20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    vooblez

OSX Mountain Lion: schone installatie of niet?

Hey iedereen,

Ik ben net terug van reis en ben natuurlijk benieuwd naar Mountain Lion, voor de duidelijk: (niet dat het waarschijnlijk iets uitmaakt maar goed) ik heb een 13″ Macbook Pro Late 2011 i7.

Hier komt mijn eerste vraag : Nu ML er is sta ik voor 2 opties :
    1. Ik installeer ML via de gebruikelijke manier en hou al mijn bestanden
    2. Ik doe een Clean Install
    Echter heb ik over deze twee mogelijkheden een aantal vragen / twijfels die ik liever verholpen heb voordat ik upgrade.
    Over de eerste mogelijkheid : Ik programmeer in C++, niet in Apple’s Objective-C. Om in C++ te kunnen programmeren heb ik allerlei lib’s moeten linken, en dit zou me toch aardig wat tijd kosten om alles terug opnieuw te moeten instellen en linken. Ik gok toch dat dit zo’n 2 à 3 u zou duren…Daarom zou het wel handig zijn als alles gewoon zou werken zoals het nu doet na de upgrade zonder alles eerst opnieuw in te stellen…
    Over de tweede mogelijkheid : de Clean Install. Ik werk nu zo’n jaar met OSX, maar ik zou graag eens mijn mappenstructuur opnieuw indelen. Ik heb er in het begin niet zo over nagedacht van waar ik alles zou zetten, hoe ik m’n bestanden zou ordenen en hoe ik m’n mappen zou ordenen. Ik zou dus deze structuur eens opnieuw willen ordenen (meer op het programmeren gericht). Maar hier zijn natuurlijk ook wel wat nadelen aan gebonden:
    • Alle lib’s moet ik sowieso opnieuw gaan linken
    • Alle uitvoerbare bestanden (dus alle gecompileerde bestanden) die ik dit voorbije jaar heb gemaakt zou ik opnieuw moeten gaan compileren, dit omdat deze programma’s bestanden nodig hebben die zich ergens in de mappenstructuur bevinden die ik nu nog hanteer. Als ik m’n mappenstructuur opnieuw indeel moet ik dus alle programma’s opnieuw compileren. Hier ben ik toch ook een aardige tijd mee bezig, maar ik heb dan wel m’n nieuwe structuur waar ik me niet meer zal aan ergeren en hopelijk niet meer zal moeten veranderen.
    Wel heb ik nog een aantal vragen over deze tweede methode :
    • Diablo3 heb ik geïnstalleerd kan ik dit opnieuw installeren?
    • Kan ik alle reeds gedownloade programma’s uit de appstore opnieuw downloaden?
    En voordat jullie met reacties komen als “je zit niet op Windows, clean install is niet meer nodig” etc. wil ik nog zeggen dat er wel een aantal programma’s zijn die ik niet meer nodig heb…In plaats van alles te gaan verwijderen (handmatig), kan ik mijn schijf formatteren en de programma’s die ik nodig heb gewoon opnieuw installeren.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    IanBauters

Uit alles wat je zegt leidt ik af dat je sowieso alles terug moet linken.
    Ga voor een clean install, kijk hoe je ML op een USB stick kan plaatsen. (Weet je hoe je verder een clean install moet doen?)
    Ik ben zelf developer en om alles mooi proper te houden doe ik een clean install van elk nieuw systeem.
    Wat ik dan doe is het volgende: ik zet al mijn belangrijke bestanden (diegene die ik niet kwijt wil) en plaats die op een externe harde schijf, doe een clean install en zet alles terug, zo zijn ook alle plists eens gekuist.
    Diablo herinstalleren mag normaalgezien geen probleem zijn en programma’s uit de app store kan je perfect opnieuw installeren!

Inactief
    Anoniem

Een clean install inclusief herinstallatie van je libs en apps kost je ook vele uren. Ik zou gewoon ML installeren, en dan kijken of je libs er nog staan. Indien ML die heeft verwijderd (lijkt me sterk), kun je alsnog een clean install doen.

Bijdrager
    Domtoren

Maak een backup van je systeem met Carbon Copy Cloner of SuperDuper en installeer Mountain Lion.

Een clean install klinkt heel prachtig maar kost veel tijd en zo groot zijn de voordelen niet.

Bijdrager
    vooblez

@ Ian : Op het net zal wel genoeg info te vinden zijn hoe je ML op een USB stick kan plaatsen denk ik, net zoals er wel wat te vinden zal zijn over de clean install zelf.:)
    En ik hoop toch alleszins dat Diablo te herinstalleren is, want dit is niet via de appstore maar met een CD’tje…Maar goed, misschien vraag ik dat beter eens op het forum van D3 zelf.:)

@ koen : Het probleem is niet echt dat m’n lib’s er niet meer zullen staan, maar wel dat ze niet meer gelinkt zullen zijn, dus dat de compiler ze niet meer kan vinden. (ik weet niet in hoeverre je bekent bent met programmeren oid) Maar als ze niet meer linked zijn, dan moet ik sommige lib’s opnieuw gaan compileren, en dan ben ik in principe beter af met een clean install. Zoals Ian al zei worden de plists eens herschreven / verwijderd en van dingen die ik niet meer nodig had ben ik ook ineens verlost.:)

Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb je topictitel enigszins aangepast, want slechts “OS X Mountain Lion” is niet een duidelijke omschrijving van de inhoud van je topic. Daar gaan zoveel topics over namelijk……

Bijdrager
    TheBigZ

@vooblez: (koen is bekend met programmeren.) Ik sluit me aan bij zijn advies: probeer eerst een standaard ML installatie. Mocht eea niet meer werken, dan kun je alsnog een clean install doen.

Bijdrager
    Buzz

Na de installatie van Mountain Lion moet je hoe dan ook (of het nu een upgrade of clean install is) eerst XCode opnieuw installeren vanuit de App Store, en daarna vanuit de XCode voorkeuren ook nog de command-line tools. Waarschijnlijk werkt alles dan weer als vanouds.

Bijdrager
    qazwsxedc

Bij mij ging een upgrade van 10.6 -> 10.8 probleemloos; alles dat op plekken als /usr/local en dergelijke was neergezet stond er nog gewoon en qua config heb ik niets hoeven wijzigen. Alleen git werkte niet meer en heb ik vervangen door de XCode command line tools te installeren. Of je gelinkte libs goed gaan durf ik niet te garanderen, maar ik zou het gewoon proberen. Geef het een aardige kans.

Verder maken die paar plists in je homedir ook niet zo gek veel uit. Ik sleep dit systeem mee sinds Tiger en heb de upgrades van 10.4 -> 10.5 -> 10.5 op nieuwe laptop -> 10.6 -> 10.8 steeds gewoon overleefd zonder enige problemen.

Inactief
    Anoniem
    Hansi2124 op 09 augustus 2012

Ik heb je topictitel enigszins aangepast, want slechts “OS X Mountain Lion” is niet een duidelijke omschrijving van de inhoud van je topic. Daar gaan zoveel topics over namelijk……

LOL, en er zijn nog geen topics over het wel of niet uitvoeren van een clean install ?:razz:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou zeggen: doe een upgrade naar ML (geen clean install dus), want ik zou niet weten waarom een bestaand systeem na een upgrade de C programmeer omgeving zou aantasten aangezien al je andere instellingen van welk programma dan ook gewoon bewaart blijven.

Bijdrager
    Hansi2124
    koen op 09 augustus 2012

LOL, en er zijn nog geen topics over het wel of niet uitvoeren van een clean install ?:razz:
    Als jij een tegenstrijdigheid ziet in de topictitel (die kort moet zijn) en de inhoud hoor ik het graag van je.
    :razz:

Bijdrager
    Yggdrasil

En nu je toch bezig bent, ofwel laat je ’t staan in het Engels (Clean install) ofwel zeg je het in het Nederlands (Schone installatie) maar toch geen mix van beide? Een instal is bij mij weten geen correcte afkorting.

Bijdrager
    Hansi2124

Lekker boeie, Niiiiiiiick. Om een taalcursus heb ik niet gevraagd. Daar zijn andere instanties voor die dat geven.
    Nu graag weer on topic.

Inactief
    Anoniem
    Hansi2124 op 09 augustus 2012

Als jij een tegenstrijdigheid ziet in de topictitel (die kort moet zijn) en de inhoud hoor ik het graag van je.

Nou, bijvoorbeeld: “Kan ik nog linken naar mijn libraries na een upgrade naar Mountain Lion?”

En ik geef Niiiiick wel gelijk, als moderator heb je een voorbeeldfunctie, ook wat betreft spelling. Ik snap dat je niet altijd als moderator post, maar dat kunnen wij niet zien aan de inhoud post. Misschien een optie om dat grijze vlak alleen te gebruiken wanneer je de moderator pet op hebt?

Maar goed, het is laat en we dwalen af…:smile:

Ik ben wel benieuwd of het allemaal is gelukt met de TS.

Bijdrager
    Hansi2124
    koen op 10 augustus 2012

En ik geef Niiiiick wel gelijk, als moderator heb je een voorbeeldfunctie, ook wat betreft spelling.
    Dus omdat ik moderator ben, moet ik alles beheersen wat er op deze aardbol te vinden is? En dus ook maar alles accepteren wat er off topic over mij gezegd wordt?
    Komop zeg, wat een kortzichtigheid! Anderen hebben ook het recht om zich hiertegen uit te laten, dus dat heb ik ook net zo goed.

Ik snap dat je niet altijd als moderator post, maar dat kunnen wij niet zien aan de inhoud post. Misschien een optie om dat grijze vlak alleen te gebruiken wanneer je de moderator pet op hebt?

Daar is bij het beheer al lange tijd geleden op aangedrongen, maar heeft geen prioriteit. Dus tot die tijd moet men het doen met mijn gewone postings en correcties m.b.t. het forum. Die 2 dingen zijn toch wel te onderscheiden van elkaar? En nogmaals: als moderator heb ik al vaker gezegd in topics van anderen dat sommigen eens moeten ophouden met de taalpurist uit te hangen, want niet iedereen is daar van gediend en ook in het topic zelf wordt er dan teveel van het eigenlijke onderwerp afgeweken.

Mocht iemand zich aangesproken voelen om anderen in taal te corrigeren, doe dat dan vanaf nu per PB.

Zo, nu verder on topic dus!

Bijdrager
    App69

Waarom steeds dat grijze vlak?
    Aandacht nodig?

Bijdrager
    Hansi2124

Beetje vreemde vraagstelling, maar goed, ik zal er netjes antwoord op geven.
    Dat hebben alle moderators. Een van de manieren om te laten zien dat ze die functie hebben.

De volgende vraag moet echt on topic zijn mensen!

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    App69

Toch bedankt voor de info. :thumbsup:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.