13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    12Mac

OSX niet te vinden als opstart schijf

Ik heb Windows geïnstalleerd op een aparte partitie. Dat is toch niet naar wens. Tot zover geen probleem.
    Blijkt dat OSX enkel nog opgestart wordt als ik tijdens het opstarten alt inhoud. Vervelend maar nog geen probleem als je het kan veranderen.
    Onder OSX bij systeemvoorkeuren>opstartschijf staat de hele OSX schijf echter niet meer…
    Help.

Bijdrager
    Yggdrasil

Start eens op onder Windows, ga dan naar de Boot Camp voorkeuren rechtsonder in je statusbalk. Kies dan voor je opstartschijf en klik op ‘opstarten’. Dan zou ’t moeten werken.

Bijdrager
    12Mac
    Niiiiiickk op 01 augustus 2012

Start eens op onder Windows, ga dan naar de Boot Camp voorkeuren rechtsonder in je statusbalk. Kies dan voor je opstartschijf en klik op \’opstarten\’. Dan zou \’t moeten werken.

Ga ik doen, maar ik betwijfel of er iets van Boot-camp overgekomen is….

Edit: nope niet te vinden.

Bijdrager
    Yggdrasil

Start dan op met alt ingedrukt tot je in de OS X partitie zit, ga dan naar schijfhulpprogramma en kijk of je schijf daar staat. Als hij daar niet tussenstaat heb je waarschijnlijk je OS X partitie gewist bij het installeren van Windows in plaats van de Boot Camp partitie.

Bijdrager
    12Mac
    Niiiiiickk op 01 augustus 2012

Start dan op met alt ingedrukt tot je in de OS X partitie zit, ga dan naar schijfhulpprogramma en kijk of je schijf daar staat. Als hij daar niet tussenstaat heb je waarschijnlijk je OS X partitie gewist bij het installeren van Windows in plaats van de Boot Camp partitie.

Gelukkig staat die daar wel.:)

Bijdrager
    jesper211232

dan heb je geluk….

Bijdrager
    Yggdrasil

@ 12Mac… Oké, da’s al goed. Herstel je schijfbevoegdheden en kijk eens of hij hersteld moet worden. Als dat geen problemen oplevert, dan kun je beter de Windows partitie terug verwijderen en de handleiding lezen en dan stap voor stap installeren. Ik heb dat de eerste keer gedaan, sindsdien gaat alles vanzelf.

Bijdrager
    12Mac

Dat was een optie…. Ik heb nu al time machine gestart. Over een uurtje of 6 zie ik wel of het opgelost is. Thx iig tot nu toe.

Bijdrager
    Yggdrasil

Btw;

Ik heb geen idee.
    Wat je wel kunt doen is de gok wagen. Als je niet meer kunt opstarten kun je Boot Camp opnieuw installeren, vervolgens de ‘stappen’ overslaan en dan handmatig opstarten met je XP cd. Dan kun je normaal wel XP gebruiken onder OS X 10.7/8

Bron: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1198523

Heb ik net gepost in een ander topic over Boot Camp i.c.m. 10.7/8.

Bijdrager
    12Mac

Het heeft niets uitgehaald.

Even voor de duidelijkheid. Als ik de computer opstart start hij automatisch Windows 7 op.
    Houd ik tijdens het opstarten alt ingedrukt kan ik wel osx opstarten. Wil ik OSX als opstartschrijf dan kan ik hem niet vinden bij systeemvoorkeuren>opstartschijf

Het ziet er dan zo uit:

http://imageshack.us/photo/my-images/834/schermafbeelding2012080.png/

Iemand enig idee wat te doen?

Ik kan op dit moment ook niet de WIndows partitie verwijderen omdat dat dus de opstartschijf is.

Vreemd genoeg, ondanks bovenstaande plaatje start hij nu wel standaard OSX op….

Bijdrager
    12Mac

Aangezien ik toch een grotere HD wil en alles veilig in gebackup staat op een externe schijf ga ik hem er maar uitlopen en ervaren voor een veel groter model. Dan kan ik voor Windows gelijk genoeg ruimte reserveren ipv 35 gig. Hartelijk dank allemaal. Morgen een leuke knutseldag.

Bijdrager
    Yggdrasil

Da’s inderdaad ongewoon. Normaal moet hij daar gewoon verschijnen.

Nou, als je dat wil doen, veel succes!:)

Bijdrager
    12Mac

Ik heb het opgezocht…. Idd succes wel nodig. Pff, had niet verwacht dat het zo’n kwetsbaar werkje zou worden. Dan laat ik het liever voor wat meer geld door de lokale Apple dealer doen. Na de vakantie dan maar. Nu alles verwijderd en een hele nieuwe installatie gedaan. Straks met timemachine alles terugzetten en het zal weer als een zonnetje lopen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.