11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Groentenboer

OSX micro SD GB32 wel en GB64 niet lezen

Ik heb een action cam met twee micro sd kaartjes: eentje van GB32 en eentje van GB64. Ik heb beide kaartjes in de cam geformatteerd. Het 32Gb kaartje kan ik lezen op mijn Mac; de GB64 wordt echter niet herkend en OSX (10.13.5) biedt aan deze te initialiseren.

Als ik het kaartje op de Mac formatteer, kan mijn action cam het kaartje niet lezen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Moderator
    Night

Je moet hem wel als MS-DOS (FAT32) formatteren. Hierbij is echter 32 GB het maximum. Kaarten met een grotere capaciteit zijn meestal ExFat geformatteerd, maar het is niet altijd zeker dat je camera deze formattering ook aankan.

Verder zijn er een nog aantal beperkingen m.b.t. het type en de grootte:

• Standaard SD: maximaal 2 GB
    • SDHC: maximaal 32 GB
    • SDXC: maximaal 2 TB
    • MMC (MultiMediaCards): n.b.
    • UHS‑II: maximaal 2 TB (alleen iMac Pro)

Je moet dus om te beginnen even kijken welk type kaartje je hebt.

Bijdrager
    Groentenboer

Bedankt voor je reactie.

De action cam formatteert het kaartje en ik heb dan geen keuze hoe het sd kaartje wordt geformatteerd.

Als de kaartjes geformatteerd zijn geeft de camera netjes de capaciteit aan (GB32 danwel GB64). Het GB32 kaartje wordt wel gelezen door mijn mAc; het GB64 kaartje niet.

Op een Chromebook worden wel beide kaartjes herkend en gelezen. Probleem lijkt dus te liggen bij OSX en niet bij de kaartjes. De camera heeft in ieder geval geen problemen om beide kaartjes te gebruiken.

Ik hoop dat dit zo voldoende info is om een mogelijke oorzaak / oplossing te geven.

Bijdrager
    Brombeer

Kun je dat kaartje ook met ActionCam en al aan de Mac koppelen?  Dan kan de Mac meekijken met wat de Cam wel kan lezen.

Bijdrager
    Groentenboer

Dat zal ik eens proberen Brombeer.

Bijdrager
    Groentenboer

Ik heb de camera nu rechtstreeks aangesloten op mijn Mac en nu wordt het geheugenkaartje wel herkend.

Geen idee hoe dat kan.

Bedankt in ieder geval.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Ik denk dat je Mac geen SDXC ondersteunt. Je hebt zowel hardware support (SD/SDHC/SDXC cardreader) als software support (juiste macOS om filesystem te herkennen) nodig om dit te laten werken. Software support heb je, anders zou je de sd kaart ook niet kunnen lezen via de Camera denk ik. Maar hardware support lijkt te missen.

Welke Mac heb je precies? (bijvb. MacBook Pro 15″ Mid 2010 of MacBookPro6,2)

Bijdrager
    Groentenboer

Mac Mini late 2012. Ik probeer de card te lezen in de cardreader van de Mac Mini en daar heb ik genoemd probleem.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Hmm, dan weet ik het ook niet. Volgens Apple’s specsheet zou die wel SDXC moeten snappen:

https://support.apple.com/kb/SP659

Bijdrager
    Groentenboer

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Moderator
    Night

Heb je het ook al eens geprobeerd met een externe cardreader?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.