgerust met DVDspeler)
    Daarom via firewire vanaf een DVD uitgeruste mac installeren op het G3tje.

Bijdrager
    jvr

ah dat verklaart waarom hij m niet pakte, ik had idd de dvd die ik bij mijn macbook kreeg….

maar heb t nu als volgt opgelost; G3 in firewire mode gezet, en helemaal geformatteerd
    vervolgens booten met OSX ppc CD1, en hij is nu aan’t installeren! Komt (denk ik) helemaal goed! :D

Bijdrager
    vogel

Als ik een Intel versie op mijn iBookje uitprobeer, krijg ik een vette kernel panic. Dat is bij jouw iBookje dan netter fout gegaan. Succes in ieder geval!

Bijdrager
    jvr

ik ben dr nu een beetje mee aan t klooien.. heb er OSX 10.4.9 op gezet… draait opzich nog redelijk, zolang je maar 1 ding tegelijk doet :innocent:

nu mijn vraag; ik wil er meer ram inzetten;

gaat deze het doen in de G3?

Bijdrager
    vogel

Yep. Is het PC133? Zo te zien wel. En het moet SDRAM zijn. Hoeveel zit er nu in? Ik denk dat je met 512 MB extra meer snelheid wint.

Bijdrager
    hansenonline

geen idee, maar zet er dan meteen 512mb in dan loopt alles net wat beter!

Bijdrager
    jvr

hmm het probleem is dat er maar 1 slot in zit… en ik heb ergens gelezen dat G3’s nogal zeer kieskeurig zijn qua 512 geheugen… maar zolang het dus PC100/133 is moet het dus werken :)

Bijdrager
    hansenonline

heb zelf een ibook g3/800 en 512, 640 totaal, in en geen problemen!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.