8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Hobbelpaardje

OSX Mail afzender instellen – twee Outlook adressen

Hi all,

Tot nu toe heb ik in Mail altijd twee emailadressen gehad: een Hotmail & een Gmail. Ik heb keurig ingesteld dat verzonden items verzonden moeten worden vanuit de betreffende postbus. Ging altijd prima; als ik vanuit hotmail een mail verzond was de afzender van dat mailtje ook mijn hotmailadres en bij Gmail net zo.

Nu heb ik onlangs een adres toegekend gekregen van school, en laat dat nu ook net een adres zijn dat gebruik maakt van Outlook (net als mijn hotmail adres). Ondanks de instelling ‘Verstuur nieuwe berichten vanuit account geselecteerde postbus’ stuur ik nu (als ik niet oplet) mailtjes naar leraren vanuit een emailadres dat ik aangemaakt heb in groep 8 en alleen nog gebruik voor onzinnige registraties.

Ik vermoed dat dit dus komt doordat de uitgaande server voor beide adressen (Outlook) hetzelfde is; hebben jullie misschien enig idee hoe ik dit kan splitsen? Als ik mijn schoolmail op standaard zit gaan ook mijn Gmail berichten vanuit dat adres, en dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Ik ben helaas niet héél erg thuis in alle servers, adressen en wat ze betekenen, dus als jullie me kunnen helpen graag!

Bijdrager
    lord anubis

Apart, eigenlijk nooit last van gehad, enige is dat het soms springt naar het adres waarop de email uberhaupt op gereageerd was.

Misschien de email adres weg halen van de geadresseerde, omdat er inwendig een link is tussen je oude adres en die persoon.  Misschien Ă©Ă©n ( 1)  naam uit adres overzicht verwijderen en testen ( ‘Venster>geadresserdeoverzicht’). Dit is wat ik probeerde en dat hielp.

Bijdrager
    kaassouffle

Hoe heb je je school account toegevoegd bij Mail ?

Als apart ‘account’ bij Systeemvoorkeuren > Internetaccounts ? Of als apart account in Mail zelf?

Ik heb 2 accounts in ‘Mail’ (en 1 account heeft 2 aliassen). Alle 2 de inboxen staan los onder elkaar. Als ik vanuit de juiste inbox een mail verstuur pakt hij die afzender.

In het mail-opstel-venster kan ik op ‘VAN’ klikken en daar een afzender kiezen (1 van mijn 2 accounts of de alias)

Bijdrager
    Hobbelpaardje

<p class=”cite”>lord anubis op 8 maart 2019 om 13:16</p>
    Misschien de email adres weg halen van de geadresseerde, omdat er inwendig een link is tussen je oude adres en die persoon.  Misschien Ă©Ă©n ( 1)  naam uit adres overzicht verwijderen en testen ( ‘Venster>geadresserdeoverzicht’). Dit is wat ik probeerde en dat hielp.

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt? het emailadres van de geadresseerde heeft toch niets te maken met het emailadres waaruit ik de mail wil verzenden?

<p class=”cite”>kaassouffle op 10 maart 2019 om 10:12</p>
    Hoe heb je je school account toegevoegd bij Mail ?

Als apart ‘account’ bij Systeemvoorkeuren > Internetaccounts ? Of als apart account in Mail zelf?

Ik heb ze allemaal aangemaakt in Mail; heb nu zeg maar 1 box “Inkomend”, met daarin 3 ‘postbussen’, voor elk emailadres een. De mappen die ik binnen die adressen aan heb gemaakt op internet staan ergens los onderin. Het is bij mij echter wel zo dat wat ik aanmaak als account in Mail, ook als account in de systeemvoorkeuren komt te staan (met een gebruikersvinkje bij Mail).

<p class=”cite”>kaassouffle op 10 maart 2019 om 10:12</p>
    Ik heb 2 accounts in ‘Mail’ (en 1 account heeft 2 aliassen). Alle 2 de inboxen staan los onder elkaar. Als ik vanuit de juiste inbox een mail verstuur pakt hij die afzender.

In het mail-opstel-venster kan ik op ‘VAN’ klikken en daar een afzender kiezen (1 van mijn 2 accounts of de alias)

Bij mij pakt hij afhankelijk van de geselecteerde postbus ook automatisch het emailadres dat daarbij hoort, en als dat niet de juiste is (wat dus nu zo is, als ik vanuit de school postbus een mail verstuur zet hij als afzender Hotmail neer) kan ik inderdaad ook een andere afzender kiezen. Ik denk daar alleen niet altijd aan, dus zou het fijn vinden als hij gewoon mijn schooladres pakt :’)

Wat versta je onder een alias? Een tweede emailadres dat automatisch alles doorstuurt naar de 1e?

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb ooit in Windows dit d.m.v. een workarround opgelost. Maak een corrupt account aan en stel deze als standaard verzendadres in. Mocht je een keer “niet opgelet” hebben wordt je vanzelf gewaarschuwd.

Update: zojuist even getest, werkt met Mail ook.

Bijdrager
    kaassouffle

Bij mij pakt hij afhankelijk van de geselecteerde postbus ook automatisch het emailadres dat daarbij hoort, en als dat niet de juiste is (wat dus nu zo is, als ik vanuit de school postbus een mail verstuur zet hij als afzender Hotmail neer) kan ik inderdaad ook een andere afzender kiezen. Ik denk daar alleen niet altijd aan, dus zou het fijn vinden als hij gewoon mijn schooladres pakt :’)

Maar als je je schoolmail inbox geselecteerd hebt, en je stelt een nieuwe mail op.. dan kiest hij je Hotmail als afzender?
    Dat zou niet moeten. Als je in Mail je voorkeuren opent en daar je account bekijkt. Staat daar onder Accountinformatie > E-mailadres wel het juiste adres?

Wat versta je onder een alias? Een tweede emailadres dat automatisch alles doorstuurt naar de 1e?

Ja in mijn geval 2 domeinnamen die op hostingniveau aan elkaar zitten gekoppeld. Alle mail op domein2.nl komt binnen bij domein1.nl. Maar ik kan mail verzenden vanaf allebei de domeinen.

Bijdrager
    Hobbelpaardje

<p class=”cite”>kaassouffle op 11 maart 2019 om 19:57</p>
    Maar als je je schoolmail inbox geselecteerd hebt, en je stelt een nieuwe mail op.. dan kiest hij je Hotmail als afzender?
    Dat zou niet moeten. Als je in Mail je voorkeuren opent en daar je account bekijkt. Staat daar onder Accountinformatie > E-mailadres wel het juiste adres?

Hij kiest inderdaad mijn Hotmail als afzender. Bij de accountinformatie hebben ze elk hun ‘eigen’ adres staan (zowel gebruikersnaam als emailadres). Het enige dat ik kan verzinnen als oorzaak voor het feit dat hij bij de schoolaccount mijn Hotmail als afzender kiest, is het feit dat ze beide dezelfde servers voor inkomende en uitgaande mail hebben. Dit omdat mijn school voor webmail gebruik maakt van de Microsoft Outlook webserver. Ik heb al wat zitten klieren met dat adres; het is allebei outlook, maar voor school ga ik naar school.webmail.nl en voor hotmail nog altijd gewoon naar hotmail.com, maar met andere domeinnamen kreeg ik de school account niet werkend in Mail. En ik ben helaas niet thuis genoeg in dit soort dingen om direct te zien waar ik wel en niet dingen kan gaan wijzigen in dat serveradres.

Bijdrager
    Hobbelpaardje

Update: probleem opgelost.

Besloot na nog meer problemen met mijn hotmail account (kon opeens geen mail meer verzenden omdat de smtp server het emailadres weigerde) beide accounts te verwijderen, en bij het opnieuw toevoegen Ă©Ă©ntje in te stellen als exchange account. De ander gewoon de standaard instellingen meegegeven, en nu gaat het goed:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.