24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    maxtje

Nieuwe iMac met SL en Bootcamp?

Hallo mensen!
    Ik heb net een iMac gekocht, maar ik heb 2 schijfruimtes , 1tje die Macintosh HD heet en 1tje BOOTCAMP
    Macintosh HD heeft maar 17 GB en BOOTCAMP heeft er 500 gb!
    Ik heb momenteel os x snow leopard , heb net os x lion gekocht maar er is niet genoeg ruimte meer op Macintosh HD , dus heb hem gedouwnload op BOOTCAMP , maar als ik met het installatie programma van os x lion begin komt er op dat het niet op de juiste schijf is en dat het moet worden geinstalleerd op Macintosh HD, dus ben ik niets met BOOTCAMP?, en wat moet ik doen voor mijn os x lion te downloaden?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Uit dit betoog maak ik op dat je een tweedehands iMac gekocht hebt en dan Lion los aangeschaft?

Mijn advies: als er bestanden van jezelf op die computer staan, zet je die op een USB-stick en verwijder je die stick uit de computer (sleep het icoontje ervan naar de prullenmand, die verandert in een ?-symbool, en trek pas daarna de stick ook echt uit de computer). Aangenomen dat je een installatie-DVD van Snow Leopard hebt, doe je die dan in de computer en begin je de installatie (ik geloof dat dat kan door op de DVD te kijken en de installer te starten). Kies er bij de installatie voor om de hele schijf leeg te maken en alles opnieuw te installeren.

Nadat je dat gedaan hebt kun je Lion opnieuw downloaden uit de App Store (dit kost je niks) en kun je dat erop zetten. Daarna zet je de bestanden die je op de USB-stick gezet hebt terug op de computer.

Bijdrager
    KarelWillem

Bootcamp is voor Windows bedoeld.

Gebruik je dat niet? Dan mag je je harddisk opnieuw formatteren met dit keer maar één partitie.

Dat doe je door op te starten met de meegeleverde DVD; en dan vóór het installeren van het systeem te kiezen voor Schijfhulpprogramma uit de menubalk.

Maak van te voren een back-up van alles wat je wilt bewaren en niet op schijf hebt.
    Want het formatteren verwijdert ALLES van je harddisk.

Bijdrager
    maxtje

Jakko Westerbeke
    Nee, het is geen tweede hands …;) gekocht in de winkel:lol:

KarelWillem
    oké, en iWork heb ik gekocht in mac app store, die apps blijven toch hé?

Bijdrager
    Maverick9898

Nou die blijven niet maar kan je gewoon opnieuw (gratis) downloaden in de Mac App Store, mits je inlogt met hetzelfde Apple ID.

Bijdrager
    maxtje

als ik de CD van snow leopard weer in steek kan ik niets doen want ik heb te weinig ruimte, moet ik eerst alles van m’n pc wissen ofzo?

Bijdrager
    maxtje

als ik de CD van snow leopard weer in steek kan ik niets doen want ik heb te weinig ruimte, moet ik eerst alles van m’n mac wissen ofzo?

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, maar waarom zou je Snow Leopard er weer op willen zetten? Via de Recovery HD (computer opstarten, alt ingedrukt houden en die selecteren) kan je je schijf legen en ook Lion weer opnieuw installeren. Dan zijn wel, nogmaals, al je bestanden weg.

Bijdrager
    maxtje

niet erg dat m’n bestanden weg zijn, zal ik nu eens proberen!
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    maxtje

ik heb mijn pc uit gedaan, dan weer aan gedaan en alt ingedrukt, geen enkel verschil of dat ik normaal aan zet :/
    Kan het zijn dat ik alt te vroeg , te laat heb ingedrukt?

Bijdrager
    Ravaso

Ik zou terug gaan naar de winkel…
    Als je de iMac net gekocht hebt dan heb je op de meeste modellen recht op een gratis update naar lion.
    Ook is het vreemd dat er 2 partities op zitten als je dat zelf niet gedaan hebt.

Succes

Bijdrager
    maxtje

Ik heb os x lion nu gratis gekregen omdat ik een nieuwe mac heb gekocht.
    maar euhm… het is nu gelukt met dat opstarten + alt !:D
    maar een klein probleempje… ik zie dan alleen maar macintosh HD staan en niet Recovery HD … :/

Bijdrager
    maxtje

of moet ik mijn CD eerst insteken? en dan opstarten en alt indrukken?

Bijdrager
    Maverick9898

Je hebt dus geen Lion geinstalleerd nog? Dan begrijp ik het wel;). Dan moet je het inderdaad doen met de DVD. Daar kan je je schijf leegmaken, Snow Leopard installeren en daaroverheen weer Lion.

Bijdrager
    ajongebreur

Ook ik ben opnieuw alles aan het installeren. Gewoon Alt ingedrukt hadden bij het opnieuw opstarten.
    Recovery HD gekozen en daarna Macintosh HD. Daar werd er gevraagd naar mijn apple ID. Lion is nu aan het installeren nadat het was gedownload uit the appstore.
    Zodra dit klaar is, kan ik dan via timemachine alles terugzetten?

Bijdrager
    maxtje

Kan iemand nu eens alles op een rijtje zetten wat ik moet doen? want mijn mac is nu slechter en slechter aan het worden … :/
    en liefst zou ik willen dat ik heel m’n mac opnieuw opstart…

Bijdrager
    k-the-ripper

Als je windows toch niet wilt gebruiken (de Bootcamp partitie) dan gewoon de bootcamp assistant een keer opstarten en die rommel weghalen, bootcamp assistant maakt dan weer gewoon 1 partitie van je HD zonder dat je je OSX verliest.
    Hierna heb je gewoon ruimte genoeg om Lion te downloaden en installeren.

Wel vreemd dat er op een nieuwe Mac uit de winkel een bootcamp partitie staat.

Bijdrager
    poing

Ben wel benieuwd bij welke winkel deze mac gekocht is?

Bijdrager
    mowat

Zou toch eens terug naar de winkel gaan en vragen of men je geen Mac verkocht heeft die al in gebruik was en terug binnengeleverd is … Want op een nieuwe mac staan geen 2 partities en geen bootcamp ( tenzij je er zelf om gevraagd hebt natuurlijk , maar dat betwijfel ik als je zo hoor vertellen).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    maxtje op 05 september 2011

Kan iemand nu eens alles op een rijtje zetten wat ik moet doen? want mijn mac is nu slechter en slechter aan het worden … :/

Als je een installatie-DVD hebt (van Lion of van Snow Leopard, dat maakt niet uit), dan stop je die DVD eerst in je computer, terwijl die aanstaat. Dan start je opnieuw op, en wanneer het scherm op zwart gaat, druk je de C-toets in en houd je die ingedrukt tot het installatieprogramma opstart van de DVD. Waarschijnlijk krijg je als eerste een filmpje te zien met teksten in allerlei talen die over je beeld vliegen.

Wanneer je eenmaal een venster en een menubalk op beeld hebt, moet je geloof ik (ik doe dit uit m’n hoofd) de hoofdtaal kiezen voor de installatie (en daarmee de computer), en kun je in de menubalk op iets klikken als “Hulpprogramma’s” — hoe dan ook, zoek in de menu’s naar het Schijfhulpprogramma. Klik daarop en gebruik dat om de hele harde schijf leeg te maken en er één partitie op te maken, met als structuur “Mac OS Uitgebreid (journaled)”. Wanneer dat gedaan is kun je het Schijfhulpprogramma stoppen en verdergaan met de installatie van OS X.

Als je een Snow Leopard-DVD gebruikt hebt kun je daarna Lion er overheen installeren.

Maar: als je deze computer nieuw in de winkel gekocht hebt, kun je er ook mee teruggaan en uitleggen dat je het vreemd vind dat er een Boot Camp-partitie opstaat, want die hoort niet op een nieuwe Mac te staan.

Bijdrager
    Hansi2124
    ajongebreur op 05 september 2011

Zodra dit klaar is, kan ik dan via timemachine alles terugzetten?

Ja, dat kan.
    Maar waarom zou je dat dan willen? Je hebt toch een schone installatie gedaan nu?
    Als je alles weer gewoon terug gaat zetten heb je alles voor niets gedaan.

De mappen Documenten, films, muziek e.d. kan je gewoon terugplaatsen. Mails enzo uit je bibliotheek overzetten, maar niet de voorkeuren e.d. Apps zou ik opnieuw installeren.

Bijdrager
    maxtje

eerst wil ik jullie bedanken voor alle NUTTIGE info! :sarcastic:
    En ja!, Het is gelukt!:lol:
    En ik zag ook een vraag waar ik mijn mac ahd gekocht, en dat was in de saturn , in brugge.

Echt bedankt iedereen!

Bijdrager
    mowat

Dan heeft Saturn in Brugge je waarschijnlijk een Mac verkocht die door iemand anders of door henzelf al gebruikt geweest is. Ik zou dat toch eens gaan melden en zien of je geen extra korting kan krijgen. Je hebt er tenslotte ook een hoop van je tijd ingestoken om alles op te lossen.
    En bovendien , het hoort niet zo , het is niet eerlijk. Als men je een gebruikt model bv. een toonzaalmodel willen verkopen dan moeten ze je dat wel even zeggen en tenminste alles in de oorspronkelijke staat zetten voor ze het verkopen.

Bijdrager
    maxtje

ja, wat vreemd is is dat de doos niet open gedaan was en er een zo te zien een nieuwe iMac inzat, waarschijnlijk ongebruikt…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.